Tre sunne måltider

– Kjenner du deg igjen i dette ordet her: MATLEI! 


Det er lillelørdag, og jeg kan ikke huske sist jeg var så spekket med energi! 
Til motsetning fra i går morges hvor jeg hadde sovet dårlig hele natten og våknet opp til grettene barn som startet å mase før jeg fikk lukket opp øynene, så skulle jeg nesten ha trodd at mine barn tok en tur innom bloggen og leste innlegget jeg skrev i går. 

I dag våknet jeg først av at Otilie kom krabbende opp i sengen 5 minutter på 7, og med et stort smil om munnen sa hun faktisk “GOD MORGEN” og ga meg en bamseklem før hun la seg under dynen og slappet av sammen med meg. Klokken 7 presis kom Olivia inn med favnen full av bamser og hun også startet dagen med “GOD MORGEN” og et smil som fikk meg i så godt humør at all trøtthet forsvant som dugg for natten. Og da jeg kom ned på kjøkkenet sto det nytraktet kaffe på kannen til meg! Jeg skulle nesten tro jeg hadde bursdag med barn og mann som ga det lille ekstra for at min morgen skulle bli så perfekt. 

Rett før jeg leverte i barnehagen, ble jeg nødt til å stoppe opp, snu meg til jentene og si: “Takk, for en flott morgen vi har hatt. Kjenner dere hvor deilig og hyggelig det er når vi samarbeider så godt?”
For i dag var det ikke en eneste sur mine på morgenkvisten, og de to treåringene klarte til og med å kle på seg selv – noe de så klart får helt fint til om de bare vil det selv, men som oftest har de ikke har spesielt lyst til det om morgen og istedet legger de seg ned på gulvet og sutrer: Jeg klarer ikke.. 

På vei til trening satt jeg å smilte til meg selv mens jeg digget til den veldig høye musikken jeg satte på i bilen. 


Det er veldig mye som virker inn på om vi har overskudd eller ikke, i natt har jeg sovet uten å våkne en eneste gang og barna og mannen var ekstra omtenksomme på morgen – det er helt klart viktige faktorer for at jeg får et stort overskudd. Men trening og mat er også nøkkelen til hvordan jeg føler meg. 

Nå har jeg trent så lenge og så ofte at treningen har blitt en del av livsstilen min, og selv om jeg ikke tilfører noen tilskudd for å få mer ut av treningen så er mat en viktig del av hverdagen og treningen. Jeg har flere ganger vært så matlei at jeg har droppet å spise, og heller tatt meg en remse med melkesjokolade. Det er jo ikke en spesielt sunn vane og ha, men til tider kan jeg få følelsen av at det ikke finnes noe godt å spise utenom middagene. 

Nå derimot er jeg i en periode hvor jeg føler det ikke finnes grenser for gode måltider. Jeg spiser frokost, lunsj og kveldsmat med følelsen av at jeg spiser desserter dagen lang. Nettopp derfor har jeg lyst til å dele tre forslag med dere – for jeg er sikker på at det er flere enn meg som føler at mat ikke smaker noe særlig fra tid til annen. 

Det jeg spiser skal være godt, men samtidig sunt – og hva er vel ikke bedre enn det? 


– Kaldt, varmt, søtt og syrlig – 

Denne deilige frokosten spiste jeg i går og består av: 

  • 150 g mager vaniljekesam 
  • 100 g frossen skogsbærblanding
  • Topping på denne var: kornblanding, tørket frukt, og litt kokos

De frossene skogsbærene varmer jeg i en kjele til jeg får et tykt og varmt syltetøy som jeg heller over den kalde Kesamen. Det smaker som en nydelig dessert, gir god metthetsfølelse og er et måltid på under 250 kalorier. 

Jeg vil vise dere en liten sammenligning jeg har gjort. Mitt favoritt-kjøpebrød var lenge Aplebrødet til Jacobs Utvalgte, derfor bruker jeg det som sammenligning med en brødskive, selv om det så klart er store variasjoner på brød, så sjekk det gjerne ut på næringsinnholdet på det brødet du spiser. 

Til sammenligning: 100 gram alpebrød (tilsvarer 2 skiver) = 264 kalorier. 100 g mager Kesam = 88 kalorier. 
Med smør, ost og skinke kom brødskivene mine på 550 kalorier. 

Da er det er ikke så vanskelig å velge sunnere, eller kunne spise mer med god samvittighet. Jeg mener ikke at vi skal slutte å spise brød, men det er ganske lett å lage noen variasjoner.


Grøt med sjokolade

  • havregrøt
  • en halv proteinbar av sjokolade
  • en rute revet mørk sjokolade 
  • tørkede tranebær

Dette var gårsdagens kveldsmat, og selv om jeg spiser sunt, så vet jeg hvordan jeg skal klare å kose meg, og få puttet litt sjokolade inn i matkosten 😉 

Havregrøt lages etter anvisning på pakken, jeg skjærer opp baren i biter, river over litt mørk sjokolade og strør noen tørkede tranebær over. 
Resultatet er et mettende måltid på ca 300 kalorier, som inneholder mye protein og andre gode næringsstoffer. 


Cottage Cheese & Berries

Her er dagens lunsj, og den er så utrolig rask og smelle sammen, samtidig som det er så himla godt! 

  • 150 g cottage cheese 
  • to ss blåbærsyltetøy 
  • litt ekstra bær som topping
  • en neve usaltet nøtteblanding ved siden av

Lettere blir det ikke! 


– Speiltvillingene på Facebook – 

21 kommentarer

Siste innlegg