Se hele Kaninparadiset ferdig!

Da er vi på vei til Sverige for å besøke perleplassen som vi er så glad i. Jeg ble nødt til å sette inn støtet i går, noe som betydde at jeg måtte ut og inn i mellom regnfulle byger, og tordenskrall. Jeg hadde litt igjen på kaninhjemmet som jeg ønsker å få ferdig før vi dro, og selv om det mangler litt maling i den lukka utedelen, er alt i hvert fall brukende for de to små sjefene som bor der. 

Kl 22 i går kveld ble jeg ferdig med det som skulle gjøres, og da ble jeg nødt til å knipse noen bilder av kaninparadiset i skumringen. Nå er det ferdig (minus litt maling) !!!  


Velkommen inn i Miffi og Kløver sitt paradis! 

De to små vennene har 60 kvadratmater med område å løpe, hoppe, sprette og sove på. På dagtid når vi er hjemme hopper kaninene fritt på hele området, hvor de har flere skjulesteder i kaninhuset, men også i tunneler under gresshaugene i hagen. Bunnen er sikret hele veien, med en betongplatting etter et gammelt hønsehus, og netting mellom betong og gjerde. Gjerdene er laget av revenetting fordi det har bedre holdbarhet og er sikrere mot nattes rovdyr enn hønsenetting. 

Om natten og når vi er avgårde har kaninene muligheten til å hoppe ut og inn som de vil i en helt lukket del, som ingen råvdyr kan komme seg inn i, eller kaniner kan komme seg ut av. Den lukkede utedelen har også netting under jorden vi har lagt oppå. 

I utedelen fikk jeg snekret ferdig en trapp ned fra vinduet til kaninhuset i går. Jeg la også til et ekstra krypinn i uteområdet. 1/4 av taket i den lukka utedelen er tettet med planker slik at de alltid har muligheten til å finne skygge og ly. 

Vindusplassen er favorittplassen for de to små, her har de god oversikt, og frisk luft selv når det er grått og regn utendørs. 

Jeg har også fått ferdig kaninhusets innside. Nå har jeg fått laget kanindo og lagt tepper på gulvet i stedet for flis, det langt mer renslig og mindre å rengjøre. Jeg har også fått laget en hylle til å sette høy og kraftfôr på, så nå slipper jeg å bære med meg dette hver gang jeg skal fylle opp matstasjonene. Pet Food beholderen fant jeg på Nille. 

Oppå stubben har kaninene et krypinn med varmelampe for kaldere tider. 

Selvgjort er velgjort! – for dere husker vel hvordan det første bilde jeg tok av prosjektet så ut? Det er mange timers arbeid siden.  

Nå skal de få kose seg med en vertsfamilie i en ukes tid, og jeg er ikke redd for at kaninene trives i sitt ferdigstilte hjem. 


– Speiltvillingene på Facebook – 

37 kommentarer
    1. Hahah fyysøren! Skulle jeg ha vært et dyr akkurat nå, ville jeg ha vært kaninen deres. De må være verdens heldigste kaniner.

    2. SÅ fint! Du kan sikkert mye om dyr og kaniner osv, og er ikke meningen å virke “noe bedre” enn deg når jeg sier det altså. Men når vi hadde kaniner, så hadde de veldig mye trøbbel med magen som dyrlegene trodde kunne være pga kraftfor. Vi måtte tilslutt avlive dem pga problemene med magen. Men kan jo være andre ting også som hvor de kommer fra, rase osv og hvilket kraftfor man brukte og. Ville bare si i fra så det samme ikke skjer med dere.
      Klem <3

    3. Så flott! Et skikkelig kaninparadis:) Jeg hadde selv kaniner i lange baner da jeg var liten. Med ute/inne bur og stor garde som var innegjæra. Noen tips til deg: kaniner er ikke pottetrente. De skiter og tisser der de føler behovet. Så de teppene kommer nok etterhvert til å bli rimelig skitne og stinkende.
      I kaninens natur graver de hull i bakken. Mine lagde laaaange ganger ut av garden, og også lange ganger hvor de fødte unger. Ungene var da ikke mye i kontakt med mennesker og bld nokså ville. De graver seg også lett under gjerdet. Dersom dere får unger må dere stenge dem inne i huset helst. Vi hadde litt for mange kråker, måker og skjærer som kretset rundt garden og ungene. Opplevde faktisk å se den ene bli fraktethøyt i lufta av et titalls kråker mens den hylte kjempehøyt. Veldig traumatisk for ei jente på 10 år. Håper dere erheldigemed lite tissing, kaniner som ikke graver og andre problemer. Lykke til!:)

    4. Nora: Uff da. Det var jo trist å høre, jeg følger de rådene som de med fagkompetanse kommer med, så her fåt kaninene 1 ss kraftfor hver om dagen 🙂

    5. Siri: Så moro å høre. Jeg vet ikke helt hva du mener med at kaniner ikke er pottetrente, kaniner er et av dyrene som er veldig enkle å få til å gå på do 😀 Så noen kuler kommer det på utsiden, men det hører med til sjeldenhetene at det er tiss utenfor doen. Enda lettere er det når kaninene er kastrert og ikke markerer seg.

      Her kan kaninene grave så mye de vil, de kommer ikke lengre enn 30 cm ned i bakken uansett 🙂 Vi skal heller ikke drive opp kaninbabyer, da det allerede er for mange kaniner som er satt til dette land 🙂

    6. Heia!
      For et fantastisk paradis du har laget! To utrolig heldige kaniner. 🙂 et skikkelig grundig stykke arbeid! Et lite tips er å bruke lett oppbløtte trepellets i doen, det støver og lukter mindre. De fleste i DSK bruker det, og ser du har lagt ut noen innlegg der 😊 dette er upåklagelig, altså. For en innsats! Godt jobbet!:) er det oxbow de får?:)

    7. Så fantastisk å se noen gjøre en sånn innsats for at kaninene skal ha det bra! 😊 og det er helt riktig som du sier, kaninene er absolutt dyr som bruker dokasse, det er ingen problem å lære de. Kjenner jeg blir glad av å se hvor fint du har gjort det, og motivert for å lage det enda bedre til mine egne kaniner 😊😊😊

    8. Så flott det ble Stine😊 Er så glad dere følger rådene fra Den store kaninboka. Her kommer de til og floppe av glede🐰😊 Kjekt om du også legger de på denstorekaninboken på Facebook på utegård så kan andre også få inspirasjon av deres hus/utegård😊 Kjempe fint!

    9. Unni Margreta: Tusen takk 😀 Ja, det skal jeg gjøre, jeg har bare ikke fått vært ett sted for dette selges 🙂 Jeg husker ikke merket på fôret her i Sverige. Jeg kjøpte det som oppdretter brukte, og som de var vant med fra tidligere 🙂

    10. Så fantastisk! Utrolig fint! Blir så glad for å lese om mennesker som gjør sitt ytterligste for at dyrene skal ha det bra! Håper jeg kan lage en like fin uteplass for mine kaniner i fremtiden, her var det i hvert fall kjempefin inspirasjon

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg