Sy basic genser - steg for steg

- Mnster finner du HER

Stofftips: jersey, ribb eller isoli

Steg for Steg Sm: 

Legg kroppsdelene rette mot rette. Sy den ene skulderen sammen, og den andre skulderen halveis sammen ut p armen. 

Legg kroppsdelene utover slik at skulderesmmen blir liggende flat foran deg, kroppstykket skal ligge med rettsiden mot deg. Finn midten av ermets buede linje, og fest midtpunket mot skuldersmmen. Armen skal ligge med rettsiden ned mot kroppsstykket. 

Form armhule mot ermets skulderbue og nl opp kanten. Om ermet ditt er litt for langt eller omvendt er ikke det s farlig. Nr du er ferdig med nle, syr du langs kanten du har nlet slik at du syr delene fast i hverandre. 

Nr du vrenger genseren slik at rettsiden kommer ut, vil du ha et tilsvarende resultat ↓ 

TIPS: press (stryk) smmene med et strykejern mens du jobber deg igjennom genseren. P den mten fr du langt penere smmer, og stretch-stoffet retter seg ut om det rynkes litt under syingen. 

Gjr nyaktig det samme med den andre armen, slik at begge armene er festet til genseren. 

Ta for deg armene der hnden skal ut. Legg opp en brett og sy en elastisk sm som fester oppbretten. (Elastisk sm= rettsm med tvillingnl, eller elastisk sm som valg fra symaskinn (skjev tett-sikksakk med enkeltnl)).

Legg s genser slik en genser normalt ser ut, men med vrangsiden ut. Sy s sammen arm og sidesmmen p genseren i en og samme sm. Begynn ved hndleddet og hele veien ned til genserens ende. Gjr det samme p den andre siden. 

Brett opp kanten i bunn av genseren og sy - p samme mte som ved hndleddet.

Tips 1: La bretten vre minimum 2 cm for f litt tyngde. Det hindrer at bunnen p genseren ruller seg oppover ved bruk. 
Tips 2: Jeg har laget en kant med overlock maskinen for f en pen sm fra vrangsiden. Om du ikke har overlock kan du brette to ganger inn for skjule klippekant. Du kan ogs la det vre en synlig klippekant ved bruk at jersey, isoli eller ridd da disse stoffene ikke rakner og blir stygge. 

Jeg har gjort presis det samme som i bunnen, langs halsringen, bare med en mindre brett. 

Til slutt har jeg festet pningen i halsen med en trykknapp, og voil - et stykk ferdig genser, klar til bruk! 

Ogs, enda en - siden jeg har tvillinger. 

- Flere mnster og oppskrifter p barneklr finner du HER

- Speiltvillingene p Facebook - 

12 kommentarer

S fine de ble!! Etter ha sett mye p de klrne du syr, s frister det nesten begynne selv.

Du er knallflink! :))

Marie Oma: JA, det m du jo bare prve p :D

Flink du er. Flotte gensere.

"Legg kroppsdelene utover" knis :P

Utrolig fin forklaring p hvordan man skal sy en enkel topp! De gangene jeg har sydd topper har jeg ikke sydd sammen ermet og siden snn som du gjr her, men frst sydd sammen ermet og sidesmmen for s feste ermet. Dette s mye finere ut og enklere ut, s det skal jeg gjre neste gang. Det er supert at du har en enkel serie snn som dette!

Marie: Dette er utrolig mye enklere ja, s det m du gjre :D

Christine :-)

Christine :-)

S flotte! Du lager s mye fint :-)

Si meg, hvordan gjr du dette med halskant og den nedre kanten? Overlocke kantene + sy opp med tvillingnl, eller har du ogs en mte sy opp med overlock?

Christine :: Tusen takk :)

Faktisk har jeg bare lagt opp kanten og sydd med tvillingnl for stretch-sm. Det blir ikke like vakkert som butikkjpt, men fader ikke drlig heller.
Jeg har ogs sydd kanten med overlock frst, lagt opp og s sydd med tvillingnlen - det ser butikksydd ut, men jeg har opplevd at overlocken da delegger for elastiteten jeg nsker ha i smmen. S det er antagelig en feilstilling fra min side, men jeg har ikke ftt forsket det ut enda :)

Hvor er stoffet til buksen du har p kjpt? 😍

Maria: Det er faktisk en ferdigkjpt pyjamasbukse fra Cubus :)

Hei. Jeg digger barneklrne du lager. De er bare s ste. Men skjnte ikke helt hvordan du fikset halsen p genseren?