Det var min setning!

Jeg husker jeg måtte le stille for meg selv de første gangene da jentene begynte med rollelek. Som regel foregikk rolleleken med dukkene eller bamsene deres, og i lange tider kunne de, og fremdeles kan de, leke med dukkene som de mater, triller, legger, synger for osv, akkurat som om det var deres helt ekte baby. 

Den morsomme biten er så klart at ordene de fortelle dukkene sine, ofte er som å høre på et opptak fra jeg selv legger, synger eller prater med jentene. Jeg forstår at det er en helt naturlig prosess at de kopierer de handlingene jeg gjør i den gitte situasjonen. Noen ganger blir jeg oppriktig stolt over de gode sidene mine som de fører videre, andre ganger må jeg klaske meg lett til pannen, mens jeg tar meg i å gjennkjenn, igjennom mine barns ord, at jeg i gitte situasjoner kan ha en litt upedagoisk måte å fremtone meg på. 

I går var det første turndag etter sommerferieavsluttningen og jentene var i fyr og flamme helt fra morgen av. Det var det første de fortalte til barn og ansatte da vi kom i barnehagen om morgen, og det første de spurte om da jeg kom og hentet de igjen senere på dagen. Ikke bare gledet de seg til å springe rundt, leke og turne, men også til å se den gode venninnen de selv mener er den tredje søster, en bestevenninne fra den gamle barnehagen. 

Da vi etter en time med lek og utfoldelse i idrettshallen kom tilbake til bilen spurte Olivia meg, mens jeg festet setebeltet hennes: 

– Mamma, er det leggetid nå? 
– Ja, vennen. Når vi kommer hjem nå..  sa jeg, men ble avbrutt av at Olivia gjorde ferdig setningen for meg: 
– Så er det rett i seng! 
Jeg brøt ut i latter mens jeg svarte: “ja, det har du helt rett i”. Og med et smil på lur,  kom hun med en kjapp replikk tilbake. 
– Feil, vi må pusse tenna først! 

– Gullkorn fra Olivia-munn <3 
 


– Speiltvillingene på Facebook – 

4 kommentarer
    1. Herlig <3 Hadde vært artig om du hadde skrevet et innlegg om hver av jentene, f.eks egenskaper den ene har som er forskjellig fra den andre så blir vi bedre kjent med hver av dem 🙂 Men hvis du synes dette blir for privat å skrive om har jeg selvsagt full forståelse for det <3 Kanskje de selv vil være med å bestemme hva som kan stå i "sitt eget" innlegg...? 🙂

    2. Kaninene dine er så nydelige 🙂
      Bare et lite tips, så skal ikke kaniner løftes med mindre man må (som feks ved kloklipping). Dette er noe kaniner ikke er så glad i (de er jo trossalt byttedyr). Barna burde heller sitte på gulvet så kommer kaninene til jentene og de kan klappe og kose så mye de ønsker:)

    3. Irettesetter dine tvillinger hverandre med DINE ord? Det gjør nemlig mine. ikke minst jentebarnet, hun siterer meg triumferende, og blir belønnet med raseri fra broremann (ikke så rart, synes jeg).
      Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Har du noen gode ideer?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg