hits

Min lille hemmelighet..

Slapp helt av - det blir ikke noen treningsblogg!

Det var en gang, da jeg selv flte meg riktig s sporty. Jeg gikk idrett p vidregende og elsket den dagelige treningen. I tillegg hadde jeg en hest som jeg trente fem dager i uken.

Da jeg ble gravid hadde jeg den strste intensjon om trene til ungen ble fdt. Noe avbrekk skulle ikke vre ndvendig - trudde jeg.
Jeg gikk riktignok lengre enn halve mitt svangerskap, fr jeg ante at det befant seg to mirakler i magen. S det var vel ikke s rart at det ble krig i magehulen da jeg humpet rundt p hesteryggen i god tro om at jeg kunne ri fram til fdsel.

Det var da jeg forsto at bker og artikler ikke kunne gi svaret p hva jeg kunne gjre og ikke gjre. Kroppen var fasitten og forklarte meg strengt at jeg ikke hadde noe p en hesterygg gjre, jeg hadde heller ikke noe gjre med joggeskoa p. For selv om jeg prvde, s endte det opp i gravidegange og forsterstilling, i det bekkenet ble uenig.

Da jeg var i den 26. svangerskapsuke var det legen som ble streng, og beordret meg til bli liggende resten av svangerskapet. Det var kanskje ikke s rart, da livmorhalsen hadde begynt pne seg, og s fort den fikk litt press p seg, pnet den seg litt til.

6 uker senere var to nydelige piker fdt, og 6 uker etter det bestemte jeg meg for gjre et forsk p stramme opp det lse mageskinnet.

I lpet av et nanosekund forsto jeg hva graviditeten hadde gjort med kroppen min. Jeg hadde ikke bare blitt blt p innsiden i forelskelse til mine to barn, jeg var blitt slapp som fiskepuddig i resten av kroppen ogs.
Det tok drepen p treningsgleden s jeg la den p hylla og der fikk den stve i fred og ro.

Helt til ...

August 2015. Barna begynte i barnehage og jeg inns at n mtte noe gjres. Ikke fordi jeg hadde lagt p meg, ikke fordi jeg flte meg ille i egen kropp, men rett og slett fordi jeg inns at kroppen min ikke ville takle det faktum at jeg hadde tvillinger stort lengre.

Jeg var ikke blitt noe sterkere de siste ra, men barna sluttet ikke vokse av den grunn. Det ble omtrent en umulig oppgave bre begge samtidig, noe som ikke er helt uvanlig at jeg som mamma noen ganger m. Jeg hadde vondter i ryggen fordi kjernemuskelaturen min ikke var sterk nok, og energien debbet ut av meg.

N har seks mnder gtt, siden jeg ble dratt med inn p min frste Crossfit time, og kroppen min tatt en ny retning. At styrketrening kunne vre s gy ante jeg ikke, s i dag gir jeg meg selv rett og slett en liten klapp p skulderen. Treningen har fjernet vondtene, den har gitt meg styrke slik at jeg kan bre begge jentene opp og ned trapper uten og mtte g to turer. Jeg har ftt synlige muskler, og mye mer energi!


Jeg har nsket holde treningen utenfor bloggen, fordi jeg har vrt redd for sette fokus p feil budskap. S det var alts min lille hemmelighet, som jeg n nsket dele med dere. Trening trenger ikke vre bygd p kroppspresset, for meg ble trening en helt ndvendig faktor for at hverdagen min skulle bli enklere.

Men fortvil ikke, dere skal kunne vre trygge p at treningskost og treningstips ikke blir en del av denne bloggen..

42 kommentarer

Hei, jeg har det p akkurat samme mte som deg, etter et svangerskap og et r hjemme i permisjon har jeg selv slitt med mye plager i ryggen etter ha brt p lillejenta, spesielt n som hun nrmer seg ret og begynner bli tung. Har selv begynt trene og kjenner merkbart forskjell p kroppen og ryggen. Synes ikke du viser noe feil budskap her, trening er en del av manges hverdag og det skrive om det i ny og ne synes jeg ikke gjr noe. Kjempe morsomt at du ogs har ftt synlige resultater av treninga!:-D

Anniken: S hyggelig hre :) <3 Og fint hre at du ogs har merket forskjell etter trening :)

Wow,s flotte resultater! Jeg trente mye fr det siste svangerskapet, men ting gikk ikke min vei da jeg ble gravid.. Begynner merke at jeg M trene meg opp igjen snart,pga tung baby + vondter i rygg og bekken.. Ryggen min er ekstra svak pga et heftig fall fra hesteryggen da jeg var yngre/barn..s for vre en fungerende fler-barns-mamma,M jeg trene meg sterk nok.. Veldig inspirerende se hvor flink du har vrt!

Christina: Uff, ikke noe srlig ha et slikt fall p seg. Da er det i hvert fall fint ha en kjernemuskelatur til sttte opp kroppen med. Finn en treningsform du synes er morsom, s blir det ikke s hardt starte opp :)

Kan jeg f sprre hvor mange ganger (og hvor lenge) du har trent i uka for f det resultatet du har ftt? (Vet det er individuelle forskjeller, men er kejkt med litt motivasjon!!) :)

Solveig: Jeg har trent crossfit en time ca fire dager i uka, mindre i november og desember grunnet skole :) N kommer jeg til g ned til tre ganger i uken, fordi tiden ikke er helt p min side :)

For en flott og sunn kropp!

Luringen ;) Good job! :D Trening hjelper mot det meste :)

Men helt hemmelig har du ikke klart holde det. Jeg husker en "p vei til/fra trening-snap" for en liten stund siden ;) :)

Cathrine Narum: Hihi! Ja, men det har vel ikke virket som at jeg har trent fire dager i uken heller? ;)

FORRESTEN!!! GRATULERER SOM TOBARNSMAMMA <3

Wow, dette var inspirerende! Kult. Jeg nsker ogs trene, nettopp hovedsakelig for takle hverdagen med 2 barn og minimere vondter i kroppen. Hvor mange dager i uken har du trent CrossFit? En ting m jo sies, du er virkelig en milf;) hehe

Krituf: S hyggelig hre at det var ispirerende. Det har variert litt fra uke til uke, men jeg har prvd f inn en time fire dager i uken :)

Wow, for noen muskler!!

Carina: :D Det er veldig gy, for utviklingen har vrt enorm fra jeg startet :)

Wow, du ser skikkelig bra ut!:) Trening er jo topp for alle og enhver, s jeg sier jatakk til noen treningsinnlegg i ny og ne:) Du er god!

Ida: Tusen takk! S gy og hre, var litt redd for "ikke hu der ogs". Fler jo at veldig mange trener og deler sine tips og triks om dagen :)

Wow, s bra du ser ut! Jeg er imponert, og litt sjalu, over at du har ftt det til ;-)

Det er gtt 9 mnd siden gutten min s dagens lys, og jeg er langt i fra i den formen jeg vil. Men har som deg valgt legge det pp hyllen for en stund :-P

Marte: Tusen takk!
Pytt pytt, det kommer en dag hvor tiden strekker litt bedre til (kanskje). Det tok jo to og et halvt r fr jeg kom i gang etter fdsel :)

W - o - w. Bra jobba!!! Og imponerende jobbet at du ikke har skrytet av treningen hele tiden! :D Det ville jeg gjort!

Du viser at det ha synlige muskler er sexy p jenter. Knall bra. (fler at det virker sarkastisk, men er helt oppriktig ment!)

Tone: h! S utrolig hyggelig at dette ble mottat p en positiv mte :) Jeg er stolt over at jeg for det frste begynte, men ogs over at jeg fortsatte til resultatene kom og det for alvor begynte bli moro :)
Tusen takk!

S fint et innlegg du har om dette temaet ogs og en positiv og sunn innstilling til trening og kropp. Flott at det gikk s fort at du kjente at det hjalp p hverdagen din og for de nydelige godjentene som sikkert ikke er annerledes enn andre barn i den alderen --- de har ikke s veldig lyst til vente:-). Og s ser det ut for meg som de ogs veldig gjerne vil vre nr hverandre det meste av tiden, og godt er det. Tenk om det hadde vrt slik at de alltid var uenige, sloss og den ene syntes at den andre var helt PY, da hadde det nok vrt behov for trening og styrketrening for bde mor og far minst en gang for dagen:- Ha en kjempegod helg, hold dere friske og kos dere masse alle sammen.

gerd: Tusen takk :)
Phu, ja godt er det at de stort sett er veldig gode venner. Men det er jo ogs slik at hvis ei vil bli brt, s vil den andre det ogs :) Alt skal jo helst vre likt for dem :D

S fint et innlegg du har dette temaet ogs og en positiv og sunn innstilling til trening og kropp. flott at det gikk s fort for deg at du kjente at det hjalp p hverdagen din og for de nydelige godjentene som sikkert ikke annerledes enn andre barn i den alderen --- de har ikke s veldig lyst til vente:-). Og s ser det ut for meg som de ogs veldig gjerne vil vre nr hverandre det meste av tiden, og godt er det. Tenk om det hadde vrt slik at de alltid var uenige, sloss og den syntes at den andre var helt PY, da hadde det nok vrt behov for trening og styrketrening for bde mor og far minst en gang for dagen:- Ha en kjempegod helg, hold dere friske og kos dere masse alle sammen.

Inspirerende og likte din diskre mte vise det frem. Jeg er 100% alenemamma uten avlastning, jobber fulltid, har hus og hund. Ungen min er fem r og jeg har helt siden jeg fikk han nsket s inderlig trene kroppen min sterkere, da jeg er deprimert, har store smerter i kroppen og er blitt veldig dvask. Men til min store fortvilelse klarer jeg det rett og slett ikke f det til da dgnet ikke har nok timer, og jeg er s ufattelig sliten. S spm mitt blir; Jobber du? Er du alene? Hvordan klarer du trene fire ganger i uken? Hvordan kan jeg evt klare stramme opp kroppen min til sommeren?

Alenemamma: Tusen takk :)
Jeg forstr godt hvor vanskelig det blir f til trening da. Jeg har tre jobber, men alle jobbene mine styrer jeg selv, s jeg kan trene om morgen etter at barna er levert i barnehage, og jobbe en ekstra time p kvelden. Jeg bor ogs med jentenes pappa.
Jobber du fulltid nr barnet er i barnehagen og du ikke har noen avlastning p kvelden blir det jo verre :(
S jeg kan dessverre ikke hjelpe deg annet enn at du kan trene hjemme, men etter egenerfaring, s vet jeg ogs hvor vanskelig det kan vre!

Hehe. Nei, absolutt ikke! Veldig imponerende la vre skrive om det her p bloggen ogs! Og som flere har nevnt; for en kropp! :D

Tusen takk! :) Lillebror er 8 dager i dag <3 Han heter fortsatt Baby :p Haha.

For et herlig blogginnlegg :) Ha en fin helg!

N har jeg aldri vrt gravid og har heller ikke barn, men jeg "oppdaget" ogs styrketrening p nytt for omtrent et halvt r siden, og det har virkelig endret synet mitt p trening! Jeg driver ikke med crossfit, men trening med tunge vekter er absolutt det jeg fokuserer p! Liker det rett og slett kjempegodt! Har tidligere dratt meg selv p trening og gtt/lpt p mlla i 30-45 minutter og deretter 15-30 minutter med kroppsvektvelser, og jeg hadde ALDRI lyst til trene. N gr jeg ikke en eneste dag uten ville dra p trening :)

Alenemamma: g inn p youtube, sk p yoga velser. Start med en halvtime i lpet av dagen, det gjr underverker! Det kan hjelpe vanvittig bra p psyken, i tillegg til at det er god trening for hele kroppen (ikke ndvendigvis hy puls eller kondisjonstrening) :) Stine du er et forbilde! Tusen takk for at du gir s mye av deg selv og din nydelige familie til s mange:):)

Fine muskler💪

Du er inspirerende❤️

Jeg vil gjerne ha noen treninga tips👍🏻❤️

Sier gjerne jatakk til litt treningsinnlegg p blogger din! Du er jo knallflink :D

Hei, jeg er gravid med tvillinger og har bestilt bugaboo vogn. Jeg var i dag og skulle se p stelleveske til vognen men ble overrasket da ansatte hos babyshop/barnashus fortalte meg at det ikke finnes stellebag til tvillingvogner fordi vognene ikke har noen festeanordning. Dette syns jeg var rart. Hvordan gjorde du det med stellebag? Hvordan festet du bagen og hvilke merke kjpte du?

Silje: Mtte p det samme problemet, s jeg kjpte en vanlig veske med lang reim, den hang jeg bare over hele "hndtaket" :)

S flink du har vrt! Du ser kjempebra ut! :-D Jeg syns bare det er positivt og inspirerende at du deler litt om treningen din, jeg :-) For meg er det superviktig komme seg ut p joggetur/fjelltur/fotballtrening for f en pause fra hverdagen hjemme med barna. Er for tiden hjemme i permisjon med nr tre som har hatt kolikk og vrt urolig i fem mneder n. Det gjr utrolig godt nr kvelden kommer og papsen kan vre hjemme med barna mens jeg fr trent en liten time. Da er jeg fit for fight igjen nr jeg kommer hjem :-)

Johanne: Det er jo kjempebra at du klarer komme deg ut og trene i en slik situasjon, men skjnner ogs at det antagelig er det aller beste! <3

Til alenemamma over her: har du prvd trene feks mens ungen ser barnetv eller noe? Mange velser man kun trenger egen kropp for gjre (kneby,push-up,div magevelser og ryggvelser osv osv).. Eventuelt er en treningsstrikk relativt billig p feks claes ohlson. Vannflasker kan fylles med vann og bruker til vekt. Ta med ungen ut p en liten gtur..

Selv brukte jeg(og bruker fortsatt deler av) Mutu-programmet, de frste ukene i programmet har velser som er ikke er s harde for kroppen,litt milde, snn med tanke p at du sliter med smerter..

Har trent hjemme i lang tid, og gikk fra store smerter i rygg til vre sterk og 12 kg lettere!

Min erfaring er at treningssenter tar for mye tid, og drstokkmila er hard.. Men det blir raskt lettere! Lykke til!

S dette er grunnen til at du publiserer s lite p bloggen om dagen :) Det er utrolig hvor lite tid man fr til andre ting nr man trener, men den flelsen man fr etter hver treningskt gjr nok at det er verdt det likevel. Bare ikke glem bloggen i mellomtiden. Det blir i sfall vanskeligere vanskeligere for min del klikke seg inn p den mr det gr to dager mellom hvert innlegg.

Flotte muskler! 💪

Jeg vurderer prve crossfit selv. Sliter med finne motivasjon for trening, og tenker at kanskje dette kunne vre noe prve. Men har hrt litt negative ting om denne type trening, ang belastning av kroppen og en del skader. Gjorde du deg noen tanker om crossfit som treningsform fr du begynte?

Else: Det har litt negativ omtale. Som du sier, overbelastning og skader som flge, men da m du ogs vre av dem som gir alt! :) Det er i hvert fall ikke vrt noen skader eller overbelastning der jeg er p min tid. Jeg har ftt resultater raskt og treningen er morsom, det holder for meg :)

Heia deg spreka!!

Jeg henger med p timen p fredag om jeg rekker! ;) Ser deg da!! Ps: du ser smashing ut! ;)

Nabo`n: Juhuu!! Det gleder jeg meg til ! :D
Takk det samme :*

Skriv en ny kommentar