Skjev rollefordeling. Likestilling?

– Når jeg snekrer får jeg applaus, når jeg vasker får jeg kjeft !

Jeg har lenge lurt på om jeg skal skrive disse linjer som jeg nå er i ferd med å gjøre. Jeg klarte ikke å få meg til det den 8.mars, men så var det noe med kvinnedagen som fikk den gamle kverna til å snurre i hodet mitt på ny. 

Kvinnedagen, likestilling og feminisme var som alltid på denne dagen oppe til diskusjon. Vi skal ikke gå lengre tilbake enn to generasjoner før kvinnene var husmødre, og mennene arbeidsmenn – I hvert fall om en tok en tur litt ut på landet. 

At vi har kommet så langt (i Norge) som vi er kommet på femti år, er noe både kvinner og menn bør klappe for. Allikevel er det fremdeles mye som kan endres og mye som kan bli langt bedre. Som de fleste andre mener jeg at alle mennesker skal ha like rettigheter, de samme muligheter og likeverd uansett kjønn eller etnisk bakgrunn. Siden jeg står for likeverd mellom kjønnene, og at kjønnshierarki bør slettes som et sosialt konsept – betyr vel det at jeg både er feminist og for likestilling. 

Men så har det seg slik at jeg fant kjærligheten hos en mann som jobber i anleggsbransjen (et fremdeles mannsdominerende yrke), i tillegg er jeg hjemmeværende og tobarnsmamma – varsko varsko og rødt lys lang vei?. Disse faktorene gjør at jeg til stadighet får høre hvor diskriminerene jeg kan være, og at jeg så klart er anti feministisk. 

Det er ingen likevekt hos oss når det kommer til matlaging og husvask, for der gjør jeg mye mer enn min mann, men må det egentlig betyr at vi har en skjevfordeling i hjemmet? Likestilling betyr at kvinner skal stå like sterkt som menn, at vi skal ha de samme muligheter og rettigheter. Vi ønsker å fjerne kjønnsroller og diskriminering. 

Men må det være en kjønnsrettet at jeg vasker mest?

Må jeg fortelle min mann at han må finne en annen jobb, fordi han ofte har en lengre arbeidsdag enn meg? Eller skal jeg la kleshaugen vente, og oppvasken stå på bordet slik at jeg kan spare hans del av husoppgavene til han kommer hjem? Og når han da kommer hjem, skal jeg sette meg i sofaen med en boks brus og se på tv fordi jeg er ferdig med min del flere timer før han? 

Jeg er kanskje hjemmeværende, men i 2015 tjente jeg bedre enn min mann. Jeg laget min egen karriere, jeg har stått frem i medier, både store og små, og hver en krone jeg tjener inn har jeg kjempet for å få. Hva er det som er anti feministisk i det? 

Jeg kan vise frem et møbel jeg har laget med utgangspunk i en haug med plank. På de dagene får jeg jubel og skryt til kinnene er røde og smilet alt for stort. 
Så kan jeg skrive om mitt sjefsansvar for de huslige oppgaver, og feministene raser i fra seg om likestilling i hus. 

Hvorfor skal ikke jeg få lov til å vaske? Og hvorfor er jeg da en helt om jeg har snekret? Hva er vel likestillig i det? 

Home interpretation of the goddess Shiva

Kjempe for likestilling, men å vise respekt for hverandre er en del av det. Så om jeg tar en større del av husvasken så er det av de enkle grunner at det er det mest praktiske. I mitt barndomshjem var det pappa som hver dag laget middag, som hver dag støvsuget mens potetene kokte, som satte på klesvask og brettet klærne etterpå. Takk gud for det, for jeg hadde blitt nokså sulten ved å vente til mamma kom hjem fra jobb kl 18 hver dag. 

Likestilling betyr ikke at alt alle roller må fylles ut likt, da må i hvert fall både arbeidstid og arbeidsmengde være tilnærmet den samme. I dette hus gjør vi i det vi kan for å fylle alle hull som skal tettes, og kun ved samarbeid klarer vi det.

Les også: 

– Det usynlige arbeidet


– Speiltvillingene på Facebook –

14 kommentarer
    1. Jaaa! Jeg blir smått gal av disse hardbarka feministene som mener at vi ikke er kvinners rett bare fordi vi ikke ønsker en lederjobb i et digert konsern. Bare fordi jeg liker husarbeid bedre enn å skifte dekk, fordi jeg liker å strikke bedre enn å snekre, og fordi jeg av og til gir mannen en bj for å glede han, betyr da svarten ikke at jeg er i mot likestilling!!? I Norge har vi kommet langt, langt nok synes egentlig jeg. Det kan faktisk trekkes frem flere områder hvor menn i dag blir diskriminert bort foran kvinner, feks i barnehage eller på sykehjem. Så det eneste fokuset vi bør ha i dag, i Norge, er å motarbeide disse kjønnsforskjellene. Ikke at kvinner skal kvoteres inn på Stortinget eller absolutt skifte de skitne og tunge dekkene, men at vi alle godtar og aksepterer ulikhetene og likhetene og er fornøyde med den rollen vi ønsker å ha 🙂
      Tror kanskje det ble mye babbel her… Jeg har en del følelser angående dette, men fordi jeg ikke er så fremtredende eller tar like stor plass i rommet som enkelte mener kvinner bør, er jeg ikke så vant med å formulere alt. Men jeg trives her. Jeg er en killer på å snakke med og forstå barn, og det er det mange høytstående ministere som ikke kan :p Jeg er i alle fall enig med deg!

    2. Så lenge man er fornøyd med sin fordeling, må det da være greit? Jeg hater at min kjære vasker klær, ikke fordi han gjør det feil – men jeg har perfeksjonert min klesvask over mange år. Nå har jeg funnet en måte som sparer klær, vaskemiddel og tid. Jeg har også endt opp med å pakke til min kjære, han er biker og drar ofte på MC turer. Jeg pakker, fordi jeg synes slikt er gøy. Men der får vi endel stygge blikk. Men når jeg har vært på verkste og hjulpet til hele dagen, er det spydige kommentarer som “Ja, men da slipper du å vaske huset ikveld da”
      Det føles litt som om folk mener at kvinners tid er mer verdifull en menn sin tid. Som “ta deg en langhelg, det fortjener du. Mannen kan ta huset og barna.” bare fordi jeg er hjemmeværende og vasker hus, så fortjener jeg en ferie over mannen som jobber seks dager i uka?
      Vi kvinner må ta oss sammen og ikke gjøre oss svakere enn nødvendig. Alle trenger vi en ferie, men vi damene klager mest på at vi ikke får. Slik er det iallefall jeg ser det 🙂
      Pst. Du er rå, både når du vasker, snekrer, syr og blogger. Du har oppnådd imponerende mye!

    3. Hei Stine.
      Bra innlegg. Skjønner at det er kjipt å føle at du får skryt for snekring og kjeft for at du vasker for mye i forhold til mannen din. Jeg er en av de som noen ganger har kommentert litt kritisk til innleggene dine, men håper virkelig ikke du har misforstått og trodd at jeg er en av de som mener dette. Feminisme og likestilling går jo nettopp på det du skrier nå. At man kan fordele oppgavene som man vil, og vaske, snekre og sy om hverandre om man liker det. Og er en hjemme er det så klart mest naturlig at den personen gjør det meste av husarbeidet. Super fordeling og helt klart etter feminismes hjerte 🙂 Enig med deg der.
      Det jeg har irriterte meg på de gangene jeg har vært litt kritisk i kommentarfeltet ditt har vært den gangen du skrev om at mannen din ville ha ekstra ros og oppmerksomhet fordi han gjorde et eller annet i huset (som du gjorde ellers) og at det liksom var litt ekstra søtt at “sånn var menn”. Husker at kommentarfeltet også boblet over av jenter som kjente seg igjen og at sånn ER menn. Og en slik kjønnsgeneralisering blir mange provosert av, da både menn og kvinner er forskjellige, har forskjellige oppgaver i huset avhengig av sin personlighet, ikke avhengig av kjønn. Også de gangene det har vært kommentert litt at jenter har en slags biologisk sans for omsorg og rollelek som guttebarna ikke har eller at jenter elsker å pynte seg osv har jeg blitt provosert av dette. Digger pappahjertes innlegg om dette temaet der han beskriver sine barn pga personlighet og ikke pga kjønn. Han har en tøff og aktiv jente og en rolig, følsom gutt, og det betyr jo så klart ikke at han har fått en jente som er guttete eller en gutt som er jentete, men at dette er egenskaper som fremkommer hos begge kjønn 🙂
      Sorry for langt innlegg her nå altså. Og helt enig med din kommentar om at det er helt i tråd med feminismen og fordele oppgaver slik dere gjør. Det er jo nettopp denne friheten som er det viktigste med feminismen, og tenk så langt vi har kommet bare siden 50 tallet, da dette ikke var et reelt valg. Folk som kritiserer deg for disse valgene håper jeg du klarer å sette på plass eller ignorere 🙂

    4. Er helt enig med det! Dette har jeg tenkt mye på, men føler ikke det er noe som er lov å si utad, for da er jeg antifeministisk. Jeg er selvfølgelig for at både kvinner og menn skal ha samme rettigheter og samme muligheter, det er helt innlysende! Men likevel synes jeg at det skal være lov å akseptere at vi faktisk ikke er 100% like, og det er helt greit! Både jeg og min kjæreste skal få velge fritt om vi ønsker å bli sykepleiere eller bygningsarbeider, og det får vi i Norge i dag. Så blir det en annen diskusjon om noen yrker er underbetalt, noe jeg mener feks. sykepleiere er. Men, jeg som kvinne ønsker ikke bli bygningsarbeider (de som ønsker det er selvfølgelig hjertelig velkomne til å gjøre akkurat det de vil, uavhengig av kjønnet), men kunne heller tenke meg å bli sykepleier. Jeg er en omsorgsfull person og ikke praktisk anlagt, og ønsker dermed gjøre det jeg er god på. I tillegg ønsker jeg å kunne ha en ordentlig arbeidstid, slik at jeg kan kombinere det med familieliv. Poenget er at jeg har mulighet til å gjøre hva jeg vil! Likestillingen blir i dag skikkelig svartmalt spør du meg, med tanke på hvor langt vi faktisk har kommet i samfunnet i dag! Jeg klager ikke, men er ikke antifeministisk likevel. Det er blitt så “trendy” og være feminist at det nesten mister litt av betydningen.
      Likevel mener jeg kvinnedagen er viktig fordi det finnes mange kvinner der ute som ikke har samme muligheter som oss, og som ikke har mulighet til å snakke for seg selv! Det er disse vi bør kjempe for!

    5. Hei!
      Jeg kommenter veldig sjeldent på blogger, men dette innlegget syns jeg var så bra at det fortjener en kommentar. Jeg er helt enig med deg – for meg er likestilling at begge kjønn står fritt til å gjøre akkurat hva de vil, ikke at menn nødvendigvis må ta over vasking eller at kvinner snekrer. Ja til friheten til å velge selv!

    6. Jeg er så enig med deg! Likestilling handler om at alle skal ha samme muligheter, hvordan man velger å gjøre det innad i ekteskapet/samboerskapet er helt opp til hver enkelt =) Når min mann jobber fullt, og jeg studerer fult, med en toåring i hus, og lillebror i magen, hadde det ikke nytta at den ene skulle gjort alt husarbeidet. Men hjemme hos oss, er det sånn at min mann tar de runge tinga (type klipper gresset, måker snø, bærer møbler osv), mens jeg tar de som er lettere fysisk. Rett og slett fordi han er sterkere enn meg.

    7. Det er så absolutt en slagside i feminismedebatten. Selvsagt skal man kunne fordele oppgavene slik det passer best for den enkelte familie. Problemet med en slik arbeidsfordeling, hvor kvinnen jobber mindre i en lønnet jobb, og mannen jobber fulltid, og som en konsekvens av dette – er det kvinner som jobber i hjemmet, ubetalt, er ikke nå, det er ikke engang sikkert at det blir et problem.
      Men hva skjer, dersom denne familien splittes opp? Når hun blir minstepensjonist, fordi hun ikke tjente opp til pensjon, fordi man fordelte arbeidsoppgavene slik man gjorde. Det er da problemet kommer. Eller har parene som fordeler arbeidet slik en bindende avtale som kompenserer hennes manglende pensjon, også dersom de splittes i fremtiden?
      Det er dessverre ikke bare her og nå som gjelder – det er også fremtiden, som mange glemmer å tenke på.

    8. Jeg syns ikke du er antifeministisk, slett ikke. Og jeg forstår det praktiske i deres fordeling, og det er ingenting galt med at par fordeler sånn som det passer dem best. Måten du er hjemmeværende på, som selvstendig næringsdrivende, er også noe ganske annet enn “hjemmeværende husmor” (selvom det også er greit for de som ønsker det!). Det som er påtagelig er at så vanvittig mange kvinner over hele landet “ønsker” å gjøre alt husarbeidet og jobbe deltid. Jeg har vokst opp med en mor som har jobbet halvt pga. helse, og naturlig nok tatt mer husarbeid enn pappa. Det som er urimelig er at hun gjør 100 % husarbeid, og 50 % jobb, men pappa gjør 100 % jobb og så null og nix. Jeg blir også litt gretten når folk kommer med at “jammen han skifter jo dekk og klipper plenen og måker snø!”, hvor mange ganger i året gjør man egentlig de oppgavene, sammenlignet med husarbeid inne? Det kan ikke sidestilles som en rettferdig halvdel :p Men nå har jeg forsåvidt heller ikke innntrykk av at BT gjør ingenting, og som sagt er det ikke noe problem hvilken fordeling dere har innad i familien, men det er ettellerannet feil på system/og samfunnsnivå her fremdeles.
      Jeg kunne egentlig skrevet ganske nøyaktig den samme kommentaren som Karoline over her, så det er ingen vits å gjenta hva hun sier 😛 Men jeg storkoser meg på bloggen din, og syns du er kjempeflink på det du driver med. Du er virker slett ikke antifeminist, og er absolutt et kvinnelig forbilde i det at du er både handlekraftig, løsningsorientert og selvstendig, bygger opp egen karriere og greier 🙂 Setter også pris på de “stereotypiske kvinnlige” egenskapene dine, som estetisk sans og kreativitet. Det er ikke et feministisk mål at kvinner ikke skal ha slike egenskaper, bare at de helst ikke skal kalles “kvinnlige egenskaper”. Det er egenskaper, som noen har og noen ikke, noen kvinner, noen menn 😛
      Keep blogging! Beklager at det ble så langt 🙂

    9. Stina: Det har du rett i, men så trur jeg at så mange er opplyst om pensjonsordninger nå i dag, at det handler også om eget ansvar til å ha nok penger den dagen vi går ut av jobb som gamle.

      Det er nok mange hjem hvor pengene står skjevt i mellom kvinnen og mannen, men jeg trur også at vi er genereltsett er flinke til å sammerbeide på det området og finne løsninger som sikrer begge partner økonomisk ved et eventuelt brudd i fremtiden.

    10. Stående applaus og stormende jubel! 😀 Elsker hvordan du formulerer deg her, og jeg er hjertens enig!
      Jeg leser bloggen din slavisk, men kommenterer altfor lite. Jeg vil bare si at jeg beundrer deg og alt du får til. Du er en god rollemodell og inspirerer med ditt ekte vesen i et ekte liv. Her står hverdag full av gleder i fokus – ikke bare glitter og glamour (det er morro det og altså, men det er godt med noen med beina plantet litt på jorda). Det gir MYE glede og lese bloggen din. Du er knall flink i det du gjør!! 🙂
      Stor klem fra sørlandet <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg