Foreldre litt for tidlig?

Om tyve år er vi på bobilturer med 60’åringene! 

Det var en liten detalj jeg ikke kom til å tenke på da jeg ble gravid som 21 åring. Graviditeten kom litt brått på, men vi tok det med et smil og gledet oss til å bli foreldre. Syv måneder senere, var vi blitt foreldre til to premature prinsesser. Jordmor fortalte hvor positivt det var for kroppen min at jeg fikk barn allerede som 22 åring, og la til om livets klokke for når vi sto best rustet til å føde barn og komme oss tilbake til normalen etter påkjenningen. 

Å være en ung mor er på mange områder veldig fint, men når jeg sitter med hodet i studiebøkene etter sengetid for barna, så skjønner jeg også hvorfor det er gunstig å vente noen år. 

En kveld nesten tre år etter jeg ble mamma, lå jeg i senga og tenke på alt og intet før jeg omsider sovnet. Tankene flakset fra det ene til det andre, og så slo det meg, på de (snart) tre årene jeg har vært mamma, så er det ingen fra min vennekrets som en gang har blitt gravide. Jo, jeg har ei bestevenninne, men hun fikk sitt første barn en måned før jeg selv ble mamma. De andre vennene mine er så langt i fra det livet jeg lever at det ikke er til å sammenlignes en gang. 

Heldigvis har jeg allikevel holdt på vennskapet til mine gamle venner til tross for de totalt forskjellige livene vi lever i. Men vi har også fått nye venner etter familieforøkelsen, vi har blitt venner med “likesinnede” – andre småbarnsfamilier. Det kommer nok ikke overraskende på at de gjerne er den del år eldre enn oss, men siden vi er på samme sted i livet merkes ikke aldersforskjellen. 

Angsten på sengekanten kom da jeg plutselig kom til å tenke på at mine barn antagelig kommer til å være barnevakt for mine vennes barn, og enda verre; Når jeg er 42 år gamel så er jentene våre TJUE år!!! Det er liksom da vi skal begynne å leve livet, reise og gjøre som vi selv vil.. Det er bare en liten hake, vennene vår sitter jo da med barneskolebarn.. 

Bildet av samboer og meg selv som førtiåringer dukket opp i hodet mitt, der satt vi i en bobil på vei til harryland med vennene våre på 60! 

Hey ho, let’s go! 

Kanskje må det bli en liten attpåklatt i trettiåra så vi på ny kan tilpasse oss de gamle vennene våre og snakke om bæsjebleier og gulp med den størte selvfølgelighet. 

– Speiltvillingene på Facebook –

 

14 kommentarer
    1. Jeg fikk min første 3 dager etter 21 årsdagen min og siste rett Før 29 årsdagen (jeg har 4) jeg synes det er fantastisk at jeg begynte så tidlig når ungene blir større er jeg fremdeles “ung” gleder meg til og reise og oppleve når jeg er kommet I 40 årene både med og uten unger 😊

    2. Og her sitter vi uten barn, og de eneste vi kan henge med i samme situasjon er så unge og umodne at det gidder vi ikke… :p folk får barn i ulike stadier av livet, og noen får ikke barn. Dere vil sikkert se at dere har venner i samme alder å campe med uansett 🙂

    3. E syntes ikke du er så ung når du fikk tvillingene når du var 22år. E er selv 18 år og venter ei datter i begynnelsen av mars 🙂 tenk heller på alle de ekstra årene vi får med barna våre 🙂 vi er super heldige som i det hele tatt kan få barn 🙂
      Vil også si at e elsker bloggen din og har fulgt den utrolig lenge! Det er så spennende å følge med på tvillingene dine da e faktisk er speiltvilling selv 😀

    4. Du skriv så fantastisk mye bra! Elska å les bloggen din, å bli veldig inspirert i å se ka du får til. Huska at du anbefalt en film i ett innlegg for ei god stund sia, men huska ikje kordan innlegg å ka filmen heite. Så håpa at du kan hjelp meg der? 🙂

    5. Dette høres veldig kjent ut 😉 Jeg er like gammel som deg, og har ei jente som er like gammel som de skjønne jentene deres 🙂 og nå venter vi en liten gutt til våren <3 De fleste av våre venner er langt i fra klare for barn og lever et helt annet liv enn oss. Blir spennende å se om 10-15 år hvordan de ligger ann når vi begynner å få store barn 😉
      Syntes uansett det er mange fordeler ved å være unge foreldre 😀
      God helg!
      Klem fra fast leser som kommenterer alt for sjeldent 😉

    6. Når jeg fyller 34 har jeg konfirmant i hus! Shit😃 Blir 25 i år😉 At jenta mi blir 6 i år er også helt utrolig å tenke på☺

    7. Nei klarer ikke å huske det. Men du skrev at den gjorde sterkt inntrykk på deg, så tror kanskje det kunne ha noe med barn å gjøre, hvis jeg ikke tar helt feil😬

    8. Hei, veldig koselig å lese bloggen din! Jeg er selv 17 år og har en mamma på 37 år, jeg legger merke til hvor mye nærmere forhold jeg og mamma har, enn venninner og deres eldre mødre. Jeg synes det er kjempekjekt at mamma er så ung og vi har så mye og snakke om. Jeg synes det er kjekt med alle de ekstra årene vi får sammen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg