Speiltvillingene..

.. men speiler de hverandre? 

Nå har det gått lang tid siden jeg pratet om speiltvillinger. Det rare faktum er at jeg nesten selv har glemt hva begrepet betyr. “Speiltvillingene” har gått fra å være et bevist fenomen som tvillingene mine har, til å bli et varenavn på meg selv og barna. For: “Er det ikke du som skriver speiltvillingene?” spør de meg på gaten. Eller “Du er jo speiltvillingene!” Men det er jeg så klart ikke, min søster er 6 år eldre, så jeg er på langt nær en tvilling. 

Kanskje navnet burde vært endret, tenker jeg, men så må jeg minne meg på hvorfor jeg startet å skrive denne bloggen: Jeg hadde et stort ønske om å snu den negative holdningen rundt tvillinger som jeg møtte på butikken, på gaten, i familiemiddager, ja hvor som helst. Jeg ville fortelle alle som ville lese om hvordan livet egentlig var og er med tvillinger – det er tross alt fordeler og ulemper med alt. Når jeg i tillegg fant ut at de to små tullene var eneggede-speil-tvillinger, var det enda mer jeg ville belyse rundt temaet tvillinger. Jeg skal innrømme at det var ikke stort jeg faktisk visste om dette selv.  

Vi er kanskje blitt Speiltvillingene, men speiltvillinger er noe helt annet. 


Først litt repetisjon: Mirror Image Twins / Speiltvillinger er eneggede tvillinger som speiler hverandre, som et eksempel: den ene tvillingen kan ha et fødselsmerke på høyre arm, og den andre det samme fødselsmerket på venstre arm. Speilingene varierer fra små speilinger som hårverver, tannstillinger, hvilke hånd de skriver med til alvorlige speilinger som organer som er speilet. 


Vi forsto at jentene var speiltvillinger fordi de hadde tre gjenkjennelige punkter som var speilet hos hverandre. Et liten fødselsmerke på hver side av brystet, identisk plassert, men på hver side. Hårverven på hver side av hode med hårrøttene som pekte i en spiral speilvendt av hverandre, og et “lazy eye” på hvert sitt øye. 

Speilingene gikk fra få til stadig å bli flere. Etter hvert som tiden gikk så vi at sittestillinger, og sovestillinger hadde et mønster som speilet hverandres kropper. Hver tann av de 20 tennene de fått i sin munn har kommet i den samme rekkefølgen, men speilvendt av hverandre. Det store spørsmålet var så klart: blir hun ene venstrehendt og hun andre høyrehendt? Men de ble begge høyrehendt. 

Allikevel er det fremdeles ting som viser utviklingen av speilingene de har til hverandre. De sparker aldri med det samme beinet på sparkesykkelen, hun ene sparker med venstre og hun andre med høyre. 

Jeg mener også de har en speilet personlighet fra hverandre om jeg kan fortelle det på den måten. Speilbildet ditt viser deg i en omvendt person selv om du er veldig lik den du er i virkeligheten, en speilet personlighet vil jeg derfor beskrive som omvendt av den andre. Der hun ene har høydeskrekk har hun andre det ikke, der hun ene ikke trenger å si hadet til sin mamma, nekter hun andre å slippe taket. 

Som jeg sa over, kan speilinger vært så store som at organer er speilet, det vil si at å være speiltvilling ikke nødvendigvis er en god ting. Men i vårt tilfelle er jeg veldig glad for nettopp de speilingene jentene har til hverandre, personlighetsmessig drar de hverandre opp og fram der den andre synes det er skummelt, men også omvendt, der den ene har en større ro i kroppen kan hun roe ned sin søster. 
For min del, og alle som kjenner de sin del har den største lettelsen med speilingene vært at vi har klart å se forskjell på de. De har hatt perioder hvor de har vært like som to dråper vann, og da har det vært godt å ha hårverven som et holdepunkt for å ikke ta feil av de to så like babyene. 

Det var for en grunn at fargekodene kom fort inn i jentenes liv. 

Åh, kjære! Nå savnet jeg plutselig å ha to nurk som dette <3 


– Speiltvillingene på Facebook – 
 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg