Dyrene jeg alltid savnet…

Hvorfor kunne ikke jeg få det som alle mine venner hadde? Jeg ønsket meg så sårt en liten katt, og koste med de som strøk forbi. Jeg foldet hendene og bad om en valp. Jeg spurte og jeg gråt. For hvorfor kunne ikke jeg få et kjæledyr? 

Den ønskede pusen var min mamma allergisk for, og hunden jeg så inderlig ville ha ble det heller ikke noe av. Min pappa mente det til slutt hadde blitt hans oppgave å gå tur med den tre ganger til dagen, for etter noen måneder ville interessen dabbe av. 

Jeg fikk en kanin, en liten trøstepreime. Noen ganger snek jeg den med meg under genseren og inn i huset. På rommet mitt stelte jeg den, men etter en liten stund med teppe på gulvet luktet det fort sterkt av ubehag.

Så indelig som jeg ønsket meg et kjæledyr. Jeg fikk meg fisk, og endte med flere hundre og en vegg dekket av akvarier. Men selv om jeg på et tidpunkt trudde fiskene kjente meg igjen, så innså jeg at en fisk eller hundre aldri ville erstatte hva jeg ønsket så høyt, en liten pus eller en liten valp.

Hester ble den beste erstatningen for kjæledyret jeg ønsket, mine foreldre viste så godt hva dyr betydde for meg. Jeg var nok litt alene om det, min mamma var jo allergisk og min pappa mente dyr tilhørte livet utendørs. Men til tross for at mamma var livredd hest, og min pappa mente det ville bli for dyrt – så hadde de kanskje ikke hjerte til å igjen fortelle meg nei. Året jeg fylte 14, var lykken komplett for i min hånd eide jeg en hest. 

Maundy foran barndomshjemmet mitt i et byggefelt. Hun lærte mine foreldre at hester er mer enn bare et dyr. 

I dag – snart 12 år etter – har jeg fremdeles hest, i tillegg fikk jeg tilslutt hunden jeg hadde drømt om og to puser til å stryke meg god natt. Det blir både møkkete, støvete og huset fylles med hår, men hva betyr det – når du til igjengjeld får selskap av noen som aldri går deg lei?  

9_2skVjxmy

De tre dyrene som bor sammen med oss i vårt hjem, er våre barns beste venner. Hunden er vår beskytter, hun er vår koseklum som gir oss latter. Pusene gir en god-natts-klem til barna, så de faller i søvn. Og hver kveld kan jeg varme mine bare tær mot den mykeste pels, mens jeg selv sovner inn i den berolige lyden av maling som får hele madrassen til å dirre svakt.

2BCBeqjxnF

Det var aldri synd på meg, men jeg vet i dag hva jeg trudde som barn; Et liv med dyrvenner er et rikere liv, enn et liv uten dem. 

Speiltvillingene på Facebook – 

13 kommentarer
    1. Jeg kunne ikke vært mer enig med deg. Selv er jeg oppvokst med dyr og ønsker at mine fremtidige barn skal få oppleve det samme <3

    2. Et liv med dyr er helt fantastisk! Samboern min og jeg sovner med både katt og hund mellom oss i sengen om kvelden, etter vi har vært å stelt med våre fantastiske løpshester!
      Ønsker deg en fin kveld Stine, elsker bloggen din og synes du er en fantastisk inspirasjon 🙂

    3. Er så enig, dyr er så fint. Har selv ei datter på snart to, som elsker sine to katter og snakker med kuene og hønene 😄 Ble glad da jeg leste det innlegget <3

    4. Hos mine foreldre så har det alltid vært hund. Mamma fikk hund da vi var 5, min far noe senere. Det har alltid vært en hund rundt oss fra vi var små og helt frem til jeg flyttet sammen med kjæresten. Han er vokst opp med hund, en dachs forresten, i hundegård.. Han skulle ihvertfall ikke ha hund på flere år! Det gikk tre måneder, så hadde vi hund 😉 savnet ble for stort for meg. Herlig med hund i hus<3

    5. Så enig folk som ikke liker dyr forstår jeg meg ikke på.jeg elsker dyr så mye at det gjør vondt,jenta mi på to år er bestevenn med hunden vår han er stor men ingen skader er skjedd. Det er bare fryd og glede.elsker de like mye mine to barn. Alltid hatt dyr og alltid vært så trust over ikke kunne ende all dyretortur. Min lille jente og jeg spiser ikke dyr det er godt kunne gi henne gleden av slippe engang si at vi spiser dyra. We just love them.og vegetar mat er jo nydelig.

    6. Dyr er herlige! Vi har en hund og jeg gleder meg så masse til å se hvor mye glede han og lillegutt kommer til å få av hverandre etterhvert <3

    7. Sabine: Hunden vår har ingen adgang, da havner vi på gulvet i løpet av natten 🙂 Haha, bare om en av oss ikke er hjemme, da tar hun plassen og passer på 🙂

      Tusen takk 🙂 Nå er jeg ferdig med en innlevering så da kan jeg starte en ny uke med god samvittighet 🙂

    8. Iselin: Hund er fantastisk. Med hund er man aldri alene, jeg synes det er så godt, selv om jeg til tider blir litt oppgitt når jeg ikke en gang får gå på do uten at hun blir sittende på utsiden og vente 🙂 Haha, herlige dyr!

    9. Helt enig! Har selv to gutter en på snart 3år og en på snart 1 år 🙂 har i tillegg en jakt labb og hest 🙂 elste gutten er utrolig trygg rundt alle type dyr og synes det er super stas med både hunden og hesten til mamma!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg