De første to prikker har kommet

– Se her! Hun har en prikk på magen. Det er slik det starter, sa hun mens hun kikket på min datters bare mage. 

– Her er det en til! Nå hviler ingen tvil, det er i gang, sa hun etter å ha dratt kjolen opp slik at den bare ryggen kom til syne. 


Kjære barn 

De første to prikker har kommet, og mange flere skal det bli. Jeg må virkelig beklage, det er min skyld at du har fått de. Enda verre, jeg ville at du skulle få de, og det til tross for at du nå må oppleve både feber og kløe. Ikke kløe som når en flue springer over armen din, intens kløe som gir frustrasjon og sinne. 

Det er min skyld for jeg lot deg bade med den andre prikkete, han som hadde røde prikker fra topp til tå. Dere hadde det jo gøy da, nå er det nesten gått to uker. Akkurat i tide sier legene som vet best. 

Det kommer til å gå bra, det lover jeg deg. Jeg skal smøre deg inn så ofte du ber meg gjøre det. Jeg kommer til å fortelle at du ikke skal klø, men jeg kan gni deg så det lindrer i noen sekunder. Så skal jeg holde deg tett inntil meg når du trenger det. 

Det var tante så fant prikkene, ikke rart du har vært så slapp og trist i dag. Nå vet vi hvorfor og kan trøste deg selv når vi ikke forstår hvorfor tårene dine sprenger på. 

Du vil nok lure på hvorfor jeg smittet deg med dette, men hør min lille venn: Så lenge du bare er ei lita jente, vil du tåle de røde prikkene langt bedre enn en voksen kjempe. 

Når dette er over, skal du aldri få oppleve det igjen. Jeg forstår om det er en vanskelig tanke og tenke de neste dagene, for det er ikke gøy, men en dag vil uansett prikkene treffe deg. Du har nettopp blitt utsatt for verdens mest smittsomme barnesykdom.

Hørte du hva din søster sa, i bilen da vi reiste hjem? Hun ville også ha prikker, slik som både du og kusine har.
Husker du hun sa det samme da du fikk din første omgangssyke? Hun ville også kaste opp og sove i mammas seng. To dager senere var det hennes tur, men ikke like gøy som hun kanskje kunne tro. 

Jeg kan fortelle deg en ting, søsteren din kommer også til å få prikker, kanskje i morgen, eller om to uker. Da må vi trøste henne, men si at det går bra. Og kanskje blir dere like kule som deres mamma, i dag har jeg tre lyse prikker på magen min. Alle et spor etter den gang min lille kropp var dekket av flere dusin med vannkopper. 

Det er ikke farlig, det går over av seg selv. 


– Speiltvillingene på Facebook – 

 

18 kommentarer
    1. Hei, jeg har aldri hatt vannkopper før, og jeg er 14 år. Jeg er redd for å få det, siden jeg allerede er “gammel”! Ingen i familien min har hatt det, untatt mamma og pappa. Hele klassen min har hatt det, og jeg synst dere er rart at jeg aldri får det?
      HVORFOR FÅR JEG IKKE DET?
      -håper på svar<3

    2. Vannkopper er festlig, og desverre så kan de komme tilbake igjen senere. Så å si til henne at hun ikke kan få det igjen blir “løgn”. Desverre er det mange som tror at det er slik og sier dette i god tro, så jeg klandrer deg ikke!!! Jeg har truffet flere barn som har hatt vannkopper to ganger, en av de er min mellomste tantegutt. Han hadde det først da han var ca 2 1/2 år og så igjen da han var 5 1/2 år. Siste gangen var jeg der hos en dag på besøk da han var syk, og bortsett fra at han hadde hatt bronkilitt og vært potte tett og innlagt på sykehus tre ganger første leveår, så er dette det værste jeg har vært med på!!! Gutten var så syk stakars lille!!! Og bl.a. superømfintlig for lys, så vi satt i stuen i mørket vi. Vi måtte jo gjøre som best vi kunne for han, lite gutten vår. <3
      At det var vannkopper begge gangene vet vi helt sikkert!! Hvorfor akkurat han fikk det to ganger vites ikke, siste gangen fikk også lillesøster på 2 år det. Ingen av de to andre søsknene han hadde det har hatt det to ganger, og lille lillesøster på 2 år har meg bekjent ikke hatt det i det hele tatt enda. At det var det samme begge gangene vites bl.a. pga blemmene. Mange sykdommer har blemmer, men de er litt ulike for hver sykdom. Og her var det ikke tvil!!!
      Håper dine småfrøkner får en lett runde og at de aldri får dette svineriet igjen!!!
      Masse god bedring!!! <3 <3 <3

    3. Ikke vær sikker på at de ikke fpr det igjen… Minste jenta mi har hatt vannkopper to ganger! P hadde det like ille begge gangene, først da hun var 1 1/2 år og så når hun var 3 1/2… Var hos lege begge gangene å fikk bekreftet at det var vannkopper

    4. Kjenner igjen det der…. Eldstemann fikk først. Så fikk lillebror etter 1 uke og andre lillebror (tvilling) en dag senere. Vi fikk besøk av alle søskenbarn da de voksne gjerne ville at deres barn skulle bli smittet😅. Så dessverre at jentene ble endel sykere enn alle guttene.

    5. Så fint reflektert. God bedring til snuppa 🙂
      Jeg har blitt 21, og mamma kan fortsatt ikke si med sikkerhet at jeg har hatt vannkopper. Hun tok meg med til en venninne en gang da hennes sønn hadde vannkopper, kun for at jeg skulle få det, men de dukket aldri opp, som mamma vet hvertfall. Har også i ettertid vært i kontakt med noen som hadde det, og ikke fått. Utrolig merkelig i grunn, men håper jeg slipper unna selv i voksen alder :/.

    6. Kristine T. Davidsen: Uff da. Siden det hører til sjeldenhetene at det kommer to runder så føler jeg at det er ok å si det.
      Veldig synd med gutten deres, det hørtes ikke godt ut. 🙁

      Tusen takk. Formen er på topp så langt til tross for mangedobling av kopper i dag.

    7. Anonym: Det eneste jeg har hørt, er at om barn får det veldig tidlig er sannsynligheten større for at de får det en gang til. 🙂 Jeg krysser fingre for at jentene blir immune etter en runde slik jeg og faren ble.

    8. Celine: <3 Tusen takk.
      Jeg leste litt om det i går, og noen kan kanskje bare få en vannkopp, om den var i hodet så ble den kanskje ikke sett. Det jeg skal frem til er at du kan ha hatt det uten at moren din oppdaget det 🙂 Så du får krysse fingrene for at du slipper unna som voksen 🙂

    9. God bedring til din lille! Mamma tok meg med til alle som hadde vannkopper når jeg var liten, men ble aldri smittet. Jeg fikk det når jeg var 19 år, det var helt forferdelig. Var kjempe syk, og har fortsatt arr selvom jeg ikke klødde på de. Absolutt en lur avgjørelse å ta de med for å få de smittet. 🙂

    10. Blir litt oppgitt når foreldre med viten og vilje utsetter barna sine for smitte. Får håpe jentene dine får et mildt forløp. Vil minne deg og dere andre som leser dette på om at vannkopper også kan få et skummelt utfall. I verste fall hjernehinnebetennelse og nerveskader.
      Bare et hjertesukk fra en sykepleier som også er tobarnsmor.

    11. Mette: Med tanke på at 98 % av oss har blitt smittet med vannkopper innen fylte 30 år, er det ikke så lett å unngå smitte. Når man da vet at yngre barn i de aller fleste tilfeller tåler det langt bedre enn en på 20 år, så er utsettelsen for smitte gjort i beste hensikt.
      Det er også sykehusinnleggelser på forkjølelser og omgangssyken når barn blir rammet hardt, men som vannkopper skal det ganske mye til for å unngå at barna blir smittet 🙂

    12. Tenkte bare jeg skulle nevne noen som ikke alle vet. I veldig mange andre land er det vanlig å vaksinere seg mot vannkopper. Du kan også få gjort det her i Norge selv om det ikke er en del av barnevaksinasjonsprogrammet. Så det er nok bare her vi ikke tar så tungt på det, og satser på at det går bra.

    13. God bedring til dere! Har forsøkt å fått mine tre gutter smittet flere ganger, men har ikke skjedd enda 🙁 Eldstemann er fem år nå, så håper han får det snart!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg