DIY tyllskjrt

I gr svingte jeg rundt i mitt nylagde tyllskjrt i bursdagsfering. Jeg spurte mine tre r gamle barn om hvilket antrekk jeg skulle g for, valget sto i mellom en sort julebordkjole og tyllskjrtet. Det fantes ikke et snev av tvil, jeg skulle ha p meg tyllskjrt, og da det var p sa de: "Woow, s nyydelig du er mamma!" med et blikk som fikk meg til fle meg som en ekte Disneyprinsesse. 

S det er p tide pne kalenderens 3. juleluke, for alle fortjener fle seg som en ekte Disneyprinsesse, og da m man sy et tyllskjrt. 

Tyllskjrt har vanskelighetsgrad: enkel! 

Du trenger: 

1,5 m Fr Acetat i nsket farge, jeg har kjpt fargen mink. Dette blir underskjrtet. 
1,5 m Tyll for hvert lag tyll du nsker i skjrtet. Jeg har fire lag, alts 6 m tyll av typen: brude, natur.
Rysjestrikk (stoff og stil) 

Den totale prisen p tyllskjrtet mitt fikk en prislapp p 258 ,- 

Slik lager du tyllskjrt: 

Du starter med legge stoffet dobbelt slik at nr du klipper ut en halv sirkel s fr du en full sirkel nr du bretter ut stoffet. Det klippe ut er veldig enkelt, du fester en snor p gulvet slik at den str ved midten av stoffet med brettekanten. S fester du en tusj p trden s langt ut som er mulig uten at tusjen vil havne p utsiden av stoffet nr du drar en sirkel. Tegn s opp sirkelens utside. Du trenger ogs et hull til tre kroppen din ned i, s du lager en ny halvsirkel som er stort nok til f over rumpa. Klipp ut alle delene. 

Nr er er ferdig med klippe ut alle delene, legger du de over hverandre i lag. 

Sy alle delene sammmen. Jeg har sydd en rynkesm rundt hele ettersom ringen min ble litt stor. Dette blir bare et ekstra stilig moment, s lag gjerne en rynkesm (sy en rettsm med store sting uten feste endene, og stram i overtrdene for rynke stoffet). 

Sy rysjestrikken til en sirkel som passer livvidden din. Den skal med fordel vre litt stram, fordi strikk vider seg ut. 

Fest skjrtet til strikken, jeg har valgt sy p skjrtet p rettsiden, for s brette ned strikken over smmen etterp. Da fr jeg den stilige rysjen som er p strikken synlig, i tillegg til at jeg slipper ha synlige smmer p strikken. 

Sy skjrtet fast til strikken ved sy med en tvillingnl for stretch-stoff. Da fr du en elastisk sm som er ndvelding nr du skal komme deg ut og inn av skjrtet. 

Det var det hele. Nr du tar p skjrtet, bretter du strikken over smmen og voila! 

Da er det bare svinge deg rundt, for dette skjrtet svinger ! 

Del gjerne din versjon med #skolissykrok om du lager og deler et bilde p IG :D 

- Flg alle DIY julekalender innlegg p facebook siden til Speiltvillingene -

6 kommentarer

Skjnner reaksjonen til de to prinsessene dine =) Hvor er skoene og genseren din fra? =) ser fram til fortsettelsen p DIY- kalenderen din i r ogs =)

Vilje: :D Tusen takk :) Jeg husker verken hvor jeg kjpte sko eller genser, det er s gammelt at det antagelig ikke finnes i en butikk lengre :)

Syr du kant nederst p skjrtet p acetar- stoffet? Er s redd for at den skal revme😊

Aurora: Det er nok greit, den rakner litt hvis ikke :)

Har du prvd lage er langt tyllskjrt? :) Evt erfaringer dele?

Karoline: Nei, det har jeg ikke, s har nok dessverre ingen erfaringer dele heller :)