Totalt mislykket legging

– En  hel  dag  hjemme  med  to  små… 
Advarsel: livet går ikke alltid på skinner. 

Jeg har plassert meg selv i dobbeltsenga, med ett barn på hver kant. Tårene har presset i tårekanalene, og frustrasjonen ligger høyt i halsen. I kveld gikk ikke alt slik jeg hadde håpet. 

Hun har holdt på i uker, eller er det måneder? Ved hver legging må hun tøye strikken, spørre om en sang til, finne på at hun er sulten, tørst og må på do. Alle tips og triks er brukt opp, hun gir seg ikke før jeg hever stemmen. Først da skjønner hun at strikken er tøyd så langt at den ryker. Hun synes ikke det er gøy når mamma blir sint, men hva gjør vel det dagen der på? Hun fortsetter med den samme reglen. Intet unntak i dag, men da hun var båret ut av rommet for ikke å ta knekken på søster sin hørsel fant hun ut at det var bedre å legge seg i sengen uten å fortsette krangelen. 

Jeg var så sint og skuffet, for hvor lang samtale hadde vi ikke hatt før leggingen om nettopp denne situasjonen. Så godt hun da forsto hvor dumt det er å tulle slik på kvelden. 

Jeg pustet dypt inn og ut da hun omsiden var enig, og krøyp tilbake i sengen. I samme sekund startet søster en panisk gråting. Akutt kløtilfelle på vannkoppene. Pappa løp etter PoxClin for vannkoppene, som jeg så smurte inn den sprellende kroppen med før jeg holdt henne tett inntil meg i sengen. 

Men å være tvilling er på godt å vondt! Ingenting er viktigere enn rettferdighet, og likestilling mellom de to små. Å gi ei mer oppmerksomhet enn hun andre er så klart noe av det verste som kan skje i et tre år gammelt sinn. Men så klart krever et sykt barn mer enn det friske, hvilket setter i gang en evig kamp om en mamma som ikke kan dele seg i to. 

Snakk om å toppe lykken på soverrommet, da frøken sur turnet i sengen og stupte kråke ut over sengehesten, over stolen som fungerer som nattbord, og ned på gulvet. 

Pappa kom på ny springene, og med to hylende barn var det bare en tanke i hodet: takk gud for at pappaen bor under samme tak. 

Under store hulk forklarte hun pappaen sin at hun ramlet ut av senga. 
– Hvordan klarte du det da? spurte han, det skal tross alt være så godt som umulig om hun ligger i senga si. 
– Jeeeg .. sto .. bare .. på .. hooooooodet! MAMMA!!! 

Ja, det er klart det hjelper med pappaen i hus, men ikke like mye når kampen handler om oppmerksomheten til mamma! Spesielt ikke når ingen vil dele. 

– De er stort sett perlevenner, pleier jeg å si til de som spør. Hadde de spurt meg i dag, ville svaret vært rake motsetningen. 

I dag har de ikke vært gode venner, for livet er tross alt passe urettferdig.
Jeg forstår jo godt at det er dårlig gjort å ikke få være førstemann til å gå i dusjen, få fletter og pusse tennene. Å være andremann er jo den føste tapeplassen, selv om andremannen var førstemannen dagen før.. Dagen før sa du? Hva betyr vel det, når det eneste man er i stand til å se er det som skjer akkurat her og nå. 


Hyyysj, vær helt stille. To små hjerter har omsiden slått over i en hvilende rytme, det pustes tungt på hver side, og små søte grynt slipper ut fra munnene med jevne mellomrom. De  har  omsider  sovnet, samtidig som det skjedde, slapp min frustrasjon og sinne. For der de nå ligger med sine to dukkefjes og et fredlig uttrykk i sengen, hvordan er det da mulig å tenke noe annet enn; GUD SÅ HØYT JEG ELSKER DERE! 

– Speiltvillingene på Facebook – 
 

18 kommentarer
    1. Med samme frustrasjon avogtil har jeg fortalt mini om det sinna mammatrollet som bor inni mamma, og hver gang mini er sinna/gringer/ikke hører etc så vokser dette trollet liiiitt hver dag. og en dag kommer det trollet ut og da kommer det til å hyyyle å være slemt.
      Dette trollet bor også i mini, særlig om hun ikke spiser mat! da blir hun så sinna og bare krangler, mamma og pappa vil ikke se på sinnatrollet sier vi.
      Det er verdt ett forsøk, men jeg vet at små barn kan værenoe av det værste som finnes til å tøye strikket 😉

    2. Nei, det skal ikke være lett…. Takk for at du deler slike episoder som de alle fleste opplever og kan kjenne seg igjen i. Vil bare anbefal en spray fra A-derma (Cytelium..) Den fungerte MYE bedre på kløende vannkopper enn hvitvask og den derre poxclin greia, hos oss ihvertfall. Og har forøvrig hørt at flere har samme erfaring 🙂

    3. Så bra skrevet!! Syns d er så flott at du tar frem de litt slitsomme dagene dine også!! Er sånn mitt liv med to små er;)

    4. For et varmt, beskrivende, ærlig og fantastisk innlegg. Tusen takk for at du deler, og setter ord på morsfølelsen på godt og vondt 🙂
      Jeg syns du virker til å gjøre en kjempejobb med jentene, og jeg stiller meg bak deg når du skriver “takk gud for at pappaen bor i samme hus”. Og jeg kan godt være ærlig nok å si at SELVOM han bor under samme tak som oss, har jeg fler enn én gang følt meg alene om ansvaret da det i perioder kun har vært jeg som har vært bra nok. Men slapp av, det snur det også:) Snart ser du deg tilbake og husker kun de gode stundene;)

    5. Det er vel ingen trøst, men en slik kveld hadde jeg også i går.
      Tvillingene var dødstrøtte og tilbrakte ettermiddagen med å slå, sparke og klore hverandre, sladre til mamma og hyle i hvert sitt hjørne. Når vi (ENDELIG) la oss, var det bare fantasien som satte grenser for gode grunner til å stå opp igjen. Hilsen lille mann. Søstra la seg pent til å sove, men ble vekket flere ganger av han som hylte når jeg la ham tilbake i sengen. Tok over en time å legge dem, det går normalt på ti minutter.
      Det verste var at de begynte på igjen i dag tidlig. Og de er også normalt gode venner… Jeg tror det har med barnehagestart å gjøre. De er rett og slett utslitt.
      Og dine er jo syke.
      Det går seg nok til, både for oss og dem….

    6. Virkelig ikke enkelt å få barn til å sove når de vil gjøre at mulig rart når det er leggetid..
      Du skriver kjempe bra! 😀 Ønsker deg en riktig fin dag <3

    7. Kristin: De vet å trykke på rette knapper. Jeg skjønner jo godt at det kan være kjedelig å legge seg, men jeg vet også hvordan neste dag blir når de ikke vil legge seg. Phu.

      Kanskje jeg også må fortelle om trollet 🙂

    8. Kristin: Nei, det er ikke det bestandig. Nettopp av den grunn du forteller synes jeg det er viktig og også kunne prate om det som er litt tøffere, for jeg tviler på at noen lever et liv som en dans på røde roser 🙂
      Takk for tips, her har faktisk PoxClin fungert helt supert, og har stoppet kløen på et par minutter 🙂 Det er nok sikkert forskjell fra barn til barn.

    9. Mari: Spot on! Men jeg husker faktisk sommeren i fjor, da var det kun pappaen som gjaldt, og det stakk verre i hjertet! Haha. Så alt er på godt og vondt. <3

    10. Lilleulv: Hørtes kjent ut 🙂 Her ble klokken halv 10, og de legger seg normalt 7. Merker det i dag, phu.. Men akk, det går seg alltid til, og ja barnehagestart er hardt for små kropper <3
      Lykke til med å komme inn i rutinene igjen 🙂

    11. Det du forteller er så sant! All frustrasjon og og oppgitthet løser seg liksom opp i løse luften i det man oppdager at barnet sover. Heldigvis! For man kan jo bli sprø innimellom:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg