DIY tyllskjørt

I går svingte jeg rundt i mitt nylagde tyllskjørt i bursdagsfering. Jeg spurte mine tre år gamle barn om hvilket antrekk jeg skulle gå for, valget sto i mellom en sort julebordkjole og tyllskjørtet. Det fantes ikke et snev av tvil, jeg skulle ha på meg tyllskjørt, og da det var på sa de: “Woow, så nyydelig du er mamma!” med et blikk som fikk meg til å føle meg som en ekte Disneyprinsesse. 

Så det er på tide å åpne kalenderens 3. juleluke, for alle fortjener å føle seg som en ekte Disneyprinsesse, og da må man sy et tyllskjørt. 


Tyllskjørt har vanskelighetsgrad: enkel! 

Du trenger: 

1,5 m Fôr Acetat i ønsket farge, jeg har kjøpt fargen mink. Dette blir underskjørtet. 
1,5 m Tyll for hvert lag tyll du ønsker i skjørtet. Jeg har fire lag, altså 6 m tyll av typen: brude, natur.
Rysjestrikk (stoff og stil) 
 
Den totale prisen på tyllskjørtet mitt fikk en prislapp på 258 ,- 


Slik lager du tyllskjørt: 

Du starter med å legge stoffet dobbelt slik at når du klipper ut en halv sirkel så får du en full sirkel når du bretter ut stoffet. Det å klippe ut er veldig enkelt, du fester en snor på gulvet slik at den står ved midten av stoffet med brettekanten. Så fester du en tusj på tråden så langt ut som er mulig uten at tusjen vil havne på utsiden av stoffet når du drar en sirkel. Tegn så opp sirkelens utside. Du trenger også et hull til å tre kroppen din ned i, så du lager en ny halvsirkel som er stort nok til å få over rumpa. Klipp ut alle delene. 

Når er er ferdig med å klippe ut alle delene, legger du de over hverandre i lag. 

Sy alle delene sammmen. Jeg har sydd en rynkesøm rundt hele ettersom ringen min ble litt stor. Dette blir bare et ekstra stilig moment, så lag gjerne en rynkesøm (sy en rettsøm med store sting uten å feste endene, og stram i overtrådene for å rynke stoffet). 

Sy rysjestrikken til en sirkel som passer livvidden din. Den skal med fordel være litt stram, fordi strikk vider seg ut. 

Fest skjørtet til strikken, jeg har valgt å sy på skjørtet på rettsiden, for så å brette ned strikken over sømmen etterpå. Da får jeg den stilige rysjen som er på strikken synlig, i tillegg til at jeg slipper å ha synlige sømmer på strikken. 

Sy skjørtet fast til strikken ved å sy med en tvillingnål for stretch-stoff. Da får du en elastisk søm som er nødvelding når du skal komme deg ut og inn av skjørtet. 

Det var det hele. Når du tar på skjørtet, bretter du strikken over sømmen og voila! 

Da er det bare å svinge deg rundt, for dette skjørtet svinger ! 

Del gjerne din versjon med #skolissykrok om du lager og deler et bilde på IG 😀 


– Følg alle DIY julekalender innlegg på facebook siden til Speiltvillingene –

6 kommentarer
    1. Skjønner reaksjonen til de to prinsessene dine =) Hvor er skoene og genseren din fra? =) ser fram til fortsettelsen på DIY- kalenderen din i år også =)

    2. Vilje: 😀 Tusen takk 🙂 Jeg husker verken hvor jeg kjøpte sko eller genser, det er så gammelt at det antagelig ikke finnes i en butikk lengre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg