DIY Paradis Spillet


Det er tid for ukens DIY- innlegg, og som dere ser her så er det et simpelt, billig, men morsomt prosjekt denne dagen.

Jentene har et soverom på  20 kvadratmeter, de har altså god plass til lek om moro, men samtidig er det veldig lite veggplass på rommet deres. Fem meter av veggen er skap, på den andre 5 meters veggen er det skråtak som minimerer veggplassen. Kortsiden av rommet inneholder dør, vindu og brannmur. Dette gjør at rommet er vanskelig å møblere for god utnyttelse, og jeg følet at rommet har alt for mye gulv i forholdt til plass jeg kan plassere møbler, ved mindre jeg velger å sette alt midt i rommet for ikke å blokkere for skap, vindu, dør, og annet. 

Nettopp dette ga meg en idé om å lage et paradis på gulvet. Paradiset er ikke i veien for noe, samtidig som det gir en følelse av at gulve er ment til noe mer enn bare et gulv.

Jeg hadde jentene hjemme i går, da vi var snødd inne, og etter å ha tatt en rydde og rengjøringsrunde i andre etasje, dekorerte vi gulvet meg tape.  De fikk tape der de selv ville tape som ble en lek der tapen var plaster til dyr og bamser, mens jeg målte opp og laget det gode gamle spillet “paradis”. Flere enn meg som har utallige timer bak paradishopping i friminuttene på barneskolen? 
 


PARADIS: 

Jeg har brukt en tape som heter “isolasjonstape” og er kjøpt på europris. Jeg tuller ikke når jeg sier at vi bruker denne type tape til alt i dette huset. Og siden alle skuffer og skap antagelig inneholder en slik taperull, var jeg helt klar på hvordan tape jeg skulle bruke. Denne tapen har god holdbarhet, det er faktisk ikke lenge siden min mor ødla speilen sin på bilen og fikk låne litt isolasjonstape for å holde den på plass til reparasjon. I tillegg sitter den godt og enkel å jobbe med. 

I tillegg brukte jeg en målestokk og en tapetkviv (kan byttes ut med saks). 

Så er det egentlig bare å tape der tapes kan. Jeg har ruter på 25 x 25 cm. 

Jeg kan jo si at dette lille prosjektet var en suksess! 



For å sette en liten krone på verket, og for å få inn litt læring i form av tall på rommet, klippet jeg ut sirkler av papir med en mønstersakt, og malte på tallene. Jeg klippet ut litt større sirkler i kontaktpapir og tapet på boksavene i paradiset. 

– Speiltvillingene på Facebook – 

17 kommentarer
    1. Du er så kreativ og flink 🙂 Moro å følge deg.
      Kan jeg spørre deg om hva dere har brukt å behandle det gamle tregulvet med. Vi har et hyttegulv jeg har lyst til å slipe og få bort gulfargen på. Ønsker også å spørre deg om parketten i stua. Hva heter den.
      Ha en fin kreativ helg.
      Mvh Connie

    2. Connie: Tusen takk 🙂 Det gamle tregulvet slipet vi med en slipemaskin vi leide. Så har vi beiset det med en hvit beis og lakket det til slutt for holdbarhet og lettere rengjøring.
      Jeg husker ikke lengre hva gulvet i stua heter, men det er laminat og ikke parkett. Parkett er håpløst med en så stor hund som vi har, siden treverket er så mykt blir det ripete med en gang. Derfor har vi gått for laminat som er veldig slitesterkt og vi elsker det.

    3. Tusen takk Stine 🙂
      Tenkte meg at det var det du hadde godt med gulvet. Men heter den bare hvit den beisen på gulvet dere brukte.Og lekken er den matt eller halvblank. Dere er fornøyd med gulvet? Tror vi går for dette på hytta til sommeren.
      Ha en fin dag.
      Connie

    4. Så flink du er!
      Elsker sånne innlegg 😀
      Men har et spørsmål, meine å hugsa du spraylakka noken vasa eim gang, lurer på å gjøre det samme, men må da først spraylakke heile kvit og så teipe opp og spraye med svart sånn at eg får striper på, men lurer på korleis teip eg evt skal bruke uten at den tar med seg kvit sprayen? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg