Vann, lek, legging?

I skrivende øyeblikk sitter jeg på rommet til barna etter en “makt demonstrasjon” over hvem som bestemmer leggetider her i hus. Det er nemlig ikke like enkelt å forstå at det er sovetid når det fremdeles er lyst ute, og samme hvor godt det er trekt for ved vinduet hjelper det svært lite. 

Et raseriutbrudd fordi hun ikke fikk lov til å gå ned i stuen og leke har akkurat roet seg ned, og nå sitter jeg her for å forhindre barnekropper som sniker seg ut av sengene, og barneføtter som tasser over gulvet. 

At det ikke alltid er like enkelt å sovne med det samme har jeg forståelse for, selv bruker jeg lang tid fra jeg legger meg på puta til søvnen faktisk inntreffer, men at leggetid må diskuteres og at lek ikke er lov etter “god natt” er til tider mer utfordrende enn noe annet. 

Jeg kan ikke fordra disse kranglene før sovetid, og hver kveld som ender slik føles helt grusom. Det siste jeg vil er å være en streng mamma som det siste barna mine avslutter dagen med, og frustrasjonen stiger i meg for at jeg ikke finner en løsning som fungerer for hver dag. 

Heldigvis har dagen vært helt fantastisk. Vi tok en ekstra fridag etter helgen og reiste til Drammensbadet hvor vi plasket i de godt oppvarmede bassengene i timer og spise is til leppene var blå. 

Kvalitetstid er gullende verdt, og heldigvis kan jeg nå straks gå ut av rommet med to sovende barn og ha god samvittighet for at jeg tok meg tid til å være sammen med de hele dagen, og god samvittighet for at jeg bevarte tålmodigheten til ikke å bli sint under legging. For jammen kan treåringer finner gode unnskyldninger for å være oppe litt lenger, og alle strikker som kan tøyes blir det. 


– Speiltvillingene på Facebook – 

 

8 kommentarer
    1. Har du prøvd sånn klokke som viser natt og dag? Funka veldig bra på niesen min. Hu nekta å stå opp før klokka viste dag, hehe :’) Kan være verdt en forsøk, at klokka viser når det er natt og dag, selv om det er lyst ute! Kanskje greit vi ikke opplever sommersola her nede i sør, for da hadde nok den kampen vært enda verre! 😛

    2. Er kjedelig å ha sånne krangler før de skal sove.. man føler seg liksom så ille, men høres uansett ut som at dere har hatt en fin dag i dag 🙂
      Kos deg masse i kveld 🙂

    3. Har du prøvd med lydbøker? Her i huset er det fast ved legging ( vi leser først en bok da).I kveld var det Kardemomme by, i går Albert og trollmannen:)

    4. Åh, det er så fælt når det er krangling rett før sengetid! Håper dere kommer raskt inn i det igjen 🙂 Vi bruker rullegardin som skjermer for all sol og gjør rommet helt mørkt. Vi har bare på nattlampe så det ikke skal bli helt svart i rommet :p Olivia legger seg fint, det er verre med han på 3 mnd :p

    5. Cathrine Narum: Kryss i taket!!! Andre natten uten tull :O 😀 HAha, og det er en stund siden sist gitt 😀 Lille på 3 mnd har en litt bedre unnskyldning 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg