“Mamma” med en setning

Hvordan vil du beskrive følelsen av å være en mamma? 

Jeg ble sittende i lotus-stilling mens jeg grublet over spørsmålet, som om det skulle hjelpe meg i å tenke klarere, renere. Da jeg fikk spørsmålet, var det som en lyspære tente i meg, men i det jeg åpnet munnen for å forklare følelsen av å være mamma, så manglet ordene. Jeg lurte på om jeg kunne få ned svaret på maskin, svart på hvitt, men i stedet for en setning, rant en ordsky ut fra fingrene. 

Følelsen av å være mamma er fantastisk – var det første jeg ønsket å si, men følelsen av å være mamma er som en berg og dalbane full av følelser, med opp- og nedturer, svinger og luper. 


Spør du meg føler jeg så mye som mamma, at det blir overfladisk og forklarere spørsmålet med: følelsen av å være mamma er fantastisk. 

Elsket, lykkelig, stolt – Tre ord som kan beskrive kjernen av hvordan det er å være en mamma. Før vi ble foreldre trodde vi en forelskelse var ekte kjærlighet, når vi blir foreldre, oppdager vi at det vi trodde var kjærlighet, bare var en liten smakebit. Vi hadde antagelig ikke valgt døden for å redde en kjæreste, men det hadde vi gjort for å redde barna våre. Den inteste kjærligheten er så brennende sterk at den til tider gjør vondt, men det å elske noen så høyt, og å bli elsket like høyt i retur, er som en daglig rus av lykke. Ordet “stolt”  får også en ny betydning, for hvem skulle tro at man kunne bli stolt av absolutt alt barna våre gjør av gode gjerninger og framskritt? 

Men la meg ikke glemme å dra fram den “brutale” og ærlige siden av hvordan det er å være en mamma: 

De lange torturerende våkennettene kommer alltid når det passer minst, at vi var trøtte i de festlige ungdomsårende kan ikke sammenlignes med de trøtte dagene som kommer av at vi er mødre. Svaret på hvorfor man begynner å drikke kaffe som voksen, er ganske enkelt å besvare; det er foreldres dop for å holde det gående med 3 timer søvn og en hverdag som går slag i slag. 
Jeg førte til og med opp møkkete, for jeg tror ikke det går en dag uten at klærne mine er møkkete, og det er ikke jeg som lekte i sandkassen, eller snøyt meg på skulderen. Enda verre var det jo med babyer i hus, da gikk jeg ikke et sted uten gulp et eller annet sted på kroppen.

Som mamma føler jeg meg glad, morsom, oppmerksom, flink og tålmodig, men jeg føler meg også frustrert, sint og irritert. Jeg er gavmild og deler av meg selv hver dag, men til gjengjeld er jeg så gjerrig på den lille egentiden som er i igjen, at ingen får forstyrre den uten at jeg har bestemt det. Jeg kan føle meg som en dårlig mamma, og jeg kan føle usikkerhet i en hel masse. 

Barn gjør oss til ærligere mennesker, de drar frem det beste i oss, de drar frem det verste i oss.  

Å beskrive morsfølelsen er nesten umulig, allikevel vet vi med 100% sikkerhet, at den følelesen som setter seg i brystet ved tanken på sine egne barn, den følelesen som sprer seg ut i kroppen som et varmt kjærtegn, det er det som er følelsen av å være en mamma. 

Som mennesker trenger vi 10 komplimenter for å dekke over en negativ tilbakemelding – sies det og jeg tror mange kan kjenne seg igjen i det. Når det kommer til våre barn, så er verden en helt annen: Uansett hvor vanskelig dagen har vært, uansett hvor mange prøvelser, diskusjoner og krangler man har hatt med barna, uansett om barnet har fortalt deg hvor dum du er, uansett hva – så når de faller inn i drømmeland om kvelden, og vi ser inn i det fredelige fjeset, så slipper all frustrasjon fra kroppen, og tomrommet blir erstattet med en varme som brenner for det barnet vi elsker så høyt. 

 

Er det mulig å kunne beskrive rollen som mor med kun én setning? Kanskje ikke, men jeg skal prøve: 

– Følelsen av å være en mamma er så kraftfull at vi vil tilgi alt fordi kjærligheten er betingelseløs, ulikt alt annet man har kjent på før man fikk oppleve å være en – mamma. 

 


– Speiltvillingene på Facebook Instagram – Snapchat: Stinetuss – 

6 kommentarer
    1. Så riktig som det får blitt! Jeg kunne ikke sagt det bedre selv 🙂
      “Snøyt meg på genseren” Jeg ler meg ihjel! Hilsen hun som har en 3-åring og en på snart 8 mnd, og som har sovet maks 4 timer sammenhengende de siste 2 mnd! Huff :p Kaffe sa du? 😉

    2. Så sant så sant a et umulig spørsmål og svare på !
      Jeg bruker å si det til venninnene rundt som ikke har barn , når de stiller spørsmål rundt motherhood ; det er det absolutt verste, men noensinne det beste som kan skje et menneske på en og samme gang <3

    3. Hei, kan jeg spørre om noe helt ut av det blå? Dette er ikke relevant til innlegget i det hele tatt – men jeg har lurt så fælt!
      Det her er på ingen som helst måte ment som noe frekt, så hvis du tolker det slik, så beklager jeg virkelig!
      Men har du noen gang tenkt på at døtrene dine blir litt urettferdig behandlet? Med tanke på klærne. Det høres kanskje latterlig ut, men barn tenker jo over sånne små ting (tror jeg?) Og at (nå husker jeg ikke hvem som er hvem) hun ene alltid bruker rosa og lyse farger, mens hun andre bruker lilla og mørke farger. Jeg tenker at ho som bruker lilla blir sjalu på ho som bruker rosa, fordi rosa er jo mer jentefarge og blir mest likt av små jenter. Og at lysere farger kan se mer søtt ut enn mørkere. Jeg vet ikke. Jeg har bare tenkt tanken. Men det er jo en god idè for å skille dem, de er jo prikk like.
      Takk 😀

    4. Anonym: Du kan det ja, selv om jeg for min del synes spørsmålet er meget merkelig å stille. Svaret er nei. De synes ikke det er urettferdig. At du mener lyse farger og rosa er finere enn mørkefarger og lilla betyr ikke at jentene synes det 🙂 De elsker sine farger og sine klær og de har favorittfarger etter fargekodene. 🙂

    5. Jeg kunne ikke sagt det bedre selv! Jeg ble mamma til verdens fineste, herligste, den mest fantastiske jenta for snart ett år siden. Den 9 oktober 2015 forandret livet mitt for godt. Aldri før har jeg vært så lykkelig og så sliten! xD jeg drakk aldri kaffe før.. Men da hun var runt 7-8 mnd, tenkte jeg… Jeg bare må begynne å like kaffe! Jeg trenger noe som kan gi meg et lite døtt hver morran. Og nå er jeg heelt avhengig av en stor kopp kaffe hver morgen! Og tiden mellom rundt 20-23 er min hellige tid! Det er de eneste timene i døgnet jeg har fullstendig fri og kan slappe av 100%. Utrolig hvor viktig de timene har blitt for meg altså! Haha

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg