Helvettesnatten!

Omtrent i koma kom en gråtkvalt jente stormende inn i senga vår. Jeg ante ikke hva klokken var, men antok det var blitt tidlig tidlig morgen da det er svært sjeldent vi får nattesbesøk av barna våre med de gode sovehjertene sine. Jeg løftet opp dynen i mørket og lot den lille kroppen søke trygghet mot min, før vi alle tre sovnet igjen. 

Det kan ikke ha tatt mer enn noen få minutter før vi alle bråvåknet på ny, mens den lille vakre jenta vår dusjet ned seng og vegger med dagens måltider. Klokken var bare 00:30, så BT og jeg hadde ikke mer enn rukket å legge oss – tidlig tidlig morgen var det i hvert fall ikke. 

– This will be a long night!, stønnet jeg til Bjørn Tore, mens vi rengjorde sengen og la ut håndklær til neste tilfelle. 

Og slik fortsatte natten igjennom, til den lille jenta på morgenkvisten klynket :”mamma, det er tomt!” i mellom magens krampetak og prøvelser på å få ut mer. Jeg gikk ut av tellingen da vi for sjette gang kastet oss over bøtta ved siden av sengen, men gud for ei lita tøffing. Nattens verste mareritt var nok den første opplevelsen av å kaste opp, hvor hele favoritt pyjamasen med Elsa og Anna på ble utsatt for ulykken. 

 

To uker fra å være tre år gamle har omgangssyken for første gang slått til hos jentene, i hvert fall ei av dem, men da er det vel kanskje bare å vente på at nummer to også skal bli dårlig. 

Klokken 8 kom ei frisk og uthvilt jente inn på soverommet og vekket pjuska og meg. Ivrig fortalte den syke søsteren om nattens hendelser, men i mangel på å ha kastet opp selv, eller vært syk så er det ikke så lett å forstå hva omgangssyken faktisk er. 

– Jeg vil også kaste opp, mamma! 

– nei, jenta mi, det vil du ikke. Det er ikke noe gøy og ganske vondt. 

– Men eeen gang er det min tur til å være syk. 

– Ja, det er det nok, men jeg får håpe det er lenge til. 

Frøken pjusk har heldigvis kommet seg, og beholdt havresuppe, smoothie og kjeks i magen. 


Godt å ha en bestevenn hjemme å leke med <3 

– Speiltvillingene på Facebook –

 

 

16 kommentarer
    1. Ble litt nykjerrig, dersom ene jenta di er syk, blir begge hjemme fra bhg da? Kjekt å gi masse oppmerksomhet til den som er syk, men samtidig kan det jo være en utfordring å frakte den friske til bhg samtidig som man har en syk en. Og jentene er vel vandt til å være med hverandre 🙂

    2. Stakkars lille jenta.. Godt det var over og hun ikke kasta opp resten av dagen, men det er aldri godt å kaste opp.(selv om det er bittelitt stas å få være syk når man er liten)

    3. Det er ikke gøy når de små blir syke. Men du har vært veldig heldig med dem da. For 3 uker siden vslo det ut på alle oss 4. Først en søvnløs natt med storebror, neste natt var det min og lillebror sin tur og 2 dager etterpå var det ar sin tur. Jeg er virkelig glad det går fort over og håper ikke den andre din for det.

    4. Charlotte: Jeg har begge hjemme 🙂 De har mye trøst i hverandre, og i og med at nummer to med stor sannsynlighet kan være smitter selv om sykdom ikke har brutt ut, synes jeg det er greit å holde de begge hjemme 🙂

    5. Michelle: Uff. Det er faren ja, det smitter så alt for lett! Buhu.. Jeg har jo hatt datteren min klistret inntil meg i natt, så jeg er forundret om jeg ikke blir dårlig selv.

    6. Uff, håper dere andre slipper unna,Og bra at det går bedre 🙂
      Synes det er kjempebra at du holder begge hjemme,jobber barnehage og har erfaring med at den andre søsken en, ofte blir syke i løpet av dagen, eller så savner de ofte den andre søsken så mye at de ikke har en god dag.
      Ønsker dere alle en god kveld og forhåpentligvis en god natt 🙂

    7. Huff da 🙁 God bedring til lille 🙂
      Hvor raskt merker du hvilken jente det er? Sånn circa. Når du blir vekket midt på natten, det er mørkt, og jenta kanskje bare legger seg inntil deg uten å si noe. Du merker det kanskje på kroppsspråket? Eller kanskje hvis de lukter forskjellig? Alle har jo en særegen duft, men kanskje tvillingers duft er lik?

    8. Min datter på to år fikk det i natt 🙁 av 16 barn på hennes avd i bhg er det 8 barn som har det nå. Ikke noe moro å se de små ha det vondt. God bedring 🙂

    9. Snartmamma: Det håper jeg også 🙂 Alle er friske i dag, men så er det jo vanlig at sykdomen treffer 48 timer etter smitte, så vi får nok avvente feiring litt til 🙂

      Vi er jo smittsomme både før og et par dager etter vi er symptomfrie, så ved å sende et søsken så er faren stor for at smitten følger meg hun/han 🙂

      Jeg holder også på 48 timers regelen, det vet jeg det er mange som ikke gjør, og det igjen er jo et problem fordi smitten da går vidre til de andre barna i barnehagen.

      I natt har store og små sover tungt og godt 🙂

    10. Cathrine Narum: Interessant spørsmål, jeg hører forskjell på gråten, så da vet jeg fort hvem som kommer krypende. Men jeg har faktisk aldri tenkt på at de har forskjellig duft, selv om jeg er et sniffemenneske. Det beste jeg vet er å ligge med nesa inntil og snuse på jentene, men også på BT 🙂 Så de har kanskje ganske så lik kroppslukt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg