I matboksen

Jeg kan fremdeles minnes matboksen fra barneskolen: et par skiver brød med svett gulost som var blitt litt tørre i kantene, etter flere timers oppphold i ryggsekken. 

Jeg håper mine barn finner sine matbokser litt mer interessante, og heldigvis befinner de seg i et kjøleskap gjennom dagen, og ikke i en romtemperert ryggsekk. 

Jeg liker å lage matpakkene om kvelden før jeg legger meg, rett og slett for å slippe så mye stress som mulig om morgen. I matboksen er jeg opptatt av variasjon og et godt tilbud av sunn kost. 

I dag tenkte jeg rett og slett jeg kunne vise fem forskjellige matboksdager. Det er sjeldent matboksene er like her i hus, for jeg bruker det vi har i kjøleskapet. 

Disse matboksene har jeg kjøpt på ebay, og jeg liker de så godt på grunn av de forskjellige rommene, og en den runde boksen som har lokk til å sette på. Blåbær med pølsesmak er ikke det beste, så forskjellige rom i matboksen er tipp topp. (Ps: matbokser fra ebay er ikke nødvendigvis godkjente i Norge). 
Dette er en typisk restematboks. Vi hadde igjen litt pølse og lompe fra tur. Det er vel ingen barn som sier “nei takk” til å maule litt pølse og lomper smaker kjempegodt med pålegg, her har de blitt rullet med ost, skinke og agurk. Jeg har laget en smoothie, som jeg har i boksen med lokk på, og noen knaskegullerøtter som var på 10 kroner marked i tillegg til blåbær. 

Yoghurt er noe som alltid går ned hos mine barn, de elsker det. Jeg mener at en yoghurt alene ikke fyller magen stort, så da har jeg to beholdere fra Philips Avent   slik at jeg kan ha flytende i en og tørt i en annen. Litt frokostblanding og noen bær i det tørre gjør youhurten enda mer smakfull og mer mettende. 

Frokost og tre-mat i ett. Når barna skal spise to måltider i barnehagen: Her har jeg en yoghurtrett som består av gresk yoghurt naturell, med honning og musliblanding til. Så har jeg polarbrød med makrell i tomat. Siden mine barn i tillegg er veldig glad i å maule det en og det andre, har de en liten blanding grønnsaker og et kokt egg ved siden av. 

Jentene er ikke mest glad i brød, men så lenge de ikke får det hver dag, så spiser de det. For å skape ekstra glede i matboksen, har jeg gjort noe så enkelt som å tegne en liten tegning på mellomarkspapiret. Da jeg hentet de i barnehagen fortalte de at jeg hadde tegnet dem. 

Fruktfat til tremat. I dagens matboks har de fått velge selv, og i dag utelokket de brødmat, alt de ønsket var appelsin, banan, persimon og druer. – Hvorfor ikke! Så lenge det er trematen så trenger den ikke å være så mektig, i hvertfall ikke når man har småspiste barn i utgangspunktet. Et frisk mellommåltid kan faktisk fungere mye bedre her, enn brødskiver som ikke blir spist. 

Hva putter du i matboksen til de små? 


– Speiltvillingene på facebook – 

17 kommentarer
    1. Så fine matbokser og takk for gode ideer:) mitt barn er glad i brødskiver, så det har hun hver dag med ganske likt pålegg. Liker å putte oppi litt annet også frukt, grønnsaker, bær, litt pasta eller pølse eller annet egnet middagsmat, yoghurt eller babybell-ost, en sjelden gang en kjeks som man bruker til ostefat. 🙂

    2. Kjempegøy:) Jeg sendte mer spennende mat når de gikk i barnehagen, men dessverre når de ble skolebarn var luksusen med kjøleskap over og man måtte tenke holdbarhet igjen (les svett ost). Men plutselig hadde de også melkeavtalen og fikk melk hver dag. Så det blir en del brød, men også f.eks havregryn med kanel og rosiner. Holder seg topp og da kan de helle den kalde melka over. En liten boks med oppkuttet eplebiter de kan hive på toppen og tadam. Sunt, godt, trenger ikke kjøleskap og det tar meg brøkdelen av tiden det tar å smøre skiver. Liker også nøtteblandinger, noe som blir spist, gir masse energi, ikke trenger kjøleskap og er enkelt og smelle sammen i en fart.

    3. Olivia byttet barnehage nå i høst, og både her og i den forrige trengte de ikke matpakker. Vi betaler matpenger og så får barna både varme og kalde måltider i barnehagen. Det er jeg veldig fornøyd med 🙂

    4. Hei! Kan du linke til hvilke matboks dette er på ebay? Og hvorfor blir ikke alle matbokser godkjent i Norge?

    5. Kanskje et rart spørsmål, men må bare høre. Godkjent matboks? Har vi noe som “heter” det? Ikke noe negativt bak dette spm eller noe, jeg er rett å slett bare nysgjerrig.. hehe

    6. L: Et godt spørsmål det. Plastikk kan/ og inneholder stoffer som kan være skadelige, derfor har Norge noen forbud mot enkelte stoffer som er tilsatt i plastikk.

    7. Ingrid: Søk på lunch box så finner du den.
      Plastikk kan/ og inneholder stoffer som kan være skadelige, derfor har Norge noen forbud mot enkelte stoffer som er tilsatt i plastikk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg