Mine topp DIY prosjekter

Denne morgen våknet jeg brått og brutalt halv 7 av et mareritt som handlet om en tre meter lang giftslange som hadde funnet det for godt å flytte inn i huset vårt uten invitasjon. Med sene bevegelser for ikke å være til trussel for slangen klarte vi å smyge oss bort fra den, men Tyra stakkar som alltid vil hilse på alt og alle ble bitt av det giftige angrepet. 

Nok en liten skuffelse ventet da jeg kikket ut vinduet og så at bakken var dekt med snø, så jeg tullet meg inn under dynen og slumret en halvtime til. På dager som er litt ekstra grå – som denne: det er en kjedelig mandag etter en heidundrende bra helg, det er 1 grad ute og det ligger fremdeles litt snø på bakken etter nattens snøvær. På slike dager trenger jeg det lille ekstra for å få opp giret litt. 

Jeg tenkte, hva er vel ikke bedre enn å få litt motivasjon, så jeg satte meg ned å startet litt søk. Så bestemte jeg meg for: Jeg vil finne tilbake til mine gamle Do It Yourself prosjekter, finne de beste og dele litt inspirasjon igjennom hjemmelagde billigere løsninger. 

MINE TOPP DIY PROSJEKTER 
(I hver lenke (rosa skrift) til bilde, tar jeg deg med til DIY innlegget som hører til)

Print på klær
Jeg hadde lyst til å ta med denne i dette innlegget, for selv om det ikke er så avansert eller unikt, så er print på klær et så utrolig morsomt konsept. Det er en genial metode for de som ikke syr klær til å lage unike plagg, og ved å lage print på antrekk selv kan man lage det så persolig som det overhode er mulig. Dette er også en enkelt DIY som alle kan få til.
Jeg har blant annet laget to luer hvor jeg har malt på navnene til jentene. Dette er de faste barnehageluene deres, ettersom det er 7 avdelinger og over 100 barn i barnehagen jentene går i. Otilie og Olivia er i utgangspunktet ganske like, får du på de dresser og luer er det nesten umulig å se forskjell, og selv om de har forskjellige farger, så hjelper det lite om de andre voksene ikke kjenner til fargekodene. Med navnet i panna er jeg derfor litt sikrere på at de vet hvem som er hvem, slik at jeg faktisk kan få en tilbakemelding på for eks: i dag har Otilie husker mye og Olivia har lekt i sandkassen. I stedet for den typiske: i dag har de lekt i sandkassen og på huska. 

Personlig TE
Denne måtte også med, for selv om det er et DIY prosjekt som heller ikke er spesielt avansert, er betydningen veldig stor. Å lage personlig te er en billig gave som virkelig blir satt pris på, derfor er det den perfekte gave til en du er glad i. Kaja er en av mine aller beste venninner, og stadig får jeg en snap fra sofakroken med  teppe over beina, to tøfler som stikker ut og en rykende varm kopp te i hånda med et bilde av oss på. Kjempe koselig <3

Blomservase laget ut av en bok
Min samboer ristet litt oppgitt på hodet når jeg takket ja til å arve serien av leksikon fra foreldrene mine etter flytting. Leksikon i dag er jo tross alt helt unødvendig. Men bøkene er allikvel fine, og det er så mye man kan lage ut av det. En hemmelig oppbevaringboks i bokhyllen? Bretting av sidene til boken blir rene kunstverket? Eller som denne “vasen”. Jeg synes den ble så utrolig dekorativ at jeg ønsket å ha den med her. Nok et billig, litt annerledes og lettvindt prosjekt. 

DIY av betong
Dette bladet laget jeg av betong og et stort rabarbrablad i fjor høst. I år har jeg lyst til å lage flere, for disse betongbladene er utrolig fine dekorasjoner ute som inne. Jeg har lyst til å lage flere slik at jeg kan få en liten “utstilling” i hagen. DIY prosjektet så jeg en gang på tv-programmet Tid For Hjem, og jeg viste med det samme at jeg var nødt til å forsøke og lage noe tilsvarende. 

DIY steinmatte
Dette er et DIY prosjekt for deg som liker å pusle, men du trenger ikke være veldig god i det heller, bare du synes det er greit å pusle sammen en og en stein slik at de passer nogelunde sammen. Jeg laget denne steinmatten for over ett år siden, og siden da har den vært dørmatta vår – i kaldt og varmt vær. Nå har dessverre noen av steinene løsnet, men jeg lurer på om det kan være fordi jeg brukte to forskjellige lim, og det ene var nok ikke godt nok for vind og vær. Jeg kan allikevel lime steinene tilbake igjen, så jeg har ikke planer om å kaste steinmatten min enda.
Jeg synes resultatet av denne matten ble utrolig kult! Og selv om jeg fikk beskjed om at den kom til å bli livsfarlig når det ble kaldt og glatt, så har vi overlevd. Faktisk har det aldri vært noe problem med at den har vært glatt, det er verre om sommeren når sola steker, for da blir den litt vel varm for nakene føtter 😉 

DIY blomstervaser / lyslykter
Disse herlighetene får jeg veldig ofte spørsmål om hvor jeg har kjøpt. Da er det gøy å kunne svare at de er hjemmelagd fra en gammel planke i låven, en slitt lærtøyle fra hesten og noen kjøpe glass. Det er over ett år siden jeg laget disse nå, og jeg blir aldri lei! Jeg bytter stadig på å ha stearinlys og blomster i de, og på den måten endres utseende hele tiden. Dette prosjektet måtte med, for de havner blant mine favoritter over ting jeg har laget selv. 



Oppussing av gammelt interiør – skjenk / TV-benk / salongbord
Det var en tid der alle møblene våre var i forskjellige farger, det var på langt nær pent, men vi var allikel takknemlig over ting vi hadde fått. Så fikk heller litt oppussing fornye alt sammen til en matchende serie. Jeg startet derfor det store prosjektet i stuen. I dag har alle møbler i stuen fått en oppgradering, og det som gjennspeiler seg, er de gamle plankene fra låven vår. Jeg har hentet plankene som i følge min samboer var søppel, så jeg har saget og skudd i det vide og det brede. Alt kan endres til det bedre om man bare vil det. Den gamle skjenken fikk noen strøk maling og en ny topp av gamle planker. TVbenken brukte jeg som mal til en ny TV-benk av gamle treplanker, og den har faktisk sine opprinnelige skuffer fremdeles. Bordet som var eikefarget fikk noen strøk maling og glassplaten i midten byttet jeg ut med en hjemmelagd plate fra de gamle plankene. 

IKEA gjennbruk – Speil  / Lack bord 
Det stoppet ikke der! For da vi begynte å pusse opp i dette hjemme, så hadde i hvert fall ikke jeg all verden med penger. Det positive som kommer ut av det, er at jeg ble mye mer oppfinnsom. Jeg ønsket et stort speil i spisestuen, med de jeg likte utseendemessig koset en formue i følge min lommenbok. Derfor kjøpte jeg i stedet et enkelt speil på IKEA og byttet om rammen  med noen gamle planker vi hadde liggende på låven. 
Det gamle Lack-bordet fikk også en ny kledning; litt maling og mer av de gamle plankene var det som skulle til for å skape et persolig bord for å skjule den store basskassen, og være oppbevaringsplass for mine pyntegjenstander 😉 Billig og milljøvennlig. 

Hjemmesnekret hundeseng
Fremdeles fortsatte jeg å finne frem gamle planker fra låven, og resultatet av denne hundesengen til vår høyt elskede Tyra har vært en av favorittene. Hun elsker sengen sin, og det er alltid der hun ligger og sover. Det er også der ungene gjerne ligger og ser på TV med Tyra som ryggstøtte.
Helt klart en av mine favoritter av hjemmelagde prosjekter.  

Hyller – sekskanted hyller / historisk hylle
Disse hyllene er blant mine nyeste større DIY prosjekter, og er helt klart blant favorittene mine. Faktisk er jeg så glad i disse hyllene at jeg skal lage en lignende historisk hylle på jentenes soverom. Ingenting er som et personlig preg, og det blir det så fort vi har gjort litt på egenhånd, når det i tillegg ligger historie i det hjemmelagde blir det helt unikt og av uvurdelig betydning. 

Makeover på kjøleskap
Det gamle kjøleskapet vårt bar preg av alderdom med diverse flekker og merker som ikke var til å få bort. På bilde over til venstre har kjøleskapet allerede fått et strøk med hvit grunning, så merkene er ikke synlig. Men siden kjøleskapet virket i aller høyeste grad så syntes vi det var bortkastet å kjøpe ett nytt bare fordi det ikke var like pent mer. Jeg kjøpte derfor tavlemaling. Dette makoveren må definitivt med i mine topp DIY prosjekter, for dette kjøleskapet fikk plutselig en helt ny funksjon. Nå skrives beskjeder eller menyer opp på toppen, og i bunn er det alltid flittige barnetegninger i sprakende farger. Kjøleskapet med tavlemaling har reddet meg igjennom mange timer med laging av middag. 

Sengegavl 
Helt klart blant mine favoritter, denne også 😀 Denne sengegavlen laget jeg for snart to år siden, og løftet hele soverommet vårt. Det var så klart langt billigere å lage den enn å kjøpe en gavel, og ved å lage den kunne jeg få den i farger som matchet resten av soverrommet.  Nå kjenner jeg at det er på tide med en makeover på den, så det blir nok et prosjekt fremover. Enda et pluss med å lage selv, siden det koster så mye midre er det også helt innafor å bytte fra tid til annen og piffe opp med nye farger og mønster. 

Juniorseng
Sengene jeg lagde til jentene for en liten tid tilbake gjorde meg oppriktig stolt av meg selv. Jeg hadde aldri sett for meg at jeg skulle lage nettopp dette, men så spurte jeg min samboer om han trudde jeg ville greie og fikse det, hans positive svar: “det vet jeg du får til!” var det jeg trengte for å sette i gang. 
Med en innstilling – dette har jeg aldri prøvd før, så det greier jeg sikker! – klarte jeg å lage to helt unike juniorsenger til barna mine. Ingenting var så gøy som å se to stolte jenter over sine nye senger. 

Hus i huset! 
Etter at sengene var ferdig begynte jeg å snekre sammen hus som sengen skulle stå inni. Dette prosjektet må være mine barns favoritt DIY prosjekt, og derfor måtte det også med i topp DIY prosjekter. Jentene er så stolte av å ha sitt eget hus, og jeg kan jo ikke si annet at de er veldig morsomme inne på soverommet deres. 


Bildeoverføring på treverk
Jeg lurer på om dette må være mitt favoritt DIY prosjekt! Mer personlig enn dette, blir det ikke! Hele familien samlet på en stor treplate. 
Jeg elsket alt ved å lage denne treplaten, hvor enkelt det faktisk var og hvor fint resultatet ble! 
Om du ikke har prøvd dette så anbefaler jeg det på det sterkeste! Jeg har også laget enkeltbilder som jeg har gitt bort i julegave, og bildene blir helt magiske! 

 

Det var det jeg hadde for denne gang, jeg håper dette innlegget ga litt positiv inspirasjon. Det gjorde det i hvert fall for meg, og mens jeg har sittet her har solen kommet og snøen blitt borte! 
Jammen ser det det ut til å bli en nydelig uke tross mareritt og gråvær. 


– Speiltvillingene på Facebook – 
 

16 kommentarer
    1. Hahahaha, herregud jeg ler meg ihjel! Nå skulle du ha hørt meg og min samboer AP! Jeg skroller meg smilende nedover innlegget ditt og tenker “Sånn vil jeg gjøre, og dette må jeg bare prøve en gang!” Jeg vinker AP bort til meg og sier “Se her a! Jeg skjønner ikke hvordan hun kan ha fått denne kommoden til å bli til denne!” “Ja det var bra. Hvem har gjort dette?” sier AP. “Blogge-Stine vel!” :p Han ser og smiler før han sier “Jeg liker at du følger med på hva blogge-Stine gjør, for da kan du få motivasjon og inspirasjon til å gjøre noe av det samme”. “Ser her da!” ser jeg. “Se på speilet, bordet og alt. Og denne bare lagde hun etter mal fra denne, med skuffer og alt! Og se på dette kjøleskapet! Hun bare malte det med tavlemaling og så ble det så fint! Og så er hu sååå flink til å skrive også da…” Siste halvdel på setningen kom litt morsk ut. På en måte som “hun er så flink og jeg er så dårlig”. AP gjentok setningen på en fullstendig overdreven måte. Først med lys, glad stemme “Hun bare malte kjøleskapet sånn. Og så mer skikkelig sur og morsk stemme. “Og så er hu såå flink til å skrive også da…” Han sa det mange ganger og jeg holdt på å dette av stolen fordi jeg lo så fælt! Jeg måtte bare si det!
      Jeg er virkelig glad i syinnleggene og diy-prosjektene dine! Jeg har gjort mye her hjemme på grunn av deg og bloggen din! Det er mye mer jeg vil gjøre også! AP har vist meg hvordan jeg skal bruke sagen i kjelleren, og vi har jo også en stor, gammel låve full av plank, tømmer og liknende! Jeg skal prøve å få gjort mye i sommer 🙂
      Takk igjen, du er fantastisk! 😀

    2. Haha, innser at jeg har lest bloggen din lenge når jeg kjenner igjen alle prosjektene! Denne bloggen oser av inspirasjon, derfor jeg liker den så godt! 🙂

    3. Cathrine Narum: Hahahah!! Dere to da <3
      Er alltid så hyggelig når du legger igjen en kommentar ^^, Oioi, da er det jo bare å sette i gang med prosjekter 😀 Det blir spennende. !

      Du er god du <3

    4. Når jeg trykker på linken som skal være til vasene på veggen, kommer jeg til innlegget om steinmatten:)

    5. Såå mye fint! <3
      Men apropos hesten, lenge siden vi har hørt noe om henne.. Er det noe jeg har gått glipp av, eller kan du skrive et lite innlegg om henne? 🙂

    6. Årh! Bloggen din er så inspirerende! Du er et kjempe bra forbilde som viser fram at man kan klare seg godt uten å massevis av penger! 🙂

    7. Har ikke oppdaget bloggen din før i dag, men er glad jeg snublet over den! Blir veldig inspirert av kreativiteten din 🙂 Snakk om å være flink til både snekring og sying, og alt du lager blir så fint! Får motivasjon til å prøve og gjøre flere slike ting selv. Må også si at det er gøy å lese det du skriver, noe jeg ikke opplever på alle blogger. Du har fått deg en ny fast leser tror jeg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg