hits

Tre sunne mltider

- Kjenner du deg igjen i dette ordet her: MATLEI! 


Det er lillelrdag, og jeg kan ikke huske sist jeg var s spekket med energi! 
Til motsetning fra i gr morges hvor jeg hadde sovet drlig hele natten og vknet opp til grettene barn som startet mase fr jeg fikk lukket opp ynene, s skulle jeg nesten ha trodd at mine barn tok en tur innom bloggen og leste innlegget jeg skrev i gr. 

I dag vknet jeg frst av at Otilie kom krabbende opp i sengen 5 minutter p 7, og med et stort smil om munnen sa hun faktisk "GOD MORGEN" og ga meg en bamseklem fr hun la seg under dynen og slappet av sammen med meg. Klokken 7 presis kom Olivia inn med favnen full av bamser og hun ogs startet dagen med "GOD MORGEN" og et smil som fikk meg i s godt humr at all trtthet forsvant som dugg for natten. Og da jeg kom ned p kjkkenet sto det nytraktet kaffe p kannen til meg! Jeg skulle nesten tro jeg hadde bursdag med barn og mann som ga det lille ekstra for at min morgen skulle bli s perfekt. 

Rett fr jeg leverte i barnehagen, ble jeg ndt til stoppe opp, snu meg til jentene og si: "Takk, for en flott morgen vi har hatt. Kjenner dere hvor deilig og hyggelig det er nr vi samarbeider s godt?"
For i dag var det ikke en eneste sur mine p morgenkvisten, og de to treringene klarte til og med kle p seg selv - noe de s klart fr helt fint til om de bare vil det selv, men som oftest har de ikke har spesielt lyst til det om morgen og istedet legger de seg ned p gulvet og sutrer: Jeg klarer ikke.. 

P vei til trening satt jeg smilte til meg selv mens jeg digget til den veldig hye musikken jeg satte p i bilen. 


Det er veldig mye som virker inn p om vi har overskudd eller ikke, i natt har jeg sovet uten vkne en eneste gang og barna og mannen var ekstra omtenksomme p morgen - det er helt klart viktige faktorer for at jeg fr et stort overskudd. Men trening og mat er ogs nkkelen til hvordan jeg fler meg. 

N har jeg trent s lenge og s ofte at treningen har blitt en del av livsstilen min, og selv om jeg ikke tilfrer noen tilskudd for f mer ut av treningen s er mat en viktig del av hverdagen og treningen. Jeg har flere ganger vrt s matlei at jeg har droppet spise, og heller tatt meg en remse med melkesjokolade. Det er jo ikke en spesielt sunn vane og ha, men til tider kan jeg f flelsen av at det ikke finnes noe godt spise utenom middagene. 

N derimot er jeg i en periode hvor jeg fler det ikke finnes grenser for gode mltider. Jeg spiser frokost, lunsj og kveldsmat med flelsen av at jeg spiser desserter dagen lang. Nettopp derfor har jeg lyst til dele tre forslag med dere - for jeg er sikker p at det er flere enn meg som fler at mat ikke smaker noe srlig fra tid til annen. 

Det jeg spiser skal vre godt, men samtidig sunt - og hva er vel ikke bedre enn det? 


- Kaldt, varmt, stt og syrlig - 

Denne deilige frokosten spiste jeg i gr og bestr av: 

  • 150 g mager vaniljekesam 
  • 100 g frossen skogsbrblanding
  • Topping p denne var: kornblanding, trket frukt, og litt kokos

De frossene skogsbrene varmer jeg i en kjele til jeg fr et tykt og varmt syltety som jeg heller over den kalde Kesamen. Det smaker som en nydelig dessert, gir god metthetsflelse og er et mltid p under 250 kalorier. 

Jeg vil vise dere en liten sammenligning jeg har gjort. Mitt favoritt-kjpebrd var lenge Aplebrdet til Jacobs Utvalgte, derfor bruker jeg det som sammenligning med en brdskive, selv om det s klart er store variasjoner p brd, s sjekk det gjerne ut p nringsinnholdet p det brdet du spiser. 

Til sammenligning: 100 gram alpebrd (tilsvarer 2 skiver) = 264 kalorier. 100 g mager Kesam = 88 kalorier. 
Med smr, ost og skinke kom brdskivene mine p 550 kalorier. 

Da er det er ikke s vanskelig velge sunnere, eller kunne spise mer med god samvittighet. Jeg mener ikke at vi skal slutte spise brd, men det er ganske lett lage noen variasjoner.


Grt med sjokolade

  • havregrt
  • en halv proteinbar av sjokolade
  • en rute revet mrk sjokolade 
  • trkede tranebr

Dette var grsdagens kveldsmat, og selv om jeg spiser sunt, s vet jeg hvordan jeg skal klare kose meg, og f puttet litt sjokolade inn i matkosten ;) 

Havregrt lages etter anvisning p pakken, jeg skjrer opp baren i biter, river over litt mrk sjokolade og strr noen trkede tranebr over. 
Resultatet er et mettende mltid p ca 300 kalorier, som inneholder mye protein og andre gode nringsstoffer. 


Cottage Cheese & Berries

Her er dagens lunsj, og den er s utrolig rask og smelle sammen, samtidig som det er s himla godt! 

  • 150 g cottage cheese 
  • to ss blbrsyltety 
  • litt ekstra br som topping
  • en neve usaltet ntteblanding ved siden av

Lettere blir det ikke! 


- Speiltvillingene p Facebook - 

21 kommentarer

h! For en herlig start p morgenen! Hvordan dagen starter, har s utrolig mye si, p hvordan dagen fortsetter :)

Disse mltidene s kjempe gode ut, tror jeg m teste disse ut i dag! :D

Emilie: Helt klart! <3
Kjempegode, s det ville jeg gjort var jeg deg :)

Dette sg fristende ut :)

Marie Oma: Skikkelig deilige saker :D

Det s bare kjempe godt ut!!!

Celine Michaela: Det er det ogs :)

For en herlig start p morningen <3 For noen lekre retter :D

SiljesWorld: Helt i himmelen jeg :D

S inspirerende blogginnlegg! alt s supergodt ut. Selv er jeg ikke fan av putte i br da jeg fr frysninger nr det er litt surt. Men det er ganske fascinerende hvor mye kalorier det er i brd. Men det er supert som mat rett etter trening! :D nsker deg en fin kveld!

Madeleine: Hihihi :) Ja, overraskende egentlig :)
Takk, ha en fin kveld du ogs !

For noen gode tips, har du tips til sunne middager og? :D

Julie: masse :-) kan komme med flere matinnlegg framover! :-D

Veldig fristende og gode mltider s det ut som <3

Henriette Celin: Veldig godt :)

Supert innlegg! Kom gjerne med flere mltidstips. Jeg trenger inspirasjon til sunt og godt :)

Ida: Det kan jeg gjre :D

Mange digge mltider! Siden du liker cottage cheese burde du prve det med bananbiter og str kardemomme over som tipping!(eller kanel, men jeg liker best m kardemomme) Det er superdigg:)

Hannah: Det m jeg prve p :D Takk for tips

Kan du begrunne hvorfor du oppgir kalorier? Hvordan stiller du deg til "sunn fornuft"-plakaten? Teller du kalorier i hverdagen?

Linn: Fordi det gir et sammenligningsgrunnlag :) Kalorier er egnetlig bare et regnestykke for hvor mye vi kan spise for legge p oss, holde vekten, eller g ned i vekt. Det er derfor viktig ha kjennskap til eget kaloriinntak uten at det er noen problemer med det. Jeg teller ikke kalorier i hverdager, men jeg synes det er interessant kunne se at det er store forskjeller i ulike matretter.

Hva gjelder "sunn fornuft" - plakaten, s har nettavisen kommet til en felles enighet der, uten at vi har gtt med p undertegne plakaten.

Skriv en ny kommentar