Om to ble til en

Med klump i halsen leste jeg artikkelen om Ingvild og Sigrid. Tvillingsøstrene som levde side om side i 19 år, til den dagen Sigrid kolliderte med en lastebil. 

Det ubegripelige hadde rammet en hel familie. 


– Jeg fikk sjokk da en baby viste seg å være to, men i dag kunne jeg ikke overlevd om de to ble til en – 

En enhet og en helhet er to forskjellige begreper. 

Mine barn kom til verden, med to minutters mellomrom, de var tvillinger og bekreftet toegget fra legen som hadde sjekket morkakene. Jeg stirret de i senk, først den ene og så den andre. Så ulike men samtidig så like. Jeg lukket øynene, men klarte ikke se de klart for meg i hodet, jeg hadde bare sett de i noen minutter, jeg trengte mer tid for å fange alle detaljer i minnet, og jeg stirret på de enda lenger før jeg kunne gå ut av rommet og forlate de til sykepleierene på nyfødt intensiv. 

Dager ble til uker, uker ble til måneder. De to som var så forskjellig grodde seg likere og likere, så like at kun jeg som mamma kunne si med sikkerhet hvem som var hvem ved første øyekast, til og meg jeg måtte noen ganger sammeligne for å være helt sikker. Tvilen i meg vokste, og en DNA-prøve viste det egentlige svaret. Tvillingjentene var tildelt like DNA-sett, de var skap fra det samme befruktede egget, de var eneggede tvillinger. 

Spørsmålet om de var enegget eller toegget var ikke det viktigste, det jeg trengte svar på var: hva betyr det om de er eneggede? 

Hva er eneggede tvillinger? 

De er to barn som ved en misdannelse i forsterstadiet delte seg fra det egentlige éne barnet som skulle bli skapt. De to er like fordi de skulle vært én, de deler de samme genene, de vil få 100 % match på hverandres organer, blod og celler.  

Men det ene ble til to, og til tross for like gener er de også forskjellige. De ligner, men jeg hører og ser forskjell, lydene er annerledes, mimikken og bevegelsene også. Jeg kan føle forskjell før jeg har sett og hørt hvem som kommer, i mine øyne er de på ingen måter like som to dråper vann, men heller ulike som yin og yang. De er hver sin enhet. 

Men tross deres ulikeheter er det ubeskrivelig å se for seg virkeligheten om en av de ble borte fra oss. Det hadde ikke vært ett liv som gikk tapt, men også et halvt liv til den gjenværende søsteren. 

For uansett hvor mye man skal se på tvillinger som to uavhengige individer, så bærer de med seg noe mer. Bare når de er sammen er de en fullverdig helhet. 

De er som en del av hverandre, og det stemmer i teori og praksis. De tenker likt, de fullfører hverandres setninger, og hver dag utfyller de hverandre på godt og vondt. 

– Jeg fikk sjokk da en baby viste seg å være to, men i dag kunne jeg ikke overlevd om de to ble til en – 

 


– Speiltvillingene på Facebook – 

 

13 kommentarer
    1. Jeg gråt som en unge da jeg leste den historien om de to tvillingsøstrene der ene døde i bilulykke og jeg tror jeg hadde dødd av sorg dersom jeg mistet en av mine søsken (er ikke tvilling, men de er såklart alt for meg). Håper så inderlig dine vakre skatter alltid får ha hverandre (og du dem) <3

    2. Uff…så trist. Husker den gangen, var russ selv i samme området. Føler for alle som mister noen i livet sitt, dyr eller mennesker. Men vi må husk at vi må utnytte livet mens vi har en, da blir det kanskje bittelitt lettere å vite at vi gjorde alt vi hadde mulighet til. Dine to små har hverandre og to stolte foreldre rundt seg for alltid 🙂

    3. Uff, får selv en klump i magen bare ved tanken på å miste min tvillingsøster. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten henne…
      Veldig fint innlegg, kjenner meg så godt igjen i det du skriver. Min søster sa til mamma engang da hun var liten; “Hadde du dødd hadde jeg blitt kjempe lei meg, men hadd Stine dødd hadde jeg ikke vist hva jeg skulle gjort”.
      Dette sier noe om hvor viktig vi er for hverandre. Som du skriver er vi ikke “hel” uten den andre parten.
      Ps; jeg skal love deg dramatikk i fremtiden, når den “ene” får et seriøst kjæreste forhold…

    4. Kjære deg! Jeg leste innlegget ditt og jeg ble utrolig rørt. Du får frem en så sterk klokskap rundt det du skriver om og jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Du har to nydelige prinsesser og jeg håper de får nyte hverandres vennskap og sterke bånd for resten av livet!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg