Omsorgen fra de små..

Har dere noen gang tenk over omsorgen små barn viser?

Når var det egentlig de begynte å vise en slik stor omsorg for verden rundt seg? Omsorgen viser seg til vi menneskene som står de nærmest, men den er også stor for dyr, og gjerne de som er midre enn dem selv, en bamse, eller et nyfødt barn. 

Jeg synes det er i mange tilfeller er forskjell på gutter og jenter, gutter viser like mye omsorg, men på en annen måte. Og selv om jeg vet at forskning sier at vi lager rolleforskjeller hos gutter og jenter igjennom vår egen væremåte og holdninger, så kan jeg ikke si annet enn at jeg føler at jenter er født med et morsinstinkt. 
Det kan i hvert fall virke slik når barn som er så små at de trur det eneste som skiller en gutt fra en jente er lengden på håret. 

Fra så lenge mine barn kunne stå på sine to bein har rollespillet rullet, der de i hovedrollen er forsørgeren for bamsene sine eller dyrene. I dag er dette favorittleken deres, så selv om de har biler som bråker og kjører fort, så er det dukkene og bamsene som lekes med. De legger de, tuller de inn i tepper, synger nattasanger og forteller at de må sove godt. De prater med de og svarer for de, og faller dukken i gulvet, så løfter de den opp og trøster med en sår stemme som forteller at det går bra. 

Mens jeg, jeg kan sitte å se på rollespillet ut i evigheten, for omsorg må være den støste egenskapen vi mennesker kan ha. 
I går viste jentene stor omsorg i sitt første møte med deres nye fetter. ♥

13 kommentarer
    1. Mine tvillinger på 2 1/2 år har nettop fått en lillebror, og jeg er helt rørt av tanken på hvor kjærlig de er med ham. 💕💕💕

    2. Om barna tror at hårlengden skiller gutter og jenter er de så store at de allerede har blitt påvirket av samfunnets normer om at gutter har kort hår og jenter langt. Altså kan de ha rukket å bli påvirket av mange andre fenomener i samfunnets kjønsrollenønster som de har observert.

    3. Guttungen min på 2 år elsker dukken sin, sitter med den på fanget, gir flaske og duller masse med den før han løper og leker litt med bilene sine. Etter en kort stund må han tilbake til “babyen” for å sjekke at alt er i orden. Jeg var en skikkelig guttejente som ikke eide en dukke før jeg fikk en stebror som 6 åring og han var vant til å kjøpe dukker i gave til småsøstre til jul. Jeg tror det er veldig individuelt og mange hindre guttene sine i å leke på denne måten ved at de ikke kjøper dukker. Gutten min elsker babyer og når vi er ute er det alltid en kjekk bestikkelse å se etter barnevogner/babyer. Men kjempe hyggelig å se på uansett om det er gutter eller jenter.

    4. Helt enig, Kanksje derfor de fleste jenter leker med dukker også☺️
      Jentene dine er utrolig skjønne😍 Klem💗

    5. Aller først: Gratulerer så mye med ny nevø! 🙂
      Ja, Olivia er helt vill med tanke på morsrolle/morsinstinkt! Jeg kan ikke huske hvor tidlig hun passet godt på bamsene og dukkene sine, men det var tidlig! Nå som hun er blitt større vises det i enda større grad. De får mat og drikke, hun legger de i dukkevogna som hun triller frem og tilbake mens hun synger, hun sier at de har bæsja før hun tørker de i rumpa med en klut. Hun synger, koser, trøster, sover med dem, de er med i bilen til og fra barnehagen. De sitter i stolen sammen med henne, noen ganger på fanget, noen ganger ved siden av. De gråter og får trøst. Det samme med babyer vi besøker. Hun koser og klapper og synes det er veldig, veldig stas. Ja, de minste viser så mye omsorg at hjertet mitt smelter helt!
      Ha en fin helg! 🙂

    6. Så nydelig. Du kan tydelig se at de små, gode hendene deres er SÅ varsomme og at de er inderlig fasinert av dette helt nye lille menneske. Når det gjelder deres evne til omsorg,kan jeg ganske tydelig fortelle deg at det er fordi de har en mor og en far som har gitt og gir de masse god omsorg. Hvis de ikke hadde opplevd det selv hadde de ikke visst hvordan det er å bli trøstet når de er lei seg, få et fang når de trenger det, bli lagt av en kjærlig og varm hånd. De hadde kjent at noe manglet,men hadde ikke visst at det skal og må komme fra voksenverden. Så vær stolt over den gode og omsorgsfulle måten dere har vært og er foreldre på. En kjempeflott rikdom dere gir disse to nydelige gullene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg