Barn på festival?

Denne lørdagen var jeg på festival, ikke en festival som Øya eller Slottsfjell, mer som en bygdefest som arrangeres hvert år, med forskjellige band og artister på den ene scenen som er rigget på plass. 
Aldersgrensen er 18 år, for alkoholen flyter rundt på det avgrensede område hvor mennesker har samlet seg for hygge og god musikk. 

Men fra vår utsikt til scenen prydet en barnevogn med dypvogndelen foran oss. Dørene på festivalområdet åpnet ikke før 17, musikken var øredøvende, og alkoholinntaket skyhøyt for mange, vi var ikke på et barneshow en lørdags formiddag. De innebygde morsalarmene startet å kime meg i ørene og skrek – Hva gjør en baby her? 

Vi var ikke på plass før klokken var passert 19, og det tok ikke lang tid før vi var våte inn til det innerste laget av klær tross gummistøvler og regnjakke. Barnevognen var tildekket med en regnpocho med et godt hull i åpningen. Så at barnet både var varm og tørr tviler jeg ikke på. Jeg antar også at foreldrene ikke drakk alkohol, uten at jeg kan si det ene eller det andre med sikkerhet. 

Men tross disse forhåndsregler og et stort ønske om at barnet i vognen hadde hørselvern fikk jeg allikevel en dårlig smak i munnen. 

Timene gikk, mørket falt på og folkene rundt snublet mer for hvert glass de fylte opp av sin medbragte drikke. Ikke før klokken var et sted mellom 22 og 22:30 klarte jeg å nyte den festivalen jeg var kommet for å nyte. Det var på den tiden barnefamilien reiste hjem. 

Det gikk bra.. 

Og det gjør vel stort sett det. Dette barnet er på langt nær det første barnet jeg har sett på festival. For stort sett så kan man se flere av de. Barn fra spedbarnsalder til barn som er like ved å bli tenåringer. Barn som løper blant fulle folk og samler plastglass til panting, eller barn som sitter på armen til mamma eller pappa med hørselvern på hode. 

Det er ikke min sak hva andre foreldre velger. Jeg vet de har sine grunner om hvorfor, men det frir meg ikke fra den sterke meningen jeg har: Alkohol og barn har ingenting å gjøre på samme sted! 


 


– Speiltvillingene på Facebook – 

11 kommentarer
    1. Jeg er sååå enig med deg! Barn og alkohol har ingenting med hverandre å gjøre.
      I fjor var jeg på Rihanna konsert i Telenor arena med en god gjeng venninner. Dette var på en lørdag, og konserten skulle starte rundt klokken 10, så vi hadde rukket noen glass vin før konserten. Vi valgte ståplasser så vi kunne danse under konserten. Da vi kom til arenaen litt før kl 22 kjøpte vi hver vår øl og stilte oss inni klynga av publikummere. Plutselig er det en dame som prikker meg på skulderen og sier vi blokkerer utsikten for hennes 5-år gamle datter – og hun liker heller ikke at vi drikker alkohol så nærme barna hennes. Jeg ble ganske irritert, og sa -på en rolig måtte-at de absolutt burde ha sitteplasser hvis hun skulle ha med så små barn på sånne “fest”konserter. Denne dama hadde også med seg et barn i barnevogn. Vi var langt i fra fulle, men det var mange andre som var det! som både sølte øl, og så vidt klarte å stå.. Men det verste var at dette var ikke de eneste barna jeg så på denne konserten.
      Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke klarte å nyte konserten pga dette. Jeg fikk helt vondt inni meg, og skjønner ikke hvorfor så små barn absolutt skal se slike konserter – og ha ståplass blant mange berusede, festglade mennesker.
      Dette ble litt langt, men dette irriterte meg så fryktelig – at jeg til og med klagde til telenor arena i etterkant. (selv om de sa at det var foreldrenes ansvar) 🙂

    2. Helt enig!
      Jeg syns det er ille når jeg observerer barnevogner på et shoppingsenter ved 20-tiden, eller hører barnerop fra lekeplassen utenfor hos oss i 21-tiden. Men konsert er for voksne mennesker, ikke barnefamilier.. sukk.

    3. Delvis enig, men også uenig med deg. Større barn og alkohol hører ikke sammen, men for et spedbarn blir det litt annerledes, mener jeg. Jeg har ikke vært på fest eller festival med mitt barn, men jeg har hatt en baby som har sovet 3,5-4 timer i strekk i starten. Så jeg kan forstå at foreldre som har et lignende sovedyr kan velge å nyte musikk og litt sosialt mens babyen likevel sover. Hørselvern og et velfungerende mamma- og pappahjerte kan gjøre det til en riktig så fin kveld, så gikk de sikkert hjem når babyen var i ferd med å våkne. Det velger jeg å tro:)

    4. Helt enig med deg om at barn ikke har noe på en festival å gjøre, uansett alder… Men samtidig syns jeg vi skal bruke skjønn. Jeg fikk barn første gang når jeg var 19, andre gang når jeg var 20, ingen andre av mine venninner var i samme situasjon. Derfor hendte det at jeg, samboeren min og førstemann frem til hun var rundt 6mnd. Bare tok med vogna (hun sov mye). La henne og var med på diverse middager og lignende, samboeren min drakk ikke mye, og jeg var selvfølgelig edru, og ingen av de som drakk fikk styre med henne. Hun sov i vogna og hvis hun våkna så var det KUN jeg som hadde henne. Vi dro alltid hjem før det utartet seg til fyllefest, sånn rundt ellve/tolv. Og vi hadde alltid med hørselvern, hvis lyden skulle vise seg å bli for høy. Vi gjorde heller ikke dette hver helg, kun en gang i blandt hvis det skjedde noe spesielt.
      Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg syns vi skal være veldig forsiktig med å dømme, ut fra å se vognen stå der vet ikke du, eller noen av oss andre grunnen til det, hvilke forhånds regler mor/far har tatt osv. Og at man ikke automatisk er dårlige foreldre hvis man ikke sitter hjemme i det stille huset sitt til en hver tid når man har små barn. Selv om jeg er helt enig i akkurat dette tilfellet altså, jeg hadde aldri tatt med barna mine på festival, uansett årsak! Og barn skal ikke se foreldrene sine påvirket. Punktum. Da får man heller skaffe barnevakt hvis man absolutt må drikke. Å det gjelder om bare mor og far sitter hjemme og drikker seg små tipsi på verandaen etter at barna er lagt. De kan våkne og vil da føle seg ufattelig utrygge, og det skjer nok mye oftere enn at folk tar med seg barna på festival!

    5. Liker dårlig at du skal være mammapoliti med denne bloggen. Du har så mange fine og kreative innlegg ellers

    6. Det skulle heller vært flere som turte å bruke bloggen sin til å ytre meningene sine, mener jeg, Elise. Ytringsfrihet – er det ikke det vi er så stolte av å ha i dette landet da? Jeg synes det er helt latterlig å ta med barn på festivaler/fester hvor en ikke har kontroll over omstendighetene. Skaff barnevakt, eller hold deg hjemme 🙂

    7. Synes da overhode ikke det er mammapoliti å reagere på en liten baby på festival… Men jeg er ikke helt enig med deg at barn og alkohol ikke hører sammen. Jeg synes alkohol er en naturlig del av livet akkurat som barn er. Men fyllefest og barn hører ikke sammen…
      Mine foreldre har noenganger hatt øl/vin til maten, og andre ganger ikke. Akkurat det samme praktiserer jeg i min familie.. Plutselig en lørdag blir det et glass vin, og en annen lørdag blir det ikke… Uten at det blir gjort noe stort nummer utav hverken det ene eller andre 😉

    8. Der er vi ulike. Synes det er kjempeflott med foreldre som tar med barna sine på festival. Har ikke vært på sånne bygdefestivaler (antar at det er rølpete greier), men på Øyafestivalen, Piknik i parken, Slottsfjell og lignende er det ikke noe problem. Hørselsvern er naturligvis nødvendig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg