Ferdiggått hundekurs

Plutselig var lydighetskurset jeg har gått med Tyra over. Kurset har vart i 6 uker, med en trening i uken. Jeg hadde lenge tenkt på å begynne på kurs, men det var søsteren min som fikk sparket meg bak, da hun for 7 uker siden fikk en ett år gammel engelsk staff. 

Den største årsaken til at jeg ville begynne på hundekurs, var at jeg trengte trening rundt andre hunder. Etter at Tyra har blitt angrepet noen ganger av små hunder har hun med tiden utviklet en usikkerhet i møte med nye hunder. Hun har reist bust og vist dominans ved å løfte halen og stålsette blikket på møtende hunder. Det er ikke akkurat en utvikling jeg syntes var veldig hyggelig, så jeg tenke at et hundekurs måtte være den beste måten å trene tilbake den trygge hunden som ikke trengte å tøffe seg ovenfor andre. 

Jeg ser allerede nå at jeg har brukt feil metoder når jeg har prøvd å irettesette gal oppførsel, fordi jeg har snakket til en hund som ikke har hatt et snev av fokus på meg. Og der lå kilden til problemet. Tyra er lydig som dagen er lang, så lenge det ikke skjer noe av unormal interesse ett annet sted. Men når noen kommer på besøk, eller når hun ser noe annet av stor interesse som en annen hund så flytter hun fokuset og blir fiksert. Jeg har sagt: Hun blir så glad at hun mister seg selv. – men sannheten er at stressnivået skyter til himmels, og hun klarer ikke å lese signalene rundt seg fordi hun er så oppsatt på å hilse og snuse på mennesket/dyret vi møter. Når stressnivået blir for høyt, så klarer hun heller ikke å se signaler til en hund som ikke vil bli hilst på ved at hun buser seg på. 

Fokus – er nøkkelen til det gode samarbeidet. Til høyre for meg på bildet under, er det minimum ti hunder fra kurset før oss, men ved at jeg er tilstedet i øyeblikket og jobber med min hund så kan dere se hvor lite spennende det faktisk er at det er ti hunder bare noen meter i fra oss. 

 

La meg bare demonstrere hvor kult det er. På bildet under ser dere at så fort jeg skifter fokuset bort fra Tyra, og til min søster som spør om noen kamerafunksjoner, så ser dere at Tyra også skifter fokus og lurer på hva som skjer. 
Det er så klart helt ok, for hun skal få lov til å kikke på fugler, mennesker, trær og andre hunder, men i det jeg gir en beskjed må hun være på det nivået jeg er og følge de signalene jeg fører. Bare slik kan hun beholde sin indre ro, og ikke la stress overta kropp og instinkt. 

Og i det sekund vi er på samme bølgelengde så er det ikke mange forstyrrelser som kan ta vekk fokuset vi har på hverandre. Det var først da jeg kjente hvor viktig kontakten mellom oss var, at jeg skjønte hvor gøy og lett det var å jobbe sammen. 

Om bare noen dager fyller Tyra 6 år, hvilket betyr at det aldri er for sent å starte og trene hunden sin. Vi ser frem til et nytt kurs som starter allerede til neste uke, så nå går vi fra kursgruppe 1 med hverdagslydighet, til kursgruppe 2 med aktivitetskurs! 

Tirsdager er uten tvil blitt Tyra sin favorittdag i uken. 


– Speiltvillingene på Facebook – 

6 kommentarer
    1. Godt å høre at også eldre hunder kan ha glede av hundekurs. Er dette et type grunnkurs? Jeg har selv en enda eldre hund som jeg lenge har vudert om jeg skal ta med på kurs, og fikk med dette sendt en forespørsel til en hundeskole jeg har fått anbefalt. Tusen takk for motivasjonen 🙂

    2. Anette: Ja, Tyra elsker det. Men jeg føler på ingen måte at hun er gammel heller 🙂 Tja, ikke helt, heller steget etter, for de skal kunne det grunnleggende 🙂
      Herlig. Dere kommer til å kose dere 😀

    3. Så flott å se 😊 tenker hun koste seg med egen tid og trening 😊 samarbeid og fokus på eier er jo nøkkelen til alle god trening med hund 😊 har dere en Hundeklubb i nærheten er det også gull verdt å fortsette med feks miljøtrening en gang i uken 😊 jeg har foresten selv samme rase som dere 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg