Hvorfor det?

På vei fra legevakt til sykehuset for røntgen av kragebein på lille, måtte også søster være med som støtte. I bilen var samtalene i god flyt, og jeg gjorde mitt beste på å forberede sykehusbesøket på veien. 

Vi skal til sykehuset, for å ta bilde der det er vondt. Da kan legen se om det går over av seg selv, eller om det er noe som er ødelagt. 

Hvorfor det? 

Fordi det er det leger gjør, de hjelper andre mennesker når vi har vondt

Hvorfor det? 

Tja, fordi de liker å hjelpe. 

Hvorfor det? 

Noen må jo hjelpe. Slik at når vi får vondt, eller når vi blir syke kan legene hjelpe oss. 

Hvorfor det, da?

Fordi de har lest mange bøker slik at de vet hvordan medisiner vi trenger, og hvordan skade og sykdom vi har. 

Men hvorfor det?

Aiai!! Det er bare fordi de som er leger vil være leger, og de vil hjelpe oss. 

Åjaa! Har du hatt vondt før mamma? 

Ja, en gang da jeg var bare 10 år, så klemte jeg fingeren slik som nå, men enda hardere. Da var jeg først på legevakta og så på sykehuset for å ta bilde av fingeren – akkurat som deg. 

Hvorfor det? 

Fordi legen skulle se om fingeren var like hel eller om den var brekt. 

Da sa legen: nå må du vise meg fingeren så jeg kan se på den. Ikke sant?

Helt riktig. 

Er dette sykehuset?

Nei, dette er parkeringsplassen til sykehuset. 

Hvorfor det? 

Fordi vi må ha et sted å sette bilen

Hvorfor det da? 

Vi kan jo ikke ha med bilen inn på sykehuset? 

Hvorfor det? 

Fordi… Bare… Derfor!! 


– Hvorfor det da?? – 
 


Nå er “Hvorfor det” – fasen i full blomst! 

– Speiltvillingene på Facebook – 

16 kommentarer
    1. Den fasen varte i veldig mange år her. Men “Det er no bare slik da” fasen min varte i like mange 😉

    2. De små er i en alder hvor de kan lure og spørre mye 🙂 Merker det selv i barnehagen jeg jobber. Mange nysgjerrige barn som lurer og spør om ditt og datt 🙂 Er en herlig alder da.

    3. Hærlig samtale. Du er veldig tålmodig da og gir mange gode svar. Min sa en gang….”hvorfor sier du derfor når jeg sier hvorfor”?

    4. Haha, nå dro jeg litt på smilebåndet😂 Kjenner meg godt igjen å trøst deg med det at de vil fortsette med hvorfor det til de er 8-9😅 Dette er spesielt gøy når man står opp kl 0545 å egentlig ikke klarer å snakke før man er våknet😆

    5. så morsomt <3 <3 <3 Det er sjarmerende og selv lærer vi mye av at de spør. Vi tenker og reflekterer mer over det de søte spør om

    6. Har en gutt som blir 3 år neste uke, og han har vært i den spørrefasen en mnd eller to nå. Ikke kommet dit at det er “hvorfor det?” hele tiden, men spørsmål hele dagen. Må nesten lese meg opp på ting før middager feks, for han spør :” mamma, hvor kommer poteten fra?, og ” hvorfor er gulrot Orange og ertene grønne?”,. Alt har vel ikke logiske svar, men noe er jo greit å kunne svaret på. Man blir virkelig satt på prøve med små nysgjerrige barn, som vil vite ALT!

    7. Hehe.. Den åerioden der er ikke over helt for snart femåringen her i huset, og starter vel straks opp for toåringen.. Så jeg får nok mange flere Hvorfor Det år fremover.. Mye rart de lurer på disse små..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg