Alle fire hjelper til

Bustete på sveisen og møkkete fra topp til tå.! Det er slik det bare blir når to treåringer leker at de selv er kaniner i det fremtidige kaninparadiset. 

I dag har vi alle fire være ute fra tidlig morgen til den sene middagen. BT er den som må stå for hovedjobben i disse dager, da gravemaskin og traktor står for mesteparten av jobben, like greit siden jeg har en hånd som kun fungerer delvis til enkle oppgaver. Men litt får også vi jentene gjort, som å rake ut til den nye plenen, og klappe og forme til tunneler.

Plassen som nå skal bli vårt lille kaninparadis har de fem årene jeg har bodd her vært en oppbevaringsplass for skrot. Tidligere historie er at murplattingen en gang tilhørte et stort hønsehus som raste sammen. Det at det er mur i bunn gjør plassen svært tilrettelagt for å lage et kaninparadis. De får nemlig ingen mulighet til å grave seg ut, til tross for at de nå har 30 cm med jord de kan grave og kose seg i. 

Etter at BT fikk lagt ut over jord kunne jeg finne litt gammelt “skrap” til å dekorere uteplassen. BT skaffet et rør som vi kunne lage tunneler av, og jeg valgte ut plasseringer og noen gamle steinrør til dekorasjon. 

Så kjapt fingeren min blir bra igjen skal dette lille huset få en herlig makeover, og trylles om til en villa for kaninene vi må få oss. 
Enn så lenge er det bare å vente på at gresset vi har sådd skal begynne å gro 😀 

 


– Speiltvillingene på Facebook – 

31 kommentarer
    1. Så heldige kaniner! 🙂 Vi har to kaniner selv, kjempekoselige dyr som elsker kos og oppmerksomhet 🙂 Regner med blomstrene du har dekorert med ikke er giftige for kaniner? 🙂

    2. Jeg er søkkimponert, du er så ufattelig flink – til alt du driver med!! Dette blir lekkert! Skjønner jo at dere er flere om jobben altså, så jeg burde kanskje sagt at DERE er så flinke! 🙂 heldige barn og heldige dyr!!

    3. Vil anbefale dere å ha tak over utegården til kaninene, hvis ikke kan de bli tatt av rev, ørn, røyskatt osv.. Ellers må jeg si at de kaninene som får flytte inn hos dere, er verdens heldigste! 🙂

    4. Så godt å se når folk forstår at kaniner trenger god plass! Det er desverre alt for mange kaniner som blir stuet vekk i sånne små trekantbur og rett og slett råtner bort:-( syns det er fælt at dyrebutikker i det hele tatt selger disse…

    5. Ser veldig flott ut. Kjekt dere gjør ting skikkelig slik at de får god plass å springe og hoppe noe de elsker🐰😊 Les gjerne bok(lån på bibliotek) “Den store kaninboka” der det blandt annet står om isolert bur/hus som trengs når det er kalt,varmelampe ol. Mat, hva slag for som er bra siden det dessverre selger mye dårlig som ikke er bra (eks foret Kalle). Det står om hvorfor en ikke skal legge kaniner på rygg noe mange ikke vet. Masse lykke til videre med arbeidet. Det blir kjempe flott😊 Vi bygger selv nytt med automatisk foring,automatisk vannsystem slik at en kan reise bort og kaninene har det like topp for det😊

    6. FOR et kaninparadis! Kan ikke vente med å se sluttresultatet 😀
      Vil bare tipse om at det er lurt å skaffe to kaniner da de elsker å ha en venn! 🙂

    7. Hei
      Ammet du med brystskjold? Mener å ha lest det. Fikk du det til? Var det styrete å alltid måtte ha det med seg?
      Jeg har fått tvillinger og de klarer ikke å suge med mindre heg bruker skjold. Men, jentene sovner bare og får likevel ikke i seg noe. Jeg må derfor trå til med flaske og da sluker de maten..
      Tips til hvordan få det til?

    8. Åh, så utrolig fint det blir der! Det blir nok et kaninparadis det der altså 🙂 Du må ta bilder når kaninene slippes 😉

    9. Hei! Bare sånn rent praktisk, hvor har dere tenkt å gjøre av kaninene på vinteren? Det er vel for kaldt for dem ute når det er snø? Er jo du som har peiling her, ikke jeg, derfor jeg spør:)

    10. Silje Helén: ^^, Blomstene havnet litt tilfeldig der, ettersom jeg på forhånd hadde plukket de med meg fra plantasjen. Jeg skal så klart ta en grundigere sjekk før kaninene kommer 🙂 Selv om mitt raske søk indikerte at kaniner kunne spise disse 😀 Men det er jo heller ikke meningen ! Haha

    11. Jeg slutter aldri å la meg imponere over deg. Har ikke lest bloggen på noen dager, men hva er det du ikke kan egentlig? Til og med frisyrer som den flinkeste frisør får du til:-) Om noen skulle være i tvil om hva unge jenter kan klare, bør de lese tekstene dine! Du er virkelig et forbilde som burde vært øverst på blogglisten!

    12. Tvillingmamma: Hei 🙂 Jeg ammet med brystskjold ja, og synes ikke det var det minste styrete. Alternativet hadde vært å slutte å amme, og heller ha med flasker, vann og morsmelkerstatning. Så noen skjold i veska var det minste styrete 🙂

      Sovner de med skjoldet også? For da er det jo litt værre. jeg husker mine også sovnet fort, men litt styking over kinnet fikk de gjerne til å komme på hva de drev med og fortsatte å suge. Det var et tips vi fikk fra sykehuset. 🙂

    13. Tvillingmamma: Et tips til, jeg vet jo ikke hva du gjør, men nevner det uansett. Våre sovnet fort de også, og på sykehuset var det gjerne stell og bleieskift før jeg la de til. Men da jeg snudde om, slik at jeg ammet med en gang de våknet og tok bleieskiftet etterpå ble det bedre. Da fikk de heller halvsove igjennom bleieskift enn å sovne før de ble mette 🙂

    14. Hei Stine!
      Så flott å se at dere bygger så fin og stor uteplass til kaninene deres. Hvis du ikke har fått kjøpt “Den store Kaninboka” enda, så er disse linkene verdt å se på, pluss at du kan melde deg inn i DSK sin gruppe på Facebook.
      Marit som har gruppen er veldig flink med kaniner og har mange års erfaring.
      http://www.kaninboka.no/utekanin/2016/3/20/hyxzuhl6j1eyc4uowxxpsh92bzkroc
      Ellers er dette innlegget om kosthold kjekt!
      http://www.kaninboka.no/kosthold-og-ernring/2016/2/16/hva-skal-kaninen-spise
      http://www.kaninboka.no/om-kanin/
      Ellers finner du mye nyttig informasjon på denne nettsiden, og hvis du har spørsmål til adopsjon, kastrasjon, bonding eller hva det måtte være, så er det et helt samfunn med kaninvenner og dyktige veterinærer på “Den store kaninboka”‘s facebookgruppe. Lykke, lykke til!
      Synes det er fantastisk at du skriver om dette da du når ut til så mange, og vi kanskje endelig kan rive opp myten om at det er greit å ha de i små bur i hagen.
      Klem fra meg!

    15. Anonym: Min første ide var å ha kaninene i låven på vintertid, siden vi har mer enn nok plass. Men så trur jeg at jeg har kommet til en bedre ide, nemlig å isolere huset i innheiningen og ha en varmelampe på om vinteren 🙂 Det lar seg i hvert fall løse.

    16. Mathilde: Jeg ble sittende å bla side side etter side ned på fb side til DSK. Forstår at det er ikke er noe problem å få hjelp om jeg skulle lure på noe 😀
      Herlig.
      Takk for tips.

      Klem

    17. Så utrolig fint! Vokst opp med kaniner selv og med pappa som var allergisk måtte de bo ute om vinteren. Gikk helt fint, og pappa monterte en varmelampe og vi hang ullteppe foran døra om natten så det skulle bli ekstra lunt. Vannet måtte byttes noen ganger om dagen, men det var jo bare koselig med en ekstra grunn til å se til dem.
      Ser andre har kommentert angående tak. Vil absolutt anbefale det da venninnens kanin ble hakket ihjel av kråker:-( Ikker noe hyggelig syn å komme hjem til som barn.
      Masse lykke til:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg