Dønn ærlig og helt uten filter

Treårsalderen! Finnes det egentlig noe mer sjarmerende enn det? Setningene begynner å renne ut av munnene deres, og hukommelsen begynner virkelig å få grep på livets hendelser. Det er kanskje ikke så lett å huske hva man gjorde i går bestandig for en tre-åring, men plutselig gjennforteller de en liten historie som skjedde et halvt år og ett år tidligere – gjerne helt ut av kontekst. 


Jeg håndhilste på den fremmede damen, der vi presenterte oss selv med navn. Med meg hadde jeg mine to prinsesser på slep. 

“Mamma..” nærmest hvisket min ene datter, mens hun dro meg i jakken og fortsatte: “hva heter damen?”. Takk for det! Jeg husker ikke hva hun sa, Trine, Tine? Eh.. Neei. “Når du lurer på hva noen heter, så kan du faktisk spørre dem” svarte jeg lettet over å ha kommet på et svar, raskt nok til å skjule mitt glemsomme jeg, der sannheten var at navnet like herlig hadde forsvunnet fra hjernebarken i det det ble fortalt. 

“Hva heter du?” hvisket hun inn i armen min. “Du må nok snakke litt høyere”. “Hva heter du?” Spurte hun igjen, denne gangen med en klar og tydelig stemme. “Jeg heter Cecilie”. Trine, Tine! Er det mulig hjerne?!.. 

Og da var det i gang. De første fraser var utvekslet, og sjenansen forsvant.. 

“Hvor er vennene dine?” spurte min datter, “vennene mine? Vel de er nok i hjemmene sine kanskje!” svarte hun litt forstyrret over det merkelige spørsmålet. “Hun er min venn, og søster da!” Sa hun og pekte på sitt speilbildet av en søster. 
“Den ene kaninen vår, døde, den var syk i rumpa! Nei, i magen, men vi så det i rumpa!” Fortalte hun. “Åh, uff da. Det var synd!” 
“Ja, den døde. Så pappa, og jeg og søster.. vi gravde den ned i hagen!” “Men det var fint” 
“Mamma var også syk. Hun kastet opp og kastet opp. Ikke i bøtta da, men i DOEN!” Cecilie dro automatisk blikket opp til mitt. Jeg smilte et unnskyldene smil tilbake: “Eh, ja. Jeg hadde omgangsyken … For noen uker siden.” 


Treårsalderen ja! Det er bare å holde seg fast, for man vet aldri hva som renner ut av munnen deres når de først åpner dem. Som da vi var på et stort offentlig toalett på kjøpesenteret Nordbyen i Sverige da hun høylytt sa: 

“Mamma! Du har hår på tissen, sånn som farmor!” “Eeh, ja! Alle voksene får det..” 


 


/Noen ting var lettere før de små munnene fikk snakkediaré.. 

– Speiltvillingene på Facebook – 

16 kommentarer
    1. Så gøy å lese! Har selv ei jente på 3 år og kjenner til snakkediaré. Er jo til tider veldig morsomt å høre hva som kommer ut.

    2. Hihi de små assa <3 De er jo herlige også da! Kom mange slike kommentarer da jeg jobbet i barnehage! Jenta mi er 14 mnd nå og jeg smågruer/gleder meg til hun blir stor nok til å være dønn ærlig om alt ;p

    3. Hvilken kanin døde? Ikke Hero vell? Er innom her nesten daglig, så rart om jeg ikke har fått det med meg.. Ble bare så nyskjerrig nå!
      Haha, og for noen herlige kommentarer fra de små, jeg ler godt av dem! Håper på flere slike innlegg for det er veldig gøy å lese:) Håper du får en fin kveld!
      Hilsen Andrea

    4. HaHaha 😂😂 Ja.. Har ei datter på 3. Hun har snakket i lange tider, i lange setninger.. Null kontroll. Datteren min på 8 er sånn ennå. Har blitt mange pinelige øyeblikk etterhvert 😅 Her om dagen i matbutikken gikk forbi en maskulin, litt kraftig kar med langt flettet skjegg. Dattera mi sa grisehøyt MENS han gikk forbi: “Mamma, se der går en mannedame!” Sier som deg, takk for det. Hva skal man si liksom. 😅😂 Hun heter Zoe Rain, og både jeg og de jenta mi på 10 synes hun ligner på jentene dine. Kompliment til begge oss, hehehe 🙂 😁

    5. Åh nå lo jeg så godt her – sånne ting er så gøy å lese – spesielt med en treåring i hus selv! Jeg ble informert av min sønn i kaffikø på kjøpesenteret: “mamma du har veeeldig stor rompe du. Du får ikke plass på min stol” Høyt og tydelig – og veldig fornøyd med seg selv ! DA ble jeg 17 forskjellige nyanser av rød i fjeset! 😛 og hun bak kasse lo så ho grein (heldigvis)

    6. Haha! Ler godt av “Hår på tissen” kommentaren, for jeg kjenner meg så godt igjen! Sønnen min på 4 hadde vært å badet med bessen (min svigerfar). Senere på kvelden kom han med den fabelaktige kommentaren til min samboer: Pappa? Bessen sin tiss har ikke hår som din!” Og jeg tenkte bare herregud, det der trengte jeg ikke vite overhodet! Haha!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg