Sy-tutorial Mie-Skjrt

Da er barna ute og leker i solskinn med regn p hytta, noe som betyr den gyldne arbeidstid for min del. Jeg har forhndsgjort litt arbeid p mnster og steg for steg gjennom syingen av Mie-skjrtet, s jeg hper det er mange som er klare med symaskinene. Dette skjrtet har jeg satt til en vanskelighetsgrad: lett. S selv om du er ny bak symaksinen, er dette et skjrt som er enkelt starte med. 

Stofftips

Jeg har sydd skjrtet av 100 % bomull / vevd bomull som ikke har stretch. Annet alternativ: lin

Mnster

Skriv ut mnster Mie-Skjrt

- Husk at nr du skal skrive ut mster, m du skrive ut arkene i full strrelse. 

Mnsteret p skjrtedelen viser halve mnsteret. S nr du skal klippe ut mnster, bretter du stoffet dobbelt, s legger du "brettekanten" av mnsteret langs med brettekanten av stoffet. Nr du klipper ut da fr du et helt stykke. Du skal ha fire slike skjrtestykker. Og to deler av mnsteret til "pyntespenne". 

Jeg har sydd skjrtet av 100 % bomull / vevd bomull som ikke har stretch. Annet alternativ: lin

Steg for steg sm

Legg pyntespenne-stykkene rette mot rette, og sy langs kanten hele veien. Klipp s et snitt i det ene stoffstykke slik at du fr et hull du kan vrenge alt igjennom. 

Vreng, stikk ut hjrnene og press stykket med strykejernet. 

Legg skjrtestykkene rette mot rett og sy langsidene. Fortsett til alle de fire stykkene er sydd sammen til et "skjrt" 

Brett ned kanten til vrangsiden og bruk et strykejern til presse ned kanten s du slipper nle. Frste runden bretter du ned ca 1 cm. 

Brett en runde til, n better du ned ca tre cm, eller s langt at du fr plass til en bred stikk inni lpegangen du har brettet. 

Fest brettekanten med en sm. Tips: Ha skjrtet med vrangen ut og legg skjrtet inn slik at du syr fra rettsiden, det gir penest sm. Sy rundt, men la det st igjen ca 3 cm til tre inn strikken. 

Tre inn strikken, stram til nsket livvidde, fest strikken ved sy den fast i hverandre. Plasser den inn i lpegangen, og sy igjen hullet som du lot st pent. 

Brett kanten av skjrtes bunn opp og sy langs kanten. Siden jeg har overlock, overlocker jeg bunnen og bretter den en gang opp. Om du ikke har det, kan du brette to ganger opp for skjule klippekanten og unng rakning. Brett da 1 cm opp to ganger. 

Til slutt fester du pyntespennen ved sy fast to knapper igjennom pyntespenne og skjrt. 

- Gratulerer du har sydd ferdig et Mie-skjrt! 

- Neste sy-tutorial blir blusen som jentene har p seg sammen med Mie-skjrtet. 

- Se flere syoppskrifter til barn

- F med deg syoppdateringer gjennom Facebook - 

17 kommentarer

h s stilige skjrt:D s flink du er og vakre barn :D

eveliin: tusen takk :)

Det er ikke ofte jeg gr innom blogger lengre, og hvertfall ikke kommenterer noen. Men jeg syntes virkelig du fortjener ros. Hver gang jeg besker bloggen din, blir jeg alltid s inspirert over alt du greier lage, bde klr og husdekorasjon. Du er en av de bloggene jeg tar meg tid til lese, for jeg syntes rett og slett du er s flink!!

For noen vakkre og skjnne jenter du har, du har all grunn til vre stolt av deg og dem. Ha en kjempe fin sommer! St p videre <3

Maria: n ble jeg utrolig glad <3 tusen hjertelig takk! nsker deg ogs en kjempe fin sommer :)

Nr du skriver full strrelse p utskrift av mnster, mener du da p et a4 ark? :-)

Helene: det er A4 ark ja :) men p noen skriver kan man f sprsml om fylle arket med innholdet, hvis ikke lager den en tom mal rundt som frer til at bildet forminskes og havner i feil strrelse

N har jeg akkurat lest gjennom denne oppskriften, og den virker faktisk overkommelig!! Kanskje dette skal bli mitt frste sy-prosjekt!? Men siden jeg er helt grnn p dette, s lurer jeg p ca hvor mye stoff jeg trenger til skjrt til en 4-ring? Jeg merker jeg gruer meg litt til g i stoffbutikken, og det hadde vrt veldig greit vite snn ca hvor mye stoff jeg trenger :-D

Takk for oppskriften forresten!!

God sommer!

Alex

Alex: lengen p mnsteret, pluss 5 cm er det du trenger :) Vask stoffet fr du klipper i det, siden stoff krymper litt ved frste vask - derav de 5 cm ekstra. :)
Lykke til !

God sommer :)

Hei! Hvilke str tilsvarer de tre forskjellige strrelsene p pyntespennemnsteret? Hvis du skjnner hva jeg mener? 😂

Kjersti: Haha! Godt strsml ;) Glemte skrive det, men her kan man jo egentlig velge strrelse, eller tenke at den minste er 1-3, den mellomste, 3-5, og den strste 5-8 r.

Utrolig fine! Har du lagt ut mnsteret p blusen ogs? :-)

Anette: Det kommer, men jeg tenkte det ikke var s mange som satt i fellesferien med symaskinen, s jeg utsatte litt pga ferie :)

Sprsml, har sydd skjrte i str 8 r. Men det passer til meg som er godt over 8 r xD Hva gjorde jeg galt? Er skjrtet stort at man bare tilpasser med strikket i livet eller? :) Er jo spent p om det blir alt for stort rart til ei p 8..

Statera Marit Ebeltoft: Det skal strammes en del i livet ja, men fler du det blir alt for langt ogs? For da ville jeg jo lagt det opp litt :)

Det ble litt langt men det gikk greit, fikk prvd p hun som skal ha det :) Men oppskriften funker jo igrunn til de over 8 r ogs da xD Kunne fint lagd meg selg et slikt skjrt bare i annet stoff da ;) ( var med marihner p til jenta)