DIY Print på klær / DIY julekalender #11

God fredag kveld, til dere. 
Nå ble jeg nødt til å bryte meg ut av eksamen for å la hjernen få et lite avbrekk. Avbrekket burde kanskje vært ute i frisk luft, men et DIY-innlegg gjør også godt for kropp og sjel. 

Jeg prøver å gjøre denne kalenderen så allsidig som mulig, det betyr at noen DIY-prosjekter er mer krevende, mens andre er enkle og raske. I dag vil jeg gi et tips til de av dere som ikke kan sy, for dere kan også gi personlige antrekk til jul. Du trenger nemlig ikke å sy for å leke designer. 

Alt du trenger er: et plagg med glatt overflate som for eksempel en body. Tekstilmaling (dette får du kjøpt på hobbybutikker eller på stoff og stil), kontaktpapir, tapetkliv, blyant og en data. 


FREMGANGSMETODE: 

Du kan så klart velge om du ønsker å lage et motiv på frihånd, men er du som meg så drar du frem dataen i dette tilfellet. På dataen kan du lage et print som du skal overføre til plagget. Jentene her i hus har fått en ny fetter, ved navn Magnus. Derfor valgte jeg å lage en personlig body til han, til tross for at bodyen er kjøpt. 

Du kan lage motivet ditt i Word, eller du kan lage det i www.picmonkey.com (som jeg har gjort her), hvor du har litt flere morsomme valg. Redigeringsprogrammet er i store deler gratis. 

Når du har laget motivet, speilvender du bildet. Dette gjør du direkte i picmonkey, trykk på “basic edit” i redigeringsmenyen, så “rotate” og “↔”

Legg kontaktpapiret, med papirdelen mot deg, over dataskjermen, og tegn lett rundt kantene på motivet med en blyant.

Legg kontaktpapiret på en fjøl og skjær ut motivet med en tapetkniv. 

Fjern papiret og fest teipdelen av kontaktpapiret på klesplagget. 

Finn frem tekstilmaling og en svamp til å male på motivet. 

Trykk malingen på til du har dekt motivet, og la det tørke før du fjerner teipen fra kontaktpapiret. 

Følg alltid innstruksene for tekstilmalingen du har kjøpt. Denne malingen skal for eksempel strykes etter at den har tørket for bedre herding. 

Så enkelt har du en gave med sjel! 

– Få med deg alle DIY-innlegg på facebooksiden til Speiltvillingene – 

14 kommentarer
    1. Du er så utrolig kreativ og flink! Får masse inspirasjon fra deg. Hvor får du alle ideene dine fra?? kjekt å følge deg!

    2. Du er så flink til å gi oss “bruksanvisninger” (framgangsmåter). Jeg har drevet og trykket bokstaver på vimpler nå, men sliter med at sjablongene er litt tykke, og at jeg dermed ikke kommer ordentlig ut i kantene. Eller at det kommer utenfor kantene (under sjablongen) når jeg prøver å dekke alt. Kontaktpapir er ikke dumt (har forresten brukt DET for noen år siden, men glemt det…:-)
      Et tips jeg tror du glemte å nevne: Legg noe (papp, kanskje?)inni bodyen før du trykker, så malingen ikke trekker gjennom til bakstykket på bodyen.

    3. Hei Stine!
      Ville bare si at jeg er så mektig imponert av deg!!!! Vet hvor mye det kreves å være småbarnsmamma, jobbe og enda så tar du eksamen MENS du fortsatt opprettholder DIY julekalender på bloggen!!! Ønsker deg masse lykke til, snart er du ved veis ende, og da blir det julekos og julefred med alle dine nære og kjære❤️
      Stor tankeklem til deg!

    4. Sukksilje: Tusen takk, så hyggelig å høre 🙂 Er man mye kreativ så tenker man mer kreativt også. Men jeg søker stadig inspirasjon fra medier som Instagram og Pinterest også 🙂

    5. Bjørg: Ja, helt enig med deg. Det tar kanskje litt lengre tid å lage bokstavene på kontaktpapir, men resultatet blir ofte bedre.

      Det har du rett i at jeg glemte å skrive. Føyer det til nå, er kjedelige å få flekker på baksiden 🙂 Takk for observasjonen 🙂

    6. Takk for nok en flott “kalender luke” Stine 🙂 Elsker personlige gaver! Hva koster den slags maling? 🙂 Finner det kanskje på nett.. Ha en forsatt fin helg! 🙂

    7. Hei! Villa bare legge igjen en kommentar for å rose det gode arbeidet du gjør. Herremin så my tid og energi du må bruke på denne julekalenderen, den er så inspirerende! Det er utrolig imponerende. Stå på videre <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg