DIY pakkekalender av dorullnisser

Produksjonen av blogginnlegg er ikke noe jeg skal skryte på meg nå rett før desember starter, men – ja, for det er alltid et men – når det kommer til produksjon generelt, så er jeg over gjennomsnittet effektiv i disse dager. Så jeg håper dere bærer over med meg, for det bli bedre, og det allerede om tre dager. 

Hvis jeg skal diagnostisere meg selv, så har jeg fått en liten besettelse, men det er ikke første gang. Når sant skal sies, så går jeg stort sett inn med alt jeg har når jeg først begynner på et prosjekt, noe som innebærer at jeg gjerne sitter oppe en lørsdagsnatt, med hammer i stedet for vinglasset i hånden.  – Jeg skapte meg selv et bilde av det, meg med hammeren i hånden en sen lørdagsnatt, og det kunne virkelig se veldig galt ut, men heldigvis er det bare hodet på spikeren jeg slår på. 😉 

I dag fant jeg fram pakkekalenderen av doruller jeg laget i fjor, noen av dere husker den kanskje, men jeg deler et bildet: 

Jeg bevarte den i en plastikkboks da jeg pakket ned julen, og allerede da gledet jeg meg til å finne den fram igjen. Men hvorfor ikke gjøre en ny vri i år? 
I stedet for å henge de opp igjen slik jeg gjorde i fjor, fant jeg fram et restestoff jeg hadde liggende og klippet ut 24 nisseluer. 

Med hjelp av en limpistol limte jeg trekantene sammen til luer. 

Så laget jeg nisseneser ved å lage litt hjemmelaget leire.

Oppskriften er enkel, og ingrediensene har du kanskje allerede i hus:

1 kopp salt
1/2 kopp maizena eller maisstivelse 
1 kopp vann

Bland alt i en kjele før du koker opp under omrøring til du får en fast geléaktig masse. 

Jeg har trillet kuler i hånden og festet de på hempene jeg allerede hadde på dorullene. Men har man doruller uten en hempe fra før av, så hadde jeg latt kulene tørke og så festet de med limpistol etterpå. 

Så er det bare å legge noen småpakker i alle dorullnissene og tre på de luer. 

Til slutt laget jeg nummerskilt til hver nisse av et ark og litt hyssing. 

Dorullnisser er definitivt undervurdert! 

Når desember starter, får jentene lov til å ta luen av en og en nisse fram til julaften. 


 


– Følg Speiltvillingene på Facebook, og få med deg alle kreative juleprosjekter fram mot jul – 

19 kommentarer
    1. Så utrolig stilig!! 😄
      Har du samtidig tips til smågaver man kan putte i kalenderen som er så smått at det får plass i dorullene?

    2. Får begge to gaver hver dag eller annen hver dag? Tenker på de to forskjellige fargene.
      Hva får du egentlig plass til nedi en dorull?

    3. Dette må være den fineste kalender jeg noen gang har sett, genial!! Snuppa mi er bare 9 mnd, men neste år skal fun få en slik 🙂

    4. Tonje: De får hver sin gave hver dag. Jeg har bare 24 nisser, så derfor fyller jeg først opp de 12 første også fyller jeg opp underveis med nye tall og pakker. Det er jo lettvint når det bare er å løfte av og på nisselua 🙂

      Nedi en dorull er det plass til masse moro, strikker, hårspenner, truser, sokker, klinkekuler, smådyr, småbiler, sprettballer, godteri, eller lapper med et skattkart for å finne større gaver gjemt i huset 🙂

    5. Hilde: Nedi en dorull er det plass til masse moro, strikker, hårspenner, truser, sokker, klinkekuler, smådyr, småbiler, sprettballer, godteri, eller lapper med et skattkart for å finne større gaver gjemt i huset 🙂

    6. Den adventskalenderen så bra ut der 🙂 Jeg har fått låne kalenderen jeg brukte som liten, også har jeg kjøpt inn litt forskjellige dyr (en pakke med dinosaurer og en med vanlige bondegårdsdyr), en snøkule, 3 biler som fordeles på tre søndager, en sprett ball og en motorsykkel 🙂 delte alt på 24 dager =) en pakke til overs som ble julestrømpemateriale 😀 er veldig gøy å gjøre sånt selv 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg