SySkole Del 1


Foto: Kamilla Weigling / Barnas Bilder


Jeg fikk det beste tipset om å lage en “syskole” her på bloggen. Jeg deler oppskrifter og mønster fra tid til annen, og det er mange som har lært å sy på grunn av det. Det gjør at syinnleggene er veldig givende å lage.

Selv startet jeg å sy for første gang da jentene var noen måneder gamle. Ved å se på julekjolene jeg sydde til jentene (bildet over), ser jeg hvor stor utviklingen har vært siden mitt første hjemmesydde plagg. Jeg trur også denne utviklingen er beviset på at alle som vil sy, får det til! 

Siden jeg selv har utviklet meg, har også noen av syinnleggene blitt mer avansert. Jeg glemmer rett og slett at noen ikke har begynt enda, og trenger de grunnleggende tipsene for å komme i gang.

Så nå starter jeg “syskolen” hver onsdag. Jeg tar dere med helt fra begynnelsen, slik at alle nå har en mulighet til lære å sy. Sammen skal vi utvikle oss til gode skreddere, for å sy det er gøy og unikt. 


Hva trenger jeg for å komme i gang? 

Symaskin: 

Hvis du er blant de som har planer om å kjøpe en symaskin så kan jeg fortelle litt kort om mine erfaringer.
Du kan få tak i symaskiner til alle prisklasser, de aller billigste finner du på for eksempel IKEA. Selv har jeg ingen erfaring med hvordan de er i bruk, men jeg har hørt at levetiden ikke er den lengste, så kanskje lønner det seg å spytte inn litt mer penger.

Mitt beste råd må egentlig være å reise til en butikk som selger symaskiner, de kan finne en god symaskin etter prisklasse og bruk for deg. Selv har jeg bare hatt to symaskiner, begge av merket Bernina. Jeg anbefaler Bernina på det sterkeste (men jeg har ikke noe å sammenligne med). Bernina har en nybegynner symaskin (Bernina Bernette 46) til under 2000,-. Denne brukte jeg frem til jentene dro den i gulvet fra bordhøyde, og er en veldig fin symaskin å starte meg.

I dag har jeg Bernina B 330, en fantastisk symaskin. Prisen ligger på 10 000,-

Overlock: 

Det er mange som lurer på om de skal kjøpe overlock fremfor symaskin, og da må jeg si at det må dere ikke. Overlock er en luksusmaskin som lager “fabrikk”sømmer på innsiden av klær. Jeg  bruke en vanlig symaskin like mye, om ikke mer, når jeg syr. Altså må dere ha symaskin, mens overlock er en god symaskin nr to for dere som forelsker dere i søm.

Annet nødvendig utstyr for å komme i gang: 

En stoffsaks er helt klart å anbefale, en stoffsaks koster litt mer enn en vanlig saks, men den klipper også stoffet veldig mye lettere og penere. Jeg kjøper stoffsaks på Stoff & Stil, koster 230,-

Målebånd, får du alltid bruk for og er helt nødvendig i syskrinet

Knappenåler, trenger du når du skal klippe ut mønsterdeler, og når du skal sy de sammen. Helt nødvendig i syskrinet

Ekstra nåler til symaskinen, ingen ting er kjedligere enn om en nål brekker mens du syr. Da er det greit å ha et par ekstra på lur.

Tråd må du ha for å få sydd, og om det ikke følger med ekstra spoler til undertråd kan det være lurt å kjøpe noen ekstra slik at du kan spinne på tråd i ulike farger til undertråd.

Sikkerhetsnål, bruker jeg veldig oftet, hver gang en stikk eller en snor skal tres kommer de til nytte.

Sprettekniv, om du syr en søm feil (som du kommer til å gjøre), så hjelper denne deg med å fjerne sømmen. Helt nødvendig.

Trykkapper, også noe du kommer til å få bruk for i denne syskolen

I denne omgang holder det med en liten innføring i “før du kan starte”, men siden mange har fortalt at de gir opp i det de prøver å tre tråd i symaskinen, så viser jeg dere en liten film på det.

Selv om symaskiner er litt forskjellige, så er det stort sett tilnærmet lik tråtredning på alle.


Neste uke blir det en liten innføring i ulike sømmer.

– Følg syskolen via facebook – 

27 kommentarer
    1. Såååå gøy! Du er kjempe flink! 🙂 Jeg bruker faktisk overlocken mer enn vanlig symaskin.
      Men jeg syr også mest i stretch stoffer og da er den overlegen ift en vanlig symaskin. Så for meg er den et must. Og så mye fortere som det går!
      Søm er en super fin hobby. Og gir masse mestringsfølelse! Beste formen for terapi. 🙂

    2. Så gøy!! Jeg har aldri sydd, men rett før jul fikk jeg lånt meg en symaskin og handlet stoff. Laget to bukser, en i bomull og en i Jersey. Laget også en sånn kyselue jeg foret med en gulpeklut. Alt er laget ut i fra dine beskrivelser. Gleder meg til syskolen 😉

    3. Elsker at du har startet en syskole! Har nettop skaffet symaskin og disse tipsene og rådene skal jeg ta med meg 🙂 er faktisk ganske vanskelig når man har null peiling, men det kommer seg sakte men sikkert 🙂 gleder meg til onsdagene fremover 🙂

    4. Så GENIALT! Tusen takk for at du har startet syskolen. Dette var et utrolig informativt og motiverende innlegg, og jeg får lyst til å prøve meg på søm. Så inspirerende med bloggen din som gir så mange gode tips!

    5. Una: 😀 Så hyggelig å høre!
      Ja, den er overlegen på stretch, helt klart. Men samtidig må man ha en symaskin også 🙂

      Så enig i teriapibiten <3 Sytid er hellig!

    6. Guro: Tusen takk for tilbakemelding. Du skal vite at en slik tilbakemelding gir meg frysninger på ryggen. Det er den beste takken jeg kan få på syinnleggene mine <3

    7. Inger Helene: Så hyggelig å høre 😀 Heng deg på, du kommer ikke til å angre på syferdigheter. De kommer veldig godt med, også så gøy det er da 😀

    8. Kjempeflott at du lager slike innlegg!
      Jeg har symaskin men er ikke så god på å bruke den,så dette er helt perfekt! Gleder meg til neste innlegg 😊

    9. Supert! 😀 Veldig greit å få litt basic info også! 😀 Gleder meg til hver onsdag! 😀
      Vet du hva? Jeg fikk faktisk overlock av mamma til jul! :O 😀 Jeg har prøvd litt, men trenger en liten innføring fra selger kjenner jeg :p Det var noe annet den den symaskinen jeg vanligvis bruker. Gleder meg til å få ordentlig taket på den og sy mer og mer og mer ;D 😀

    10. Så gøy! Takket være deg har jeg børstet støv av symaskinen min, og begynt så smått å lage klær til mine små. Det er veldig gøy, men jeg har fremdeles mye å lære, så dette trenger jeg :):) Lurer forresten på om du bruker tråd fra Stoff og Stil? Jeg har bare brukt det, men føler den ikke tåler så mye, men nå har jeg ikke noe å sammenligne med da 🙂

    11. Cathrine Narum: 😀 Du har jo blitt like flink som meg, så det grunleggende trenger ikke du 🙂
      Overlock trengte jeg litt tid på også 🙂 Men nå har begynt å skjønne den.

    12. Ååh,for en genial serie med innlegg! Dette gleder jeg meg til å følge videre!
      Du kunne ikke vurdert å vise hvordan man kan sy bloomers til lite barn/baby, sånn med seler?
      Er så nitrist å se sånne type plagg til salgs for type 700kr og så må de i tillegg håndvaskes.. Det passer hverken lommeboka eller tia mi 🙁

    13. Da jeg var innom min lokale symaskinbutikk i Sandvika ble jeg tipset om å sjekke hvor maskinen min kom fra. En del (bla Singer) produserer noen av sine maskiner på billigfabrikker med liten kontroll over arbeidernes rettigheter osv. Singer produsert i Vietnam skulle være greit. Dette var noe jeg aldri hadde tenkt på da jeg fikk meg symaskin, men det blir viktig dersom jeg noen gang skal bytte den ut!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg