En hysterisk morsom tid!

Hver alder har sin sjarm, men har dere tenkt over hvor mye rart som kommer ut av munnen når barna er to og tre år gamle? 
Det er ikke bare to- og treåringene det ramler rare setninger ut av, det kommer like mye rart ut av våre munner. Det er så mye jeg kan si i dag, som jeg aldri har sagt før. 

“Nei, ikke putt stein ned i buksa di’!”
“Jo, det er en lomme, mamma”
“Nei, det er ikke en lomme selv om du kan putte hånda ned i den!” 

“Kjære vene, ikke sleik på hundeskåla!”
“Jeg er en pus, mamma, pus må ha vann!”

“Mamma, du har rusketuske og rompestump!”
“Eh, ja, akkurat som deg” 
“Pappa, ikke har rusketuske, mamma, han er mann”

For tiden er vi i en periode der vi prøver å vende av bleiebruken, for dogåing er ikke lengre noen problem. Det som åpenbart er litt ekkelt og annerledes er å la rumpa stryke mot en tynn truse etter å ha brukt en tykk og varm bleie i snart tre år. Her om dagen brukte jeg derfor god tid på å forklare et og annet til mine to små. 

“Jenter, i dag prøver vi å gå på do hver gang dere må tisse eller bæsje. Dere kan få lov til å ha på bleia, men da må dere si i fra når dere kjenner at dere må på do også løper vi på badet. Klarer dere det?” 

“Ha på bleia mamma, og vi si i fra når vi tisser og bæsjer, mamma!”

“Eh, ja, si i fra FØR dere tisser og bæsjer, for da rekker vi å gå på badet og tisse og bæsje i do!” 

“Okeei da, mamma!” 

Fem minutter senere overhører jeg en samtale mellom tvillingene. 

“Jeg bæsje, du bæsje også?” 

“Ja, jeg også bæsje!” 

Jeg skyter opp av stolen for å få de to jentene til badet i tide, i det jeg får vendt kroppen i mot de ser jeg to jenter stirre hverandre i øynene, den ene rødere i ansiktet enn den andre!

“Serriøst, jenter. Bæsjer dere i kor akkurat nå?” 

“JAA, MAMMA!” 
“JAA, MAMMA!”

“Hva skjedde med å si i fra FØR dere skulle bæsje?” 

“Mamma, jeg har bæsja!” 
“Mamma, jeg har bæsja!” 

cHUB7Rjxry

“Her i hus bæsjes det stadig i kor, det er like normalt som at vi spiser sammen” – sitat fra denne tvillingmammaen. 

– Følg Speiltvillingene på Facebook –

11 kommentarer

Siste innlegg