Rose-bluse og Mie-skjørt

Siden jeg er ferdig med å sy bluse og skjørt til begge jentene, er det vel på tide og vise det ferdige resultatet.

Jeg satt nettopp og skulle velge ut navn til de to modellene. Det er ikke alltid like enkelt, men da jeg skulle ha to navn samtidig, dukket Rose og Mie opp i underbevisstheten min. Rose og Mie var de to navnene jeg hadde lyst til at Otilie og Olivia skulle hete, da vi fant ut at det befant seg to jenter i magen. Det var i følge pappaen deres alt for spesielle navn, så da måtte vi diskutere videre på det store valget om navn til våre barn. Men vi ble enige om en ting, skulle det vise seg at en av de to babyene allikevel var en gutt, ville de komme til å hete Mie og Max. Det ble jo ikke helt i nærheten av det, så hvorfor ikke legge litt historie i det nye antrekket: Rose-bluse og Mie-skjørt ! Jeg liker det! 

Her har dere altså de to modellene som kommer i digitale mønster med “steg for steg” veiledning igjennom syingen. Jeg er så fornøyd med at de to plaggene har en vanskelighetsgrad der skjørtet er lett som en plett, og blusen – hakket vanskligere, men helt gjennomførbart! På den måten føler jeg at jeg treffer mange lesere som henter inspirasjon til å sy her inne. 

Jeg trur også denne modellen passer godt til barn fra 1 år til kanskje 10 år? (ønsk dere gjerne størrelse til mønster).  


– Detaljer – 


Jeg husker jeg tenkte den gangen jeg begynte å sy, at hjemmesydde klær kunne passe seg fint som billige barnehageklær. Jeg må innrømme at barnehageklær er kjøpeklær. For når jeg syr elsker jeg å gjøre det lille ekstra ut av det, denne modellen blir perfekt i sommerværet, men også ellers i året til bursdager og andre selskap. Et behagelig antrekk med den lille prikken over i’en. 

Jeg har på denne modellen, også hentet inspirasjon fra Pinterest, slik jeg gjorde med Daisy Dress. 

Så fort jeg får ferdig det digitale mønsteret, kommer oppskriften ut på bloggen. Hvis noen hadde tenkt seg på en stoffbutikk før jeg får delt mønster, kan jeg ramse opp det som trengs til disse to modellene. 

  • Stoff – Bomull, uten stretch til overdel og underdel
  • Bred strikk til livet på skjørtet
  • 2 knapper
  • En oppspretter til å ta bort sømmer er også viktig for deg som skal sy blusen

– Se mer av mine syinnlegg? – 

– Speiltvillingene på Facebook – 

33 kommentarer
    1. Fine jenter du har og så fine klær du har sydd til dem. Pleier du mere å kjøpe klær eller sy klær til dem???

    2. Veldig fine bluser! Du er så utrolig flink, jeg sliter med å strikke et par vanlige ullsokker haha :p
      Skjørtet synes jeg også var fint, men til voksne kanskje? Kunne tenkt meg et sånt skjørt selv jeg, synes det så litt for “voksent” ut på jentene.
      God helg 🙂

    3. Maren: Tusen takk 😀 Ja, det var ikke snakk om at det skulle av når de hadde fått det på, så da reiste de fine i nytt antrekk til farmor og farfar for overnatting 🙂

    4. Sy elsker: Tusen takk 🙂 Jeg syr definitivt mer enn jeg kjøper 🙂 Men siden jentene stadig får klær av besteforeldre og andre, så har de nok mer kjøpklær i klesskapet 🙂

    5. Hei Stine
      Takk for alt det fine du legger ut. Jeg startet å sy etter jul og jeg må si du har vært en stor inspirasjon for meg. Det å se på alt det fine du lager der oppskriftene har fulgt med har virkelig fått sygleden i gang for meg. Jeg har brukt mange av dine oppskrifter og gleder meg til denne også kommer ut. Jeg har lært mye fra denne bloggen 😉

    6. Du stopper aldri å imponere og har et stort sytalent!
      Jeg likte spesielt godt disse skjørtene, og jeg MÅ innpå hver dag for å lese dagens blogginnlegg😊

    7. Veldig fine antrekk på to nydelige jenter!
      Jeg er en fast leser av bloggen din, og blir stadig fascinert over hvor vakre jentene deres er <3 Og du slutter aldri å imponere med dine kreative evner 🙂
      God sommer til deg og dine!

    8. Vet ikke om der går å svare deg på snap… Men når jeg gruser på godterihylla pleier jeg slenge med en pakke bind/tamponger på kassabåndet, som en unnskyldning 😉

    9. Åh, så fine! Jeg blir alltid så fristet til å forsøke meg på å sy noe når jeg er inne på bloggen din! Men jeg har ikke rørt ei symaskin siden formingstimene på barneskolen.. Ser visse utfordringer her.. 😉

    10. Så fine 🙂 du er så dyktig! Både til å sy, være en god mamma og blogger 🙂
      Driver å syr litt når jeg har god tid 🙂
      Har tvillinger, jente og gutt – liker å kle dem litt matchende 😉 blir som regel ei bukse til gutten og kjole til jenta. Men har du tips til noe annet jeg kunne sydd til gutten? Er så masse fine stoff til jenter, litt værre til gutter. Kanskje du har noen ide der og 😉
      Takk 🙂
      Ha en fin lørdag 🙂

    11. Så fine!
      Størrelse 7 år hadde vært perfekt for en som er dårlig å øke eller minske størrelse på mønster 😝😝

    12. Irene: Først må jeg si, tusen takk 🙂
      Jeg også synes det er vanskligere å sy til gutter, da blir det i alle fall fort koseklær og ikke de litt mer pynta. Så jeg burde nok hatt en gutt selv, så jeg hadde vært tvunget til å tenke flere gutteantrekk 🙂

    13. Hei Stine!
      Nå har jeg fulgt bloggen din i noen år, og nå for tiden sitter jeg og forelsker med i klærne du har sydd. Jeg skal nemlig bli mor i Desember/Januar, og har allerede sagt til min kjære søster som syr litt mer enn meg, at jeg gjerne kunne tenkt meg noen av antrekkene fra dine oppskrifter. Må bare si at de siste modellene dine – Rose, Mie og Daisy-dress er helt fantastiske, og jeg forelsket meg i dem med en gang!
      Stå på! (Og gratulerer med det kommende brylluppet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg