VårGarderobe til to små med stoff og symaskin

Selv om gradestokken fremdelen er på den blå siden, er det mye som tyder på at våren snart er i anmars. Når solen skinner varmer den endelig, og sakte med sikkert smelter snøen rundt oss, og dagene er lengere lyse. 

Hvert år når det tikker mot våren kommer den sterke sygleden i meg tilbake. Stoffbutikkene fylles med nye stoffer i delikate farger og mønster, og de gamle vinterklærne begynner å bli slitte. 

På tisdagen tok jeg med jentene til Stoff og Stil. De løp rundt i butikken, sang, tullet og tøyset. De ansatte kjenner oss igjen og husker jentene fra de bare var to små dukker sovende i tvillingvogna. Så på Stoff og Stil føler jentene seg nesten som hjemme. Hadde de kunnet velge stoffer selv, så hadde det blitt mange rare fargesammensetninger og mye heftige dyremotiv på klærne, men jeg trur de allikvel ble godt fornøyd med valgene vi landet på til slutt. 

Både i går kveld og kvelden før der har jeg vasket, tørket og klippet opp stoffene. Kvitteringen min viser at jeg måtte betale 1058,- for stoffene og en del tilbehør som ulike knapper og strikk. Det må være en fin pris når jeg nå har klipt ut mønster til 14 plaggg: Seks tights, to joggebukser, to tynne gensere og fire kjoler. 

Jeg skulle ønske jeg hadde all verdens tid til å sy i dette øyeblikk, men først er det tannlegetime, og en rekke andre gjørmål som må gjennomføres før jeg kan sette meg ned å sy, sy, sy.. Det kjedelige er nettopp å klippe til mønster, så med det ferdig er halve jobben unnagjort 😀 

– Speiltvillingene på Facebook – 
 

14 kommentarer
    1. Det er så gøy å kunne lage klær selv, enten man strikker eller syr!! Jeg strikker bare, symaskinen gjør jo ikke som jeg vil…..!! 😉
      Masse flotte farger dere har valgt ut, gleder meg til å se det ferdige resultatet!! <3

    2. Gleder meg til å se resultatet 🙂 Har du tegnet mønster til tightsene selv eller er det fra stoff og stil?

    3. Så utrolig kult!!
      Jeg har en tendens til å kjøpe med meg stoff og finne ut hva jeg skal lage etterpå, men det ender bare med at jeg har altfor mye stoff og det blir bare rot.
      Regner du ut hva du trenger hjemme først, før du går i butikken?
      Kjøpte akkurat mønsteret til tights på stoff og stil så nå blir det det på mine tvillinger og 🙂

    4. Silje: Så bra. 🙂 Alt her er selv-tegnet, men har du et buksemønster er det i teorien bare til å gjøre hele buksen mye smalere. Eller du kan bruke en tights fra skapet som mal 🙂

    5. Marie: Jeg passer på å sette av nok tid i butikken til at jeg kan lage meg antrekk ut i fra stoffene, mens jeg ser dem. Så når jeg er ved kassen vet jeg hva de ulike stoffene skal brukes til, og ca hvor mye jeg trenger av hver. Denne gangen hadde jeg omtrent ikke rester igjen i det hele tall, så det var god beregning 🙂

    6. Åh, så mye fint! 😀 Det blå stoffet med blomster var spesielt søtt. Jeg gleder meg til å se de ferdige resultatene! 🙂
      Åh ja! :p Å klippe ut stoffene er det aller kjedeligste! Det er jo det som tar tid også. Nå er det bare kosen igjen, som i tillegg går kjempefort! 🙂

    7. Hvilket stoff bruker du til joggebukser? Bor langt unna stoffbutikker så det er litt upraktisk i forhold til å få kjenne på stoffene før en kjøper.. Er isolien fra stoff og stil bra?

    8. Åh nå ble jeg inspirert! Og plutselig var det sydd en ferdig shorts, klippet og planlagt både joggebukse og sommerkjole til snart to-åringen min her hjemme 🙂
      Alltid like kjekt å lese sy-innleggene dine, og bruker ofte dine beskrivelser og framgangsmåter for teknikker. Så mye enklere forklart med alle bildene! 🙂

    9. Så mange fine stoff, gleder meg til og se resultatet 🙂 Hvor mye tok du ca av hvert stoff? Ser noen stoff eg gjerne kunne tenkt meg selv 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg