Verdens prematurdag 2016

De STØRSTE MIRAKLENE I VERDEN er født ganske små


Jeg skulle starte ultralydundersøkelsen i svangerskapsuke 26 med å få tilsnakk for at jeg hadde svarngerskapskontroller så ofte som hver uke. “Det var over hode ikke nødvendig”, sa overlegen, det var ikke jeg som hadde satt meg opp på ukeskontroller.. Hun satte meg opp til ny kontroll 6 dager senere. “14 mm åpning av cervix”, sa hun der jeg lå på sengen med en stake opp i – ja.. “14 mm åpning av hva da?” spurte jeg spakt, der jeg lå for første gang uten å ha med mannen på kontroll. “Livmorhalsen din har begynt å åpne seg!” 

Jeg svelget og så husket jeg ikke mer…  …Ikke før jeg kom hjem og begynte å google: fødsel i uke 26 – Følges diagnoser til barn født i uke 26 – Problemer ved fødsler i uke 26 – Sannsynlighet for friske barn i uke 26 – Fra hvilken svangerskapsuke kan barn overleve … 

Så gråt jeg…  

For hver uke åpnet livmorhalsen seg litt mer, men dagene ble til uker.. 

“Hold de inne til du har passert uke 30. Det er som en magisk grense hvor nesten alt går bra” Sa en jordmor jeg hadde ved en senere ultralydundersøkelse. Hun var så godt, så kjærlig og empatisk at jeg ville ta henne med meg i vesken og holde henne i hånden alle timene jeg lå langflat på sofaen og ruget. 

Svangerskapsuke 30 passerte. Og hver dag ble en seier. Uke 31 kom og gikk “Nå blir jeg ikke overrasket om jeg blir satt igang i uke 38 fordi de ikke kommer” la jeg til ved en anlednig. 

Uke 32 kom, og ny ultralydundersøkelse sto for tur. “Du har åpning, så du blir!”. “Blir? Men jeg kan jo ikke bli, jeg har ikke en gang begynt å forberede fødselsbaggen, og jeg skal i burdag i morgen.” sa jeg som om det skulle ha mye å si. “Du kan reise hjem og pakke baggen, men så kommer du rett tilbake. Du skal bo her i noen uker”. “I noen uker? men?”.. 

Min kjære mann holdt meg med selskap den kvelden, helt til han måtte dra hjem, for sengen var bare til meg. 

Det ble en lang natt.. en veldig lang natt.. Mannen kom i retur, og klokken 11:54 og 11:56 dagen etter jeg ble innlagt var to perfekte jenter på under 2 kilo hver seg født til denne verden – 8 uker før terminen. 


 

Hva skulle vi gjort uten det mannskapet av leger, jordmødre, og sykepleiere som var rundt oss 24 timer i døgnet. Respirasjonsvikt på ei av jentene, og stadige pustestopp de følgene dagene etter fødsel. Medisinsk behandlig hver dag, pustehjelp, blodprøver hver dag, behandlig for gulsott og mating igjennom sonde. Tenk at de første dagene før jeg selv fikk melk så fikk mine to prematurfødte barn råmelk som et annen kvinne har vært giver av for nettopp å hjelpe de aller minste eller syke som trenger det som mest.

All redsel, men allikevel var de helt trygge i hendene til de som møter dette hver dag. 

Jeg vil benytte denne dagen, denne anledningen til å takke Nyfødt Intensiv ved Sykehuset i Vestfold, for tryggheten, nestekjærligheten, trøst, og glede de bragte til oss de tre ukene vi fikk bo hos der.

For dem var det godt jobbet, for oss betydde det alt!  


– Speiltvillingene på Facebook – 

15 kommentarer
    1. Så fantastisk å lese! Godt at alt har gått så bra!
      Jeg ble lagt inn med premature rier i uke 30, og hadde det ikke vært for flere innleggelser, mange sjukehusdøgn og medisiner, hadde min yngste blitt født 10 uker for tidlig.
      Jeg er så heldig at jeg har kunne være melkedonor de siste 4 månedene, og har på den måten hjulpet mange premature med en god start på livet – DET er en fantastisk følelse. og helt tilfeldig blogget jeg om dette i dag, ta gjerne en titt om du vil =)

    2. Fine lille jentene 💜
      Mamma til ei som er født i uke 24+6 så kjenner meg godt igjen i det du skriver.
      Evig takknemlig for den jobben de gjør på sykehusene.
      Det ble jo på en måte vårt andre hjem de 4 mnd vi var der 🙂

    3. Jeg hadde som deg avkortet cervix da jeg var gravid med jentene mine, men jeg ble innlagt i uke 25+2, da den plutselig hadde gått fra å være stabil på 17-18 mm til å være kun 4. Lå heldigvis på sykehuset i mange uker, og jentene kom ikke til verden før 31+3, akkurat 9 uker før termin. Det er utrolig fascinerende hvor sterke disse små kan være <3 Nå er Nikoline og Olivia blitt 12 uker gamle, og de vokser seg større og sterkere for hver dag! Syns det er så godt å se jentene dine vokse opp, det er fint å se at det kan gå så innmari bra selv om de fikk en litt vanskeligere start enn de fleste 🙂

    4. Nydelige jenter og så godt at alt gikk bra.
      Jeg ble også født for tidlig for hele 49 år siden.
      10 uker før termin og veide 1600 gram.
      Det var visst ganske sensasjonelt den gang.
      Ønsker deg og dine en strålende fin helg.

    5. ♥ Otilie ♥ Olivia ♥ Tvillingsøstera mi å jeg ble født mnd for tidlig, Dagen ble feiret med at mamma sendte oss masse nyfødtbilder 🙂 ♥

    6. Helene: Får helt frysninger <3 De er noen små helter, og langt sterkere enn de ser ut til <3 Det positive med litt premature barn er at man får ekstra lang babytid <3

    7. Monica BJ: Takk og lov for det helsesystemet vi har i Norge <3

      Åh! Det er fantastisk å høre! Jeg får lyst til å gi deg en stor klem, for det er en så ufattelig god ting å gjøre <3

    8. Jeg får tårer i øynene når jeg leser dette. Det er godt det gikk så bra med jentene dine 💕 Jeg begynte å lese bloggen din når jeg selv fikk tvillinger i uke 35 i 2014. Vi tilbrakte 10 dager på nyfødtintensiven her i Elverum og fikk fantastisk hjelp. Det som også gir meg tårer i øynene er at nettopp i disse dagene vil de høye herrer legge ned neo her for å spare penger og vi vil bli stående uten tilbud til de nyfødte i Hedmark. Avgjørelsen blir tatt 15.desember. I kveld vil sannsynligvis flere hundre mennesker samles i fakkeltog her for å sette fokus på saken. Hvis du vil skrive om denne saken på bloggen din blir jeg og mange med meg veldig glade. Se her for mer info. https://www.facebook.com/groups/250145421749898/
      Mvh Kristin.

    9. Dei er verkeleg er nokre mirakler, dei som må kjempe frå første åndedrag! Hugse eg låg på nfi med mine 2 som er født i veke 27 etter vatnet gjekk i veke 26, og fant trøst i at det gjekk så fint med dine. Helsepersonellet skal ha alle ære for den jobben dei gjorde med å få jentene til å puste og utvikle seg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg