DIY med garn og lim

I dag har jeg ligget rett ut på sofaen store deler av dagen, det kunne ikke passet dårligere å bli syk akkurat nå, men heldigvis hadde jeg en godbit til DIY pakkekalenderen som allerede har vært klar i et par uker nå. Nemlig to store dekorative kuler som jeg har laget av garn. 

For to år siden, også i DIY- pakkekalenderen her på bloggen (også den 7. desember) så delte jeg kjegletrær som var laget på samme måten. Det er en klar grunn for at jeg valgte å lage noe lignende igjen, og det er fordi prosjekter laget med garn og lim blir altså så utrolig lekkert! 

Med garn og lim kan man lage utrolig mye forskjellig; kjegletrær, dekorative kuler, lyslenker, baby uro, lyskuler, snømenn, skåler og julepynt for å nevne noe. Det er vel egentlig bare fantasien som setter grenser. 

Her er noen inspirasjonsbilder jeg har hentet fra pinterest: 

Metoden er den sammen, det eneste du varierer for å lage forskjellige former, er formene. Til store kuler bruker du giga ballonger, til små kuler bruker du vannballonger, til kjegler bruker du ark. 

Selv om jeg har beskrevet hvordan man går fram, så gjenntar jeg det siden det nå er lenge siden sist. 

Til gigakuler trenger du: 

  • ekstra store ballonger
  • garn, jeg har brukt to garnnøster på den hvite kulen og et nøste på den mindre
  • lim (du kan bruke trelim/skolelim kjøpt på dagligvarebutikk, eller hobbybutikk. Jeg har brukt tapetlim etter oppussing, som også fungerer helt utmerket) 
  • Litt matolje

  1. Bland lim ut med vann, 2 deler lim og en del vann. 
  2. Legg hele garnnøste opp i limblandingen og gjør det gjennombløtt. 
  3. Blås ballongen opp til ønsket størrelse, og smør den inn med olje. 
  4. Vri opp garnet forsiktig så du ikke floker til trådene, men hardt så du får ut så mye lim du klarer. 
  5. Da er alt klart, og du kan begynne å surre garnet rundt og rundt, og rundt og rundt ballongen. 

Når du er fornøyd med hvor tett surret ballongen skal være, henger du den til tørk i ett døgn. 

Og når limet er tørket, kan du stikke en nål i ballongen, for så å dra den forsiktig ut av den ferdige trådkulen. 
Trådkulene er kjempe dekorative bare ståene på et bord, eller på gulvet, men de kan også henges opp. 

– Følg alle DIY julekalender innlegg på facebook siden til Speiltvillingene –
 

15 kommentarer
    1. Åh, jeg digget disse!!❤ Og for ikke å snakke om sølvtrærne du har laget, de var helt nydelige! Du er virkelig et multitalent altså, jeg blir inspirert og imponert 😊 Ønsker deg og familien din riktig god jul!
      (Og god bedring til deg, så kjedelig å bli syk!!)

    2. Tusen takk for utrolig inspirerende julekalender du har laget i år. Jeg storkoser meg med prosjektene og det klør i fingrene etter å ta fatt på disse nydelige kulene. Du er utrolig flink, stå på med det gode arbeidet 🙂

    3. Disse var utrolig kule! Tror jeg må prøve meg på disse når eksamensperioden er over for i år 🙂 Et lite spørsmål bare; har du kjøpt ekstra runde ballonger eller noe? Vanlige ballonger er jo litt avlange, og vil helst ha helt runde kuler jeg også 🙂 Ser den var så fin og rund der den hang i vinduet ditt på bildet.

    4. Maren: jeg har kjøpt ekstra store ballonger. En vanlig ballong er jo også helt rund når du blåser den halvveis opp. Så jeg blåser ikke de store ballongene så fulle av det blir ovale. I tillegg vil all surringen gjøre ballen enda rundere fordi den får press på alle kanter 🙂

    5. Jeg bare ELSKER å lese bloggen din,blir alltid i godt gumør av å lese den 😉 du er så kreativ og FLINK!!
      Siden du la ut innlegget om kransen har eg ikkje tenkt på annet, eg må lage en sånn,hehe og no disse “ballene” 🤗🤗

    6. Kan man bruke decoupage-lim i stedet for vanlig lim? Har noen rester stående… Bør det i så fall fremdeles blandes ut med vann??

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg