Sy Rose-Bluse til jenta di'.

Skriv ut mnster (1-8 r) p Rose - Bluse ps: husk skrive ut i fullt format, A4 ark.

Mnsteret er uten smrom, klipp 0.5 cm p utsiden av mnsteret. 
Stofftips: 100% bomull
Vanskelighetsgrad: middels vanskelig

Forklaring: 

FRONTSTYKKE - Nr du har teipet sammen de tre arkene, s har du halve siden av mnsteret, nr du klipper m du derfor legge brettekant (merket p ark) mot brettekant p stoffet slik at nr du klipper fr du et helt stykke. 

BAKSTYKKE - klippes to ganger. Brett stoffet s du fr to stykker som speiler hverandre. 

ARM - Er tegnet som bare halve armen, gjr det samme som p frontstykket slik at remsen til armen blir dobbelt s lang som tegningen. Armen klippes to ganger. 

SKULDERSTYKKE - klippes to ganger, men husk at du m brette stoffet slik at du fr to skulderstykker som speiler hverandre. 

BRYSTSTYKKE - klippes en gang. 

HALSLINNING - Jeg har ikke tegnet opp mnster til halslinningen, men du skal ha et ekstra stoffstykke, en lang rektangulr stoffremse, p 3cm  x antall cm rundt halsen. Det gjr ikke noe om den er litt for lang, du kan tilpasse den nr du syr. Har du 45 cm skal det holde til en 8 ring. Og ca 30 cm til en 1 ring. 

(Jeg er litt spent p dette mnsteret nr det kommer til de forskjellige strrelsene. Jeg hper de stemmer, men mnsteret er ikke akkurat helt A4! S gi meg gjerne en tilbakemelding om du syr i en annen strrelse enn 98 og fortell meg hvordan strrelsen ble)

Sett i gang sy:

Finn fram frontstykke. Langs den rette siden verst p frontstykket, syr du en rynkesm: to smmer hvor du bruker rettsm, med 3 i stinglengde, ikke fest trden ved sy fram og tilbake ved start eller slutt. Rynk s stoffet ved dra i overtrdene p begge sider, tilpass rynkene slik at de blir jevne hele veien og s tett at det stemmer med lengden p bryststykket (se bildet under). 
Finn fram bryststykket. Legg det rette mot rette med frontstykket slik bildet under viser. Sy delene sammen, fr du presser stykket, fjerner eventuell rynkesm som er synlig og syr en rettsm fra rettsiden like over smmen som holder frontstykke og bryststykket sammen. Hensiketen er f en pen overgang, og feste rynkene bedre - smkanten p baksiden m derfor peke oppover slik at du syr den fast i pensmmen fra forsiden. 

Finn fram armene. P den korteste siden (ut mot arm) bretter du stoffet to ganger inn til baksiden (eller syr kanten med overlock og bretter en gang inn). Fest brettekanten med en rettsm som du syr fra rettsiden av stoffet. P den andre langsiden (inn mot hals) lager du rynkesm p samme mte som du gjorde p frontstykket.
Finn fram skulderstykke. Nl den sammen med rynkekanten av armstykket (se bilde under). Sy de to delene sammen fr du snur stryker det flatt med strykejernet og syr en pyntesm (rettsm- stinglengde 2) langs smmen p rettsiden av skulderstykket slik at du holder rynkene p plass fra vrangsiden.
PS: Om du fr litt stoff igjen p sidene av skulderstykket klipper du av det.  

Frontstykke og armer: N skal du sy fast armene til frontstykket. Her er det viktig huske at den siden av armen som skal sys sammen med frontstykket, er den siden av skulderstykket som er lengst. P tegnemnsteret er det den siden hvor det str X2 p. 
Sy arm og frontstykke sammen, fr du presser med strykejernet og syr en pyntesm p rettiden som festen smmen bak. 

Finn bakstykkene, og sy de sammen med armene. P mnsteret til bakstykket er det merket brekkekant til knappestykke. Denne delen bretter du to ganger inn til vrangsiden: Frst bretter du halve bredden (ca 1,5 cm) inn, og stryker over med strykejernet. S bretter du en gang til slik at klippekanten blir gjemt, og du fr brettekanten langs merket fra mnsteret. 

Bilde 1: Legg bakstykkene opp hverandre, med retten mot retten. Brett s ut folden til knappestykket. Sett en nl ca midt p hele rygglengden, og sy en sm som fester de to delene fra nlen og ned. Sy da p strykekanten din med rett sm. 
Bilde 2 og 3: Ta for deg den ene siden av bretten til knappestykket, og brett klippekanten en gang til inn slik at den blir gjemt. Stryk over, og sy en rettsm som kun festen den nye bretten fra nakke og ned til bunnen av blusen. 
Bilde 4: Til slutt syr du en sm som fester brettedelen av knappestykket p den andre siden av blusen. Sy fra retten for f penest sm, men pass p at du syr slik at du fr festen stykket du har brettet p baksiden. Denne delen som blir den synlige smmen p ryggen syr jeg s nre brettekanten under som mulig, ca 1,5 cm ut fra midtsmmen. 

N skal du ha en halv del som er sydd sammen, og en halv del som er pen. Feste trykknapper langs den pne delen. 

Halslinningen, den delen du har klippet uten mnster (se over, under mnster). Rette mot rette syr du halslinningen fast til halsen p blusen, ca 0.5 cm fra klippekantene. Ved begge endene bretter du stoffet p halslinningen litt inn til vrangen, slik at du fr en pen kant. Sy hele veien til du har ca 5 cm igjen, tilpass lengden p halslinningen, er den for lang klipper du den av, men husk ha en ekstra cm til brette inn klippekanten ved enden bak. 
Nr halslinningen er festet, bretter du den til vrangsiden av blusen, slik at smmen mellom halslinning og blusene peker rett opp. Brett halslinningen en gang inn til vrangen for skjule klippekanten, stryk det gjerne for bedre hold, og fest med nler om ndvendig. Sy s en pyntekant rundt halsen for holde halslinningen p plass. Sy alltid fra rettsiden for penest resultat :) 

Til slutt syr du sidene p blusen sammen, og folder opp bunnen fr du syr den. 

Om du prver sy denne modellen hper jeg bde p en tilbakemelding og et bilde p Instagram hvor du tagger: #skolissykrok 
Jeg gleder meg til se deres versjoner, min neste versjon blir nok lage en kjole av denne toppen. S det er bare sette i gang! 

- Her finner du oppskrift p Mie-Skjrtet som hrer sammen med Rose-Blusen

- Se alle syoppskrifter p barneklr jeg har laget.

- Speiltvillingene p Facebook - 

10 kommentarer

Det er helt fantastisk at du deler mnsterene dine p denne mten! Jeg elsker dine detaljerte forklaringer og lrer ofte nye tips og triks her inne. Tusen-millioner-takk!!

Line: S koselig hre <3 Tusen takk :D

Har du et kontrollml man kan ta av mnsteret etter at det er printet ut? For sjekke at format er rett 😊

Line: det hadde jo ikke vrt s vanskelig lage, skal f det ned p neste mnster, men har jo ikke der p de som er laget

Hei! Jeg har ikke mulighet til skrive ut fr jeg skal kjpe stoff, s jeg lurte bare p omtrent hvor mye stoff det gr med til en str 122 p denne blusen?

Veldig fint sett!

Jannicke: Jeg har dessverre ikke mnsteret klart foran meg jeg heller, s det fr jeg ikke svart deg p :)

Skal lage denne i kjole versjon, men lurte p bruke skjult glidels istedet for trykknapper. Har du noe erfaring p det med denne? Evt noen tips?:)

Synes det er helt fantastisk teste ut mnstrene dine!:)

(og masse gratulerer med beibisen i magen<3)

Silje: Hei :) S gy i hre, det skal ikke vre noe problem sy med i glidels i stedet p denne modellen :)

Hei! Takk for helt fantastiske syoppskrifter. Har laget hverdagskjolen i mange forskjellige stoffer og datteren min bruker dem s og si hver dag. N har jeg tenkt til utfordre meg selv og prve sy 17-maikjole med dette mnsteret.

Nr det gjelder trykkknapper, hvor kjper du dem? Har kjpt noen i plast p stoff og stil, men synes de er s tunge sette p/presse p og vanskelig kneppe sammen. Finnes det noen bedre utgaver?

Marianne: S fantastisk hre :D Tusen takk :)
Jeg kjper trykknapper p stoff og stil, men faktisk har jeg ogs bestilt plastikk-trykknapper fra ebay og de fungerer helt supert :D