Uforsvarlig kjøring – Når ringer man 112?

Jeg elsket å kjøre litt for fort, var aldri redd langs veibanen, og tenkte egentlig aldri på ulykker. For selv om jeg vet at det å kjøre bil er den største risikoen jeg tar i løpet av en dag, så er de store ulykkene noe man leser om i avisa. Det er jo bra vi klarer å skape en distanse fra “hva hvis det var meg” og heller tenke “det skjer ikke meg”, men sannheten er at vi aldri kan vite, uansett hvor forsvarlig vi selv kjører. 

Etter jeg fikk barn endret alt seg, jeg er plutselig blitt livredd for hva som kan skje langs veien. Jeg har også mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har vært i en situasjon hvor jeg har måtte stå på bremsen mens adrenalinet kikker inn for fullt, og i det ulykken ble avbrutt i siste sekund slår adrenalinet ut i kroppen som en kvalmende følelse og med bein som dirrer i frykt. 

Det har vært situasjoner med farlige forbikjøringer, situasjoner der folk ikke forholder seg til vikeplik og situasjoner der bilføreren har være uobservang og sklidd over i fei veibane. 

Men så er det de gangene jeg haver bak en bil, den bilen som ligger i 60 kmt i 40 sone, og i 40 kmt i 80 sone. Den bilen som skjener over midtrabatten og i neste sekund ut på veiskulderen. 

Den bilen er jeg like redd for som idiotene som trur de kjører et racerbilløp langs hovedveiene. Et oppegående friskt menneske kjører ikke på denne måten, og intuitivt tenker jeg at føreren er påvirket av rusmidler, eller at føreren er en så godt voksen person at det ikke lengre er forsvarlig å ha de i trafikken. 

Man drinking a beer while driving

Siden kommunen jeg bor i ikke har flere enn 9000 innbyggere, er det en stor fare for at vil møte en av disse bilførerene igjen, og enda verre, hva hvis mine barn møter denne bilføreren som ikke har kontroll over bilen?

Sist jeg lå bak den lille røde bilen som kjørte sikksakk og med hyppige tempovekslinger på rette strekker med samme fartsgrense vurderte jeg et øyeblikk å ta frem mobilen og filme. Jeg var så sikker på at bilen ville kjøre av veien, og ville skaffe bevis. Jeg trakk meg da jeg kom på at politiet heller ikke er spesielt fornøyd med mobilbruk mens man kjører og at beviset var lett å finne om føreren først kjørte av veien. I stedet gjorde jeg ikke noe, kjørte av til gaten min og lot den ustabile bilen kjøre videre. 

Etterpå ble jeg sittende igjen med tanken: Burde jeg ringt politiet? Kan jeg ringe politiet bare på mistanke om noe galt? Ville de i det hele tatt brydd seg?

Hva hvis jeg hadde lest i avisen 10 minutter senere om en kolleksjon og kjent i igjen den lille røde bilen på bildet med sladdet skiltnummer? Da ville jeg for alltid angret på at jeg ikke ringte politiet. 

Woman sitting in car use mobile phone texting while driving dangerous

Det kunne jo “bare” vært en fører som skrev tekstmeldinger også, men det hjelper lite den dagen det smeller… 

– Ringer du politiet ved uførsvarlig kjøring? 


– Speiltvillingene på Facebook – 

29 kommentarer
    1. Jeg ringte politiet en gang. Jeg hadde bil nr og bildebevis, men siden jeg ikke hadde fulgt etter bilen og kunne fortelle nøyaktig hvor den befant seg i det jeg ringte kunne de ikke gjøre noe:/

    2. Er altfor mange folk i trafikken som ikke skulle hatt lappen.. Selv ble jeg pressa over i motsatt kjørefelt ved en fletting i Tønsberg. Siden det var en firmabil, tok jeg bildet og sendte mail til bedriften. Vedkommende fikk tilsnakk men, ei venninne som kjenner vedkommende fortalte at de andre sjåførene og han bare lo av det, selv om sjefen var drit sur. Så et tips er å aldri bruke itide om man trenger flyttebil..

    3. Et veldig viktig tema! Jeg har ringt en gang for lite. En gang da jeg visste jeg burde ringt, men lot meg overtale til å la være fordi en jeg kjenner godt kjente personen som kjørte. Det gikk bra, men det var ikke sikkert at det hadde gjort det! Jeg angrer på en måte, fordi jeg visste at jeg burde ringt noen. Det er ekstra vanskelig når det er noen man vet hvem er. Jeg snakker ikke om venner, men om en vagt bekjent. Jeg burde ha ringt, men gjorde det ikke. Hadde det skjedd igjen hadde jeg ringt, uten tvil!

    4. Etter mitt syn kan det få alvorlige konsekvenser for sjåføren man tror fyllekjører e.l, så jeg vil alltid være sikker før jeg ringer til politiet. Det kan jo tross alt alltid finnes en logisk forklaring på hvorfor kjøringen kan virke uforsvarlig en strekning. Jeg har ringt politiet èn gang;
      Det var en gang jeg og samboeren min skulle kjøre til den nattåpne bensinstasjonen i kommunen vår. Rett før man kommer til bensinstasjonen er det en 70-sone, på relativt rett vei. Bilen foran oss klarte ikke å holde seg rett på veien, svingte konstant til høyre og venstre om hverandre. Han blinket også til både høyre og venstre, uten at det var en logisk forklaring på hvorfor. Hastigheten hans var rundt 50 hele veien. Han stanset på den samme bensinstasjonen jeg og samboeren min skulle på. Da han gikk ut av bilen klarte han ikke å stå ordentlig, slipset var skjevt, og det var vanskelig å forstå hva han sa. Da ringte vi med en gang til politiet, og de klarte å stanse han før han rakk å kjøre ut på E6.
      Jeg er veldig glad for at han stanset slik at jeg kunne ringe politiet uten dårlig samvittighet for at jeg hadde “dømt” en uskyldig mann som fyllekjører!

    5. Jepp, jeg har ringt politiet.
      Så en mann gå over veien med en ølboks (tror jeg, den var iallefall grønn). Syns han sjanglet litt så heg kjørte inn til siden og ventet til han hadde passert før jeg kjørte ut bak han (holdt god avstand). Synes han kjørte veldig sjanglete, og når han holdt på å kjøre i en buss i motgående felt ringte jeg politiet. Gav de registreringsnummer og hvor jeg var.
      Han kjørte ned på ett industriområde like etterpå så da sluttet jeg å følge etter siden politiet var på vei.
      Vet ikke om han ble tatt eller om han hadde drukket, men hadde det skjedd noe hadde heg helt klart angret viss jeg ikke hadde ringt politiet..

    6. Jeg ringer politiet dersom det er kjøring som jeg oppfatter er avvik, uansvarlig og som jeg reagerer veldig på. Typiske ting som opp og ned i fart, vingle fra side til side, snyte svinger – da snakker vi hver eneste sving sånn omtrent halve bilen over i motsatt kjørefelt. Jeg har sikkert tatt feil et par ganger. Jeg har også sagt til politiet at jeg er ikke sikker på om det er fyllekjøring eller annet, men jeg har ihvertfall stussa på kjøremønsteret. Da har jeg alltid fått til svar at det er bedre at man ringer fem ganger for mye for ingenting, enn å la være å ringe den ene gangen det faktisk er noe 🙂

    7. Ja! Ikke nødvendigvis 112, men direktenummeret til politikontoret, 02800. Politiet er ofre avhengig av å få tips om uforsvarlig kjøring. Og rykker de ut på tips fra deg, og det likevel viser seg å ikke stemme, hva gjør det? Politiet har ofte kontroller og stikkprøver, og det skader jo ingen å bli kontrollert. I det minste blir de gjort oppmerksom på at folk har reagert på kjøringen, og at de kanskje bør konsentrere seg mer 🙂

    8. Viktig tema du tar opp! Mine besteforeldre var i en svært alvorlig bilulykke for 2 år siden. Til alt hell var det ingen som døde. Meen sjåføren av den andre bilen hadde tatt medisiner med trekant på, og ingen vet hva som skjedde, men han kjørte værtfall rett fram i en sving og frontkolliderte med mine besteforeldre. Så mest sannsynlig har av sovna. Derfor skal man aldri kjøre fort selvom man har kontroll, for hva om du møter en av de som sovner, eller er påvirket på en annen måte og kommer over i feil felt?

    9. Hvis du bare “havner bak” noen som kjører 60 km/t når høyest tillatte fart er 40 km/t, kjører du vell fort du også?
      Og nei, det er IKKE bare mennesker som er påvirket av noe som kjører altfor fort eller altfor sakte. Absolutt ikke.
      Oog, ring politiet heller en gang for mye enn en gang for lite.

    10. Skulle ønske jeg ringte politiet i forrige uke… oppserverte en eldre person som jeg mistenker ikke lenger bør sitte bak rattet. Ser jeg slikt igjen, melder jeg fra. Da har jeg allefall gjort mitt for at det blir undersøkt nærmere…

    11. RING! Sitter selv å tar imot disse telefonene, og det er så mye bedre om du ringer hvis noen vingler litt enn hvis du ikke ringer i det hele tatt! Da får vi sendt en patruljebil til stedet/bilen om du har mulighet til å følge etter, så kan politiet ta en kontroll og vurdering om personen er skikket til å kjøre eller om det er rus/alkohol med i bildet. Aldri føl at du ringer for tidlig, trafikken er farlig med sånne sjåfører. Vi bryr oss!! 🙂

    12. Viktig innlegg! Jeg er en av dem som aldri kjører over fartsgrensa, og gir klar beskjed til de jeg sitter på med om noe ikke føles greit for meg som passasjer. Og jeg tar heller en telefon for mye enn en for lite, men da ringer jeg politiets tips-telefon på 02800. Og det tror jeg er riktig og viktig – å tipse politiet før en eventuelt ulykke inntreffer, så kan de som kan det avgjøre 🙂
      God helg!

    13. Hei hei 🙂 Min mann jobber i politiet, og problemstillingen har blitt snakket om flere ganger hos oss. Oppfordringen til meg fra min mann er at om en bil ikke kjører så uforsvarlig at du føler det er riktig å ringe nødnummeret (112) så kan du heller ringe 02800. Da kommer du fortsatt inn til operasjonssentralen, men blir ikke prioritert i kø som man vil bli ved telefon til nødnummeret. Om du klarer å få med deg registreringsnummeret og bilmerke i tillegg til farge så får politiet mye å gå på. Som regel så sender de informasjonen over til patrulje om noen ledige er i nærheten. For alt du vet så er det kanskje en kontroll like rundt svingen, og da er dette verdifull informasjon for patruljen. Det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite, i alle fall når man er genuint bekymret over kjøringen.

    14. Ringer 02800 sivil nr til politiet. 112 er akkuttnr.
      Oppgir du registreringsnr. registrer dem det i loggen. Dem oppsøker bilen om dem har tid og ser det som nødvendig. Ringer altid.

    15. Jeg har ringt 3 ganger! Er super-glad for at jeg gjorde det,politiet blir glad for tips på uforsvarlig kjøring. Samt tenk på alt som ksn forhindres ved at mennesker tørr å rope litt “stopp!” iblandt 🙂

    16. Kan kanskje ta reg.nr så ringe 02800 med bekymringen, eller om du vurderer det til å kunne gå galt like rundt svingen, ring 112. Jeg ville heller ringt en gang for mye en enn gang for lite.
      Gleder meg forresten såååå til å se ferdig kaninparadiset, også har det blitt så gøy å følge med på snappen nå som du legger ut så mange søte bilder/filmer 🙂
      God helg til deg og dine 😀

    17. Jeg har ringt 02800 ved flere anledninger der jeg mistenker kjøring i ruspåvirket tilstand. Jeg jobber på legevakt og vi får inn så altfor mange som kommer med politiet for utvidet blodprøve pga mistanke om dette. Noen av de er så ruspåvirket at det er ett under at de har klart å kjøre bilen i det hele tatt! Hver dag kjører 150 000 mennersker i Norge i ruspåvirket tilstand, des flere som blir stoppet, des bedre! Så jeg sier ring heller en gang for mye enn en for lite! 🙂

    18. Jeg har flere ganger meldt fra. Da jeg jobbet i kiosk og gatekjøkken ringte vi alltid politi om vi fikk kunder som luktet alkohol og kom kjørende. En gang vi lå bak en trailer som vinglet noe grusomt, ringte vi inn. Politiet opplyste om at de hadde rn patruljebil i nærheten og skulle sjekke saken. Om de gjorde det, vet ikke jeg. Men da har hvertfal jeg gjort det jeg kan.

    19. Så bra du tar opp dette!!
      Jeg har ringt en gang Pga mistanke om fyllekjøring.
      Og en gang ringte jeg fordi det gikk en beruset mann langs innfartsveien her jeg bor.
      Jeg velger å ha lav terskel for å ringe, heller 1 gang for mye enn 1 gang for lite!

    20. Syrbekksvingen er ofte en overskrift i Tønsbergs Blad. Jeg møtte en bil som kjørte altfor fort og havnet i grøfta sidelengs for noen uker siden. Ringte da 112 fordi sjåføren så sjokkert ut og bilen fikk skader. Jeg ble ganske sjokkert selv og tenkte ikke helt klart. Hadde jeg vært noen meter lenger frem hadde den kjørt rett inn i meg, så det var virkelig skremmende.
      Synes det er veldig vanskelig å vite om jeg skal ringe 112 eller 02800, så jeg tenker at politiet får selv avgjøre i samtalen med nødnummeret om de ønsker å komme eller ikke. I mitt tilfelle kom de med blålys og sa jeg gjorde alt riktig, men som en litt uerfaren sjåfør på kun 18 år er det ikke alltid lett å vite.

    21. Hei! Ring politiet på 02800 (servicetelefonen) når du kommer borti slike situasjoner som du har nevnt i innlegget ditt. Føler du det står om liv og helse, altså mistanke om ruskjøring, ulykker eller nestenulykker, ikke nøl med å ringe 112 – akuttelefonen. Det er opp til politiet å avgjøre om vi har ressurser nok til å undersøke dette nærmere. En god ting å tillegge seg er å skrive ned registreringsnummeret på bilene du syntes kjører uvettig, fort eller for sakte. Dette kan du opplyse til politiet når du kommer i kontakt med dem, så avgjør de om de skal sette inn ressurser eller ei. Mitt råd er heller å ringe en gang for mye enn en gang for lite. Kult at du tar opp problematikken! Hilsen politikvinne 🙂

    22. Jeg har ringt 02800 én gang pga skikkelig farlig kjøring fra bilen foran. Føler jeg bør nevne at jeg var passasjer og ikke sjåfør, så det var ingen kjørende telefonsamtale. 🙂 Den bilen kjørte helt over i motsatt kjørebane på flere tidspunkt, og biler som kom i mot måtte bråbremse eller kjøre helt ut på veiskulderen. I tillegg var farten ekstremt ujevn, slik som eksempelet i innlegget ditt. Følte at det tryggeste var å varsle politiet slik at de fikk hentet sjåføren av veien og funnet ut hva som gjorde kjøringen så utrygg.

    23. Ja, det gjør jeg. Ved flere anledninger har politiet bedt meg holde linja slik at de vet nøyaktig hvor den tvilsomme bilen befinner seg. Så kommer de da, men blålys og hele pakka. Flere av de har mistet lappen. Til og med en eldre dame som feide over tre felt på motorveien uten å sjekke blindsoner. Hun sniddet et par andre biler opp til flere ganger.

    24. Det er nesten som du leser mine tanker. Akkurat likt har jeg hatt det. Likte veldig godt å kjøre bil før jeg fikk barn og tenkte lite på hva som kan skje osv. Etter jeg fikk barn som er 8år siden så har jeg blitt nesten hysterisk. Den eldste satt bakovervendt til hun var over 5år og 3åringen skal også sitte lenge. Forbikjøring tar jeg så og si aldri, ja da må det være en traktor og ben strekning. Har også villet filme for å ha bevis, men så er ikke det lov. Hver morgen holder jeg fartsgrensa til jobb på ca 80km/t. Og noen pendler med ferje og hver dag ser jeg nesten de samme som må kjøre fortere enn fartsgrensa for å nå ferja. Hvorfor står de ikke tidligere opp når de faktisk tar den ferja hver dag til jobb for å sleppe å kjøre for fort.. Her ender det også opp med å se og tenke og håpe det ikke skjer en stygg ulykke.

    25. Bedre å ringe en gang for mye, enn en gang for lite! Få de som ikke burde hatt lappen av veiene!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg