Brudd på taushetsplikt fra bhg-ansatt

Å være en person som er litt mer synlig enn den vanlige “mannen på gata” fører med seg gode og dårlige hendelser. I går opplevde jeg en dårlig, men igjen var det også på grunn av min synlighet i samfunnet, at problemet ble fanget opp og sendt tilbake til meg. 

Jeg fikk tips om en kommentar, og siden nettstedet også var nevnt, var det ikke så vanskelig å søke meg frem til hele diskusjonen der en som hevder å jobbe med mine barn, utleverte oss på nett.

Jeg skrev om dette i gårsdagens innlegg.. men jeg har langt mer på hjerte.

I det jeg leste, fra anonym bruker på forumet til foreldre.no..

“Jeg jobber med disse berømte speiltvillingene fra den bloggen og hun kler barna sine likt hver bidige dag. Vi ser kun forskjell på dem pga det speilvendt hårfestet. Veldig irriterende egentlig og like kledde tvillinger vil jo vokse opp uten en egen identitet og bli super avhengig av hverandre!” 

 .. så gikk jeg rett i forsvarsposisjon. Klar for fight! Vel, ikke helt, men det bruset i kroppen min, jeg følte et svik og lysten til å hente barna mine med det samme i frykt for at noen jeg skal stole på at tar var på mine barn, utleverer dem på nettet senere. 

Jeg ble nødt til å skaffe meg en bruker selv, slik at jeg kunne svare på kommentaren:

“Hei,
Siden jeg nettopp fikk opplyst denne kommentaren, synes jeg det er ok å svare også – siden det er mine barn og meg selv du faktisk snakker åpent om. :) 

Først og fremst skulle jeg gjerne likt å vite hvem som jobber med mine barn, og som bryter tausetsplikter rundt om på nettet. Det er jo ikke så hyggelig. 

Så hadde det vært interessant å vite hvor nærme du er jentene, siden jeg hver eneste dag klær jentene i fargekoder når de er i barnehagen, likt ja, men fargene forteller deg hvem de er.

Hadde du visst hvem som var hvem om ei kom i olabuksa og ei i kjole en dag? Dagen etter kunne det jo vært motsatt, så hadde det vært enklere? 

Siden barnehagen er så stor som den er, vet jeg ikke om de som er på jentenes avdeling har fortalt om fargekodene til alle de andre ansatte, men kan man fargekodene er det ikke så vanskelig å vite hvem som er hvem, uten at man trenger å spørre hvem som har på bukse den ene dagen, og hvem som har kjole. :) 

Mvh Stine Skoli – en mamma som gjør så godt hun kan for sine barn og andre som er rundt dem.”

Jeg roet meg litt ned etter dette, men samtidig fikk jeg en trang til å skrive innlegget jeg skrev i går. Jeg begynte å lure på om jeg overdrev, at jeg nesten burde forventet dette. Og prøvde å dysse ned brudd på tausetsplikt ovenfor meg selv, og heller skrive ett innlegg om hvordan tvillingmødre kler sine barn, og hvorfor. 

Jeg ville ha en mulighet til å forklare, og tenkte at det ligger mye baksnakk på grunnlag av uvisshet. Vi lager egne konklusjoner på det vi ser, som bare er bruddstykker av den virkelige sannhet. For hvor mange ganger har jeg ikke jeg gått igjennom tankene om klær på mine barn. Likt, ulikt? Hva fader er egentlig best?!? 

“Like kledde tvillinger vil jo vokse opp uten en egen identitet og bli super avhengig av hverandre” 

Hvem er det som egentlig sier dette? Jeg kler mine barn med fargekoder av den enkle grunn at jeg ikke ønsker at mennesker rundt må spørre hvem de er,  hver  dag! Jeg kler mine barn i like antrekk med forskjellige farger fordi jeg ikke takler kommentarer om at hun ene alltid har finere klær enn hun andre. Selv når det kommer til farger, har jeg måtte forsvare at den ene fargen ikke er finere enn den andre – men at dét er det øye som ser. 
Jeg kler mine barn likt med forskjellige fargekoder fordi verden faller til grus om jeg finner to ulike antrekk, mine barn har også sine favoritter, og ut av to antrekk er det ett de begge liker best. Jeg kler mine barn likt for selv ikke føle at den ene har høyere verdi på klærne enn den andre. 

For hva er det egentlig klær gjør? Det setter oss i bås! Vi blir dømt ut i fra hvordan klær vi går med, hele livet, av alle vi møter. Har vi en oppdatert og dyr klesstil, så blir vi jaggø sett på som kule og velstående. Har vi en klesstil som faller utenfor normen havner i bås med de ukule, der fordommene sprenger seg fram bak hjernebarken. 

Aldri før har flere hatt forbruksgjeld, og da jeg ringte en ekspert på området i forbindelse med en eksamensoppgave før jul, fikk jeg til svar: 

– Vi ser at foreldre tar opp lån for å kjøpe vesker til 5000,- til sine barn! Da er det ikke rart flere og flere sliter med økonomien. 

At mine barn har like klær gjør ikke at de mister sin identitet, det gjør at vi som er rundt dem klarer å se hvem de er, for den de er – og ikke på grunn av klærne. 

Akkesom blir man dømt, opp og ned! Ikke rart ungdommen i dag trenger jakker og sko til prisen av kvalme og fortvilelse. 


Tusen hjertelig takk, for alle støttende, hyggelig og gode kommentarer som har tikket inn det siste døgnet. Det betyr stort! 

– Speiltvillingene på Facebook / Instagram / Snapchat: Stinetuss – 

 

 

57 kommentarer
    1. Hei Stine. Jeg har selv jobbet i barnehage i mange år, og dette bruddet på taushetsplikt skal du virkelig reagere på! Når det er sagt så er jeg fullstendig uenig i hennes kommentar på likt kledde barn så er jeg helt uenig. Hva skal ikke alle forelske få lov å handle på hm da? Jeg ser stadig barn i samme barnehage og samme avdeling ha samme klær på, sist karneval var 3/4 av jentene kledd i Elsa kjole, da kan vi begynne å snakke om ikke ha egen identitet, eller…..? Nei forresten det handler jo om samhold, fellesskap og en identitet som en del av fellesskapet, vi voksne kan flire av at alle vil ha det sammen, men så vet vi også at det kan være veldig vont for den som ikke har elsakjole på, men som ville hatt det…
      Og du sa i det forrige innlegget, skal barnehageansatte alltid lure på hvem som er hvem fordi det ikke finnes noen sammenheng i hva de har på seg, skal jentene dine alltid bli kalt feil og alltid bli spurt hvem som er hvem, er det ikke heller det som er dumt, dette kan i (aller aller) verste fall føre til dårlig selvbilde fordi ingen ser de, ingen kjenner akkurat meg, ingen vet hvem som er meg og hvem som er min søster.
      NEI stå på du Stine! Du er kjempe god!!

    2. Du får sagt det på så flott måte, Stine!! Ser mye likheter fra mine egne brødre som er også tvillinger.. Du er veldig reflektert, og uansett om man velger å kle tvillingene (eller søsken generelt!) likt må da vel være helt opp til den enkelte foreldre.. At folk skal mene så mye negativt om det gjør meg litt matt… Og særlig uheldig ble det jo nå som en barnehageansatt lufter sin mening om dere offentlig på nett.
      -Uansett, du er flink! Både blogger og mamma 😀

    3. Jeg er speiltvilling selv og mamma kledde oss alltid i like klær, slik at det ikke skulle bli krangler ogsånt! I 2 eller 3 klasse begynte vi å skjønne litt selv hvem vi ville være og fikk lov til å velge selv! Dette har gjort at vi ikke er like i det hele tatt den dag idag men det har vært godt for oss! Jeg syntes du gjør en utrolig god jobb med å kle jentene dine! Det er ufattelig vanskelig å begynne å kle de helt ulikt for jeg regner med at det blir mye krangling med hvorfor hun ene får gå i et antrekk og andre frøkna et annet

    4. Jeg synes du burde anmelde tilfelle. Man skal ikke ta lett på brudd på taushetsplikten. Og sånne ting burde virkelig bli tatt skikkelig tak i!!

    5. Jeg synes du har utrolig søte barn, og det er bare søtt når begge to har på seg plagg som du har sydd! <3 Min mening er at det gjør jentene enda mer unike når Mamman deres har sydd klærne selv, og tror de setter pris på det nå og kommer til å gjøre det i årene fremover også:) må være gøy og ha noe som ingen andre har:) og en ting til, de kommer aldri til å krangle over "urettferdigheten" ved at hun ene får gå i kjole og hun andre i bukser, det tilsvarer et mindre sliten mamma hode 🙂 heier på deg, Stine<3

    6. Hei Stine. Har fulgt bloggen din en stund og jobber selv i barnehage. Dette er et tydelig brudd på taushetsplikten og bør tas opp med barnehagen.
      Jeg er også tvilling, en søster, vi hadde alltid ulike klær med mindre vi ønsket å ha på det samme men folk klarte uansett ikke å se forskjell på oss. Vi ble en person istedet for to, og det preger oss begge den dag i dag. Vi ble ikke skilt før videregående skole og først da kunne vi utvikle vår egen identitet og kun være en.
      Så uansett om du kler dine jenter like, så har ikke klærne så mye påvirkning på deres egen identitet. Mitt råd er at de blir delt på hver sin avdeling i barnehagen eller i hver sin klasse på skolen. Men det er selvfølgelig opp til dere, og det er ikke sagt at det skjer alle selv om det skjedde meg om min søster.
      Du gjør en super jobb. Stå på!

    7. Hei Stine! Jeg kommenterer en sjeldent gang – men jeg elsker å lese bloggen din og deg og dine! 🙂
      Men kjenner jeg må kommentere nå, da jeg ble provosert over det som er blitt gjort. Jeg jobber i barnehage, og hadde jeg vært deg hadde jeg gått rett til styrer og tatt dette opp! 🙂 Ikke nødvendigvis for at du vil lage “bråk”, men at dette faktisk får en konsekvens for den som henger dere ut! Kunne aldri ha falt meg inn å gjøre noe sånt om barn som går i min barnehage, så dette var lavmål.
      Du er en fantastisk mor med to nydelige jenter, stå på! Klem 🙂

    8. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt dette opp med styrer i barnehagen. Det er ikke greit å bryte taushetsplikten på den måten.

    9. Det er første gang jeg legger igjen kommentar, og gjør det så og si aldri. Men jeg har et barn selv som begynner i barnehagen til høsten, og kjente jeg ble oppriktig lei meg da jeg leste innlegget. Jeg forstår ikke hvorfor folk er sånn, men jeg antar at det i mange tilfeller dreier seg om misunnelse. Jeg har alltid tenkt at jentene dine alltid ser fantastiske ut, og er så imponert over alle de fine klærne du har laget til dem. Jeg hadde vært ekstremt stolt hvis jeg hadde klart å lage det samme! Så vær heller stolt av alt du klarer å få til. Ikke alle tenker som den personen som uttalte seg om barna dine, heldigvis.

    10. Jeg er helt enig med deg, og jeg syns du gjør en veldig god jobb med å kle opp jentene dine på en måte som både er til det beste for dem selv og dem rundt.
      Når det gjelder brudd på taushetsplikten ville jeg absolutt gått videre med det. Det er et grovt feiltrinn å bryte taushetsplikten, selv om det i dette tilfellet ikke vil få store konsekvenser for familien din. Men hvis det ikke blir fulgt opp og ingen tar tak i det faktum at noen ikke overholdet taushetsplikten, så kan det få større konsekvenser for den neste familien som blir rammet/hengt ut på nett. Det er ikke greit, uansett.

    11. Jeg er selv enegget tvilling. Vi har periodevis blitt kledd likt, ulikt, hatt samme venner, ulike interesser, gått i samme klasse, gått på ulik skole- jeg kan love deg at det aldri var klærne som definerte oss. Nå, flere tiår inn i voksenlivet ser jeg at mine foreldres holdninger var avgjørende fordi de så oss som selvstendige individ. Omverden var både fascinert og preget av at vi kom som to dråper vann- selv med ulike klær og ulik hårfrisyre.
      Vi er i voksen alder svært ulike på mye, og svært like på noe. Du vet hva dine barn trenger, ikke minst fordi du aldri vil se dem som ett- det er mer enn hva en barnehageansatt vil kunne forstå av å observere dine barn fra sidelinja

    12. Har to barn, gutt og jente, ikke tvillinger. Jeg kjøper klær som matcher og blir aldri anklaget for å frata identiteten dems!
      Hun der i barnehagen bør meldes til ledelsen. Sånt er ikke greit!

    13. For å være helt ærlig. Jeg hang meg ikke i barnas egen identitet og klær osv. Dette fordi jeg kom meg ikke videre fra det alvorlige brudd på taushetsplikt. Jeg hadde faktisk ikke klart å la vær å ringe kommunen og lederen i barnehagen. Jeg hadde levert en skriftlig klage og spørre hva barnehagen vil gjøre med det.
      Misforstå meg rett. Jeg ville ikke gjort det for å TA personen, men for å sette bruk av sosiale medier på agendaen. Neste gang kan det være verre klesbruken.

    14. Hei Stine..☺
      Jeg har selv eneggede tvillinggutter på 24 år nå.
      Da de var små var det kun julaften, 17.mai og i finere selskap jeg kledde de helt identiske. Til daglig hadde de like klær men i forskjellige farger. Yttertøy kunne være likt. Dette gjorde jeg av samme grunner som deg. Etter noen år fikk de hver sine favorittfarger som jeg gikk ut fra når jeg handlet klær. De var selv veldig fornøyd med dette og spesielt at de ble sett forskjell på og kalt navnet sitt, istedenfor tvillingene. Jeg har alltid vært opptatt av at de skulle vokse opp til å bli selvstendige individer, og på skolen foretrakk de tidlig å gå i hver sin klasse. Det fikk de muligheten til og det var veldig positivt for dem. Men hva klær angår så syns jeg det bør være 100% opp til hver enkelt forelder. Min måte fungerte for oss og andres fungerer sikkert best for dem.

    15. Tenk om det ikke er noen fra barnehagen men rett og slett noen som utgir seg for å være en ansatt i barnehagen.

    16. Jeg som enegged tvilling selv synes det er bra du kler de i ulik farge og ikke i like klær! Men jeg håper du den dagen de blir store nok til å like sine egne farger eller ha meninger om hva de vil ha på så la de ha på det! Ikke ha på lik klær men ulik farge bare for du synes det er greit! Tvillingene må få ha sin egen identitet! Jeg og min søster liker hver vår farge best og det har naturlig blitt at den ene har den fargen og den andre den andre, det fungerer fint, men barna må kunne velge dette selv! Og det vil med årene gå seg til 🙂 men det viktigste du gjør er å påpeke at de ikke er helt like og vil det samme!

    17. Huff, jeg blir nesten litt bekymret når jeg leser dette, jeg blir bekymret for at denne ansatte kanskje deler mer sensetiv informasjon om barn til andre mennesker også! Godt du skal ta dette opp! Virker som de trenger å ta en runde i barnehagen om hva som er greit og ikke greit å si! Man har ikke lov å snakke om barna i barnehagen utenfor barnehagen. Det er rett og slett utlevering av barna, ikke greit!
      Og måten du fargekoder jentene er helt genial!! Jeg jobber i barnehage og har hatt eneggede tvillinger der som ble fargekodet grønn og blå! Da tok vi aldri feil!! Godt for ungene og godt for oss!
      Har også eneggede tvillinger i familien som ble fargekodet da de var små, det er som jeg sa genialt!!! Stå på:D

    18. Det er bra du svarer den barnehageansatte som har brutt taushetsplikten, det er ikke greit å bryte den i det hele tatt, uansett hvor mye du sjøl skriver om jentene dine og legger ut bilder.

    19. Dette er virkelig ikke greit, ta tak og få bhg til å reagere. Den ansatte bør kalles inn på teppet.
      Om nødvendig kan du anmelde det kanskje, politiet klarer lett å spore IP-adressen 😉

    20. Jeg jobber selv i barnehage og er sjokkert over at en barnehageansatt kan få seg til å skrive noe sånt. Jeg ville uten tvil informert styrer/ daglig leder i barnehagen om dette, som er et brudd på taushetsplikten. Man kan ikke godta slike brudd og det bør få en konsekvens.

    21. Hei Stine.
      Blir helt matt av hva folk skal bry seg med.
      Har selv tvillinger som jeg valgte å kle likt
      fra fødselen av.Visste at det ville komme en
      dag som jentene mine ville bestemme selv,og
      det var helt greit.Nå er de 13 år og har helt
      forskjellig smak,men hadde de valgt å gå likt
      kledd enda så hadde vel det vært opp til de
      og ikke alle andre!Stå på,ikke bry deg om hva
      alle andre sier og mener!!!!Kjenner jeg blir så
      provosert…..!Klem fra meg:)))))

    22. Jobber selv i bgh og dette er et utrolig stygt brudd på taushetsplikten så jeg håper du tar det videre til styrer så de kan ta det opp at slikt skal ikke skje.. Det er så virkelig uproft.. Har selv hatt flere tvillinger på min kavdelig og mange foredlre kler barna likt, noen har lfargekoder sliknsom deg og noen hadde forskjellige klær. Istaden kan det selvfølgelig være vanskelig å se forskjell både for de ansatte og barna men jeg opplever at både foreldra og tvillingene selv forstå dette.
      Jeg har etter hvert som jeg blir med enkeltbarna aldri tatt feil av en tvilling, fordi jeg finner små kjennetegn på hver av de. Min jobb er å se og bli kjendt med hvert enkelt barn.

    23. Brudd på taushetsplikten skal anmeldes! Screen shot det som er skrevet og informer styrer i barnehagen om det. (Er pedagog i bhg og man har å holde taushetsplikten fra det sekundet man er ansatt og ut livet ;))
      Det var forøvrig stygt skrevet av den ansatte og om vedkommende har noe med jentene og gjøre så bør hun vite om fargekodene!
      Også må jeg skryte av det gode svaret ditt!
      Til sist vil jeg si at det er en flott blogg du har og jeg bruker den spesielt til inspirasjon for å sy barneklær. For eksempel så har jeg lagd det jeg kaller “speiltvillingene-kjolen” 🙂

    24. Flott tekst! Jeg synes det er veldig interessant å lese bloggen din. Og av og til føler jeg at noen innlegg er spesielt gode og godt argumenterte. Og denne er en av de 🙂 Ha en fin kveld videre og gi en klem til de skjønne jentene dine for meg ♡

    25. Jeg er så enig med deg. En annen ting, mener denne personen at det er vi som foreldre som skal bestemme identiteten til våre barn? Den skal de vel finne selv? Spør du meg blir det lettere for barna dine å finne sin egen identitet når du kler de likt. Da får de velge “sin vei” senere når de blir eldre.

    26. Ansatt har her brutt sin taushetsplik.
      http://www.skoledata.net/Lover/Barnehagelov/bh06.htm
      Utdrag:§ 20. Taushetsplikt
      For virksomheter etter denne lov gjelder reglene om taushetsplikt i Forvaltningsloven §§ 13 til 13f tilsvarende.
      Kunnskapsdepartementets merknader:
      Enhver som utfører tjeneste eller arbeid i barnehagen har taushetsplikt etter de generelle bestemmelsene i Forvaltningsloven. Taushetsplikten gjelder både det pedagogiske personalet og andre ansatte, som assistenter, studenter, vikarer, kjøkkenpersonale, vaktmestere mv. Taushetsplikten innebærer at medarbeiderne plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det vedkommende i sitt arbeid får vite om noens personlige forhold. Med dette menes blant annet opplysninger om fysisk og psykisk helse, familie- og hjemforhold, boligforhold, økonomi eller klientforhold til det offentlige.
      Styrer på barnehagen bør få beskjed om dette -hva forteller denne personen om barna til sine venner-lukka nett etc når det blir gitt lett igjenkjennelige kommentarer om barn i diskusjoner på nett. Maj

    27. Hei!
      Jeg kjenner jeg blir så provosert at jeg kan faktisk ikke la være å legge igjen en kommentar. Jeg blir rett og slett sinna over vedkommendes manglende nettvett! Det er helt i orden å ha tanker og synspunkt på både det ene og det andre om hvordan barn – i dette tilfelle tvillinger, kles opp, men det er overhodet ikke greit å utlevere deg og jentene på denne måten – for det er nettopp det som blir gjort.
      Jeg har lagt igjen noen kommentarer til deg tidligere da jeg hadde flere tvillingpar på egen avdeling (forrøvrig flere i bhg også). Hadde jeg hatt problemer med å se hvem som var hvem, da måttet JEG ha jobbet for å lære meg forskjellene – uavhengig om det var mine avdelingsbarn eller på en annen avd
      Kanskje jeg tar litt hardt i nå, men jeg hadde nok tatt en samtale med styrer, slik at det blir snakket om nettvett med de ansatte.
      Hilsen fra Monica 🙂

    28. Hei Stine:)
      Jeg blir kokforarget av å lese om andre som absolutt må utlevere andre på det offentlige internett uten den andres samtykke!!! Du kler barna fint, stilig og smart! For meg høres det ut som om vedkommede er kjempesjalu på deg som har to så flotte barn og som viser på så mange ulike måter at du mestrer morsrollen så det suser! Hun er nok veldig stolt over å jobbe i bhg der de populære speiltvillingene går og dessverre bryter hun taushetsplikten sin ideet hun legger meldingen sin ut på forumet. Stakkars henne, hun har jo et megaproblem;P
      Du er enestående og gjør en fantastisk jobb, du har en inspirerende blogg jeg leser hver dag♡ takk for at du deler så mye av deg selv. Stå på vidre!

    29. Hei!
      Synes at det var helt utrolig dårlig gjort om en ansatt fra barnehagen tok seg til rette til å skrive dette på nett,
      Snakk om dårlige manerer:(og lovbrudd tror jeg også er til stedet her…
      Når det gjelder at du kler barna likt, er jo bare fint!:) Det ser fint ut, og de er jo tross alt tvillinger!
      Synes at det var smart med ulike farger.
      Hvordan kan det være mulig å ikke kjenne igjen den ene eller den andre, de ser jo like ut, men de er jo fortsatt ulike (om du skjønner hva jeg mener) og i tillegg er det jo ulike farger

    30. Jeg er trilling selv men, har kun gått i ulike farge og noen ganger like klær. Men dette var drøyt synes jeg, det er lov å bruke huet liksom. Hun bør kanskje finne en annen jobb, hvis hun har slike holdninger..

    31. wow, bare wow. Hva er greia med folk?
      Jeg har ikke ord. Du virker som en supergod mamma, du gjør en god jobb og det skal du virkelig være stolt over. Veldig bra svart tilbake, Stine. Tommel opp til deg.
      De sier at man ikke skal bry seg om nett troll, men når dette mennesket som kommenterer slikt er noen du kjenner, så blir man fortvilet og såret, irritert og alt mulig på en gang.
      Du håndterer dette med stil! Stå på Stine <3

    32. Hva om det ikke er en barnehageannsatt? Hva om det er en forelder til noen i den barnehagen dere er i ? Eller kanskje noen fra den føsrte barnehagen? Det er flere muligheter her – så litt trist for den barnehagen dere er i nå hvis noen der blir beskyldt for noe sånt….
      Fortsett med å kle jentene dine som du gjør;o) De er så skjønne. Jeg har aldri “brydd meg” om hvem som er hvem av jentene dine for jeg ser de jo bare på bilder her inne på bloggen din – men nydelige er begge O`ene dine;o)

    33. Dette syns jeg du burde gi en tilbakemelding om til styrer. Det er ikke greit av en ansatt i bhg å utlevere og direkte baksnakke en mamma og barna på et nettforum. Selv om hun/han var anonym kan styrer ta dette generelt opp slik at man blir minnet på hva taushetsplikt innebærer.

    34. Takk for mange gode, reflekterte tanker! Jeg fikk selv tvillingjenter i vinter og har vært inne på bloggen utallige ganger, lest nye og gamle innlegg. Jeg finner mange gode tips og råd som er helt topp for en ny tvillingmamma. TUSEN TAKK! 💜

    35. Hadde det vært noen i bhgen til mine barn som hadde gjort noe lignende så hadde jeg faktisk anmeldt det! Det er brudd på loven.. Og ikke greit i det hele tatt!

    36. Godt skrevet, og kjente jeg ble forbannet over att en barnehageansatt kunne gå ut med slikt, prøvdet å utdanne meg til å jobbe i barnehage, men besto ikke prøven og ble veldig syk samtidig, men fikk ingen klager når jeg var sammen med barna, og barna de likte å være sammen med meg, dessverre kan jeg ikke få egne barn, men deler hus med min bror og hans familie, de har 2 jenter på 4 og 5 år. Har de siste åra kjøpt like klær til dem, hvis ikke blir det krangling om hvem som fikk hva. Hva de har på seg i barnehagen velger de noen ganger selv.Tror nok de fleste barn først utvikler og forstår sin egen identitet når de blir mye eldre, tvillinger vil alltid ha en tilhørighet, men når de blit gammle nok til å forstå ting så vil de nok selv velge hva de liker

    37. Skal man virkelig ta hensyn til barnehagen i den saken her ved å ikke ta det opp med styrer? Og hva er sannsynligheten for at noen utgir seg for å være en fra barnehagen? Dette er et stygt brudd på taushetsplikten, og burde få konsekvens for denne enkeltansatte. Det er tross alt ingen andre sin skyld at han/hun sitter å lirer av seg taushetsbelagte opplysninger på nett. Det er så viktig at vi voksne i barnehagen verner om barna, ikke utleverer dem og foreldrene i slike “synse-forumer” på nett. Jeg kjenner jeg blir skikkelig forbanna! Med det sagt, så er jentene dine helt skjønne. Og de, som alle andre, finner sin plass her i den store verden selvom de har like klær. Men det med fargekodene var jo veldig smart. Da blir det jo til at alle henvender seg til dem med deres navn, og hva gir vel mer følelsen av en egen identitet enn det?

    38. Hei😊
      Dette er et veldig brudd på tausheten de har, så dette må du ta opp med bhg! Hadde ikke latt det gå forbi meg i stillhet.
      Fysj!
      Bunner vel i noe form for sjalusi dette vel😉 Men ja uansett!☝🏼️Ikke greit!!
      Mvh Silje

    39. UFF! Jeg håper de finner ut av hvem dette er (ip-dresse må da være mulig å spore?) kjempe ekkelt, og kjempe dårlig gjort. Man skal tåle mye som ung mor altså, slik burde det ikke være! Håper alt ordner seg, jeg støtter deg til 110% og synes en mamma skal få lov til å kle barna sine akkurat som hun vil, og som du sier – så er det til og med en tanke bak! Fysj så uforskammet.
      ps. døtrene dine er smellvakre, akkurat som deg!
      Hilsen fast leser <3

    40. Dette er heilt klart brudd på taushetsplikten! Jeg syntes det er veldig synd at folk kan komme med slike utalelser på nett.
      Når det er sakt, er jeg enig i at det ikke er ideelt å kle tvillinger i like klær. Selv om de er tvillinger er det viktig at de får vokse opp som enkelte individer og opplever respekt for de ulike behovene, evnene og interessene de har (og som de har fra de er født). Hvis barn hele tiden skal gjøres like vil det etterhvert øke presset på dem om å være like (det er du jo inne på i dette innlegget der du skriver at ungdom må ha spesielle klær for å passe inn). Da kan du risikere at de etterhvert “jager” etter å være like, noe som kan føre til mye stress og prestasjonsangst hos barna når de ikke klarer å prestere likt i ulike situasjoner.
      De fordommene du snakker om er fordommer som er laget av voksne mennesker. Barn bryr seg ikke om farger eller klær når de er så små med mindre moren og faren deres har banket inn i hode deres at “du må bare bruke kjoler og rosa og lilla klær for det er jenteklær” eller “du må bare bruke bukse og blå klær fordi det er gutteklær”. Men ut i fra dette innlegget virker det som at du er påvirket av disse samfunnsnormene rundt klær som er satt, noe som er svært synd, for igjen barn skjønner ingenting av dette før de er blitt mye eldre. Det er ditt valg og velge om du vil legge deg under presset på disse områdene eller om du velger å gjøre det annerledes.
      Så poenget mitt er at klær er en veldig fin måte for folk å uttrykke og ikke minst stå for sine ønsker, interesser, drømmer, meninger og behov. Dermed er det en fin plass og la barna gjøre nettopp dette slik at når de blir større så skjønner de at folk er forskjellige, har forskjellige behov, er flinke/ikke så flinke i ulike ting og dermed respekterer i en større grad at folk er forskjellige. Det vil nok hjelpe på deres egen selvtillit og dermed dempe prestasjonsjaget om å være mest mulig lik alle sammen, et jag som dessverre veldig mange ungdommer og unge voksne står ovenfor.

    41. ta skjermdump , skriv ut og skriv ut desse paragrafene i straffeloven fra lovdata og lever en anmeldelse med kopi til barnehagen for brudd på taushetsplikten er ikke noe en skal ta lett på
      sitat straffeloven (lovdata)
      § 209. Brudd på taushetsplikt
      Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som røper opplysning som han har taushetsplikt om i henhold til lovbestemmelse eller forskrift, eller utnytter en slik opplysning med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning.
      Første ledd gjelder tilsvarende ved brudd på taushetsplikt som følger av gyldig instruks for tjeneste eller arbeid for statlig eller kommunalt organ.
      For den som arbeider eller utfører tjeneste for et statlig eller kommunalt organ, rammer første og annet ledd også brudd på taushetsplikt etter at tjenesten eller arbeidet er avsluttet.
      Grovt uaktsom overtredelse straffes på samme måte.
      Medvirkning er ikke straffbar.
      0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.
      § 210. Grovt brudd på taushetsplikt
      Grovt brudd på taushetsplikt straffes med fengsel inntil 3 år.
      Ved avgjørelsen av om taushetsbruddet er grovt skal det særlig legges vekt på om gjerningspersonen har hatt forsett om uberettiget vinning og om handlingen har ført til tap eller fare for tap for noen.
      0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.
      § 211. Brudd på taushetsplikt for enkelte yrkesgrupper
      Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes prester i statskirken, prester eller forstandere i registrerte trossamfunn, advokater, forsvarere i straffesaker, meklingsmenn i ekteskapssaker, og disses hjelpere, som uberettiget røper hemmeligheter som er betrodd dem eller deres foresatte i anledning av stillingen eller oppdraget.
      0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

    42. Kjempe bra innlegg stine!! Du har helt rett, hvorfor skal klær ha så mye å si for identiteten. Hvis man er sikker på sin egen identitet så trenger man ikke å måtte ‘bevise’ dette til alle rundt seg ved å bruke materialistiske ting og utseende. Det finnes jo barn som ikke har klær en gang, har ikke de sin identitet? Jeg ble kledd likt som min lillesøster og synes dette var kjempe gøy! Så lenge barna ikke selv har mye i mot dette så skulle ikke dette være et problem! Stå på,du er en stor inspirasjon til alle rundt deg og tviler ikke på at du er en fantastisk mor 😀

    43. Jeg er helt enig i at dette er noe å reagere på og mener absolutt ikke dette som noe annet enn konstruktiv “kritikk” i en interessant debatt. Jeg er selv tvillingmamma og er litt uenig i at å kle barna identisk ikke er identitetstyveri. Greit nok at barn kanskje vil “ha det samme”, men sånn er faktisk livet. Dessuten tror jeg ikke barn i barnehagen bryr seg sååå mye dersom man har annerledes klær fra søsteren sin en dag. Det er generelt rart om barn i en så ung alder er veldig opptatt av klær og hva som er “moteriktig” å gå med. Å kalle barna sine nesten det samme, og kle dem identisk, selvfølgelig gjør dette at det at de ses på som like/er tvillinger forsterkes. Det er det jo ingen tvil om. Det at man ikke alltid har likt må man jo bare lære barn å godta.
      Ellers så liker jeg bloggen din veldig godt ❤️️

    44. Å herre gud så søte små unger du har. Ikke rart du kaller dem for speiltvillingene di er jo så skjønne og veldig like. 😉

    45. 😂😂😂😂😂 til deg med alle paragrafene. Skjønner at du har prøvd å slå opp i Norges lover – men noe jurist er du ei

    46. Det jeg reagerte på (i tillegg til å bryte taushetsplikten) var måten å ordlegge seg på. Vedkommende virket nesten sint på deg og/eller tvillingene. Det må være ubehagelig med en sånn negativ/aggressiv holdning fra en som da tydeligvis arbeider med dine barn. Hele situasjonen er vanskelig, kan tenke meg det er et dilemma for de som jobber i bhg også.

    47. Dette var både uetisk og uproft, og helt klart et brudd på personvernet. Både overfor deg og barna. Hun identifiserer dere med tanke på at bloggen er kjent og folk vet hvem dere er. Og det er ikke greit
      Jeg ville tatt dette opp med styrer for slikt skal ikke ansatte gjøre.
      De ansatte som jobber tett og nærmt med eneggete tvillinger lærer å se forskjell gjennom personlighet og små detaljer. Klær har ingenting å si.. når barna blir større vil de jo automatisk finne sin stil og kunne bidra med meninger på det punktet. Men enten man er tvillinger, søsken eller et enkelt småbarn generelt så er det foreldre som velger klær for dem. Sånn har det alltid vært og sånn vil det alltid bli. Men det å finne sin identitet hva klær og ytre uttrykk angår, så kommer ikke det før senere når de er eldre. Jeg synes det er trist at folk skal kommentere så mye ang hvem som går i hva og hvilke farger de har på seg.. det spiller vel ingen rolle. Det er hvem de er som teller og det kommer til uttrykk uansett hva de går i.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg