DIY sm Selebukse

Verdens steste ramper! 

Tid for luke 9 i julekalenderen! Og siden det er en julekjole allerede i kalenderen, s mtte jeg jo komme opp med en julematch til guttene. S jeg har laget en selebukse som jeg hper faller i smak hos dere guttemammaer med syglede. 

Skriv ut mnster som er i strrelse 1 til 6 r. 

Obs: Jeg har glemt en detalj p mnsteret, og det er skrive hva som er foran og bak p buksa! Den hyeste delen av buksa er bak (alts venstre side nr delene er festet sammen) Og midt forran blir da den laveste delen (hyre side). Grunnen til at bukser er hyere bak er for at buksa skal f plass til stumpen uten at det blir mange rrleggere der ute. 

Obs: Jeg har ogs glemt skrive "brettekant" p stykket som heter frontstykke. Det skal vre likt som "bakstykke". Dere ser at jeg har tegnet halve stykke, s nr du klipper ut m du legge stoffet dobbelt slik at du fr hele stykker. 

Da tror jeg det er klart for sy! :D 

Steg for steg sm: 

Start med sy buksebeina sammen, rette mot rette. 
P bildet under ser du at jeg har sydd beinene sammen, og s ligger de to stykkene slik at frontet p bukse er fram fordi den er litt lavere enn baksiden. 

Vreng det ene beinet til rettsiden, og stapp det oppi det vrange buksebeinet. P den mten fr du buksebeina til ligge rette mot rette mens du syr en sm som gr fra ryggen og til navelen, og bildet buksebeina sammen til en bukse. 

Legg frontstykkene mot hverandre, rette mot rette, og sy en sm rundt de tre korteste sidene. Vreng s stykke, og press med stykejern. 

Sy bukseselene, ved legge de dobbelt p langs og sy hele langsiden. Vreng igjennom ved hjelp av en sikkerhetsnl som du fester p den ene enden og trer igjennom helle lengden. Press s med strykejern slik at du fr smmen midt p undersiden. 

S skal du sy bakstykkene sammen. Det gjr du p samme mte som frontstykkene, men her m du tre selene inn i toppen, slik at du fr festet de til bakstykket. 

Legg buksen flatt ut, og fest frontstykke midt forran p bukse, rett mot rette. Det samme gjr du med bakstykke, bare bak s klart ;) 

Finn fram "legg til strikk". Jeg har klippet de ut i et annet stoff mest for at det skal vre lett se forskjell p bildene, s ikke bry deg om det. 
Sy inn tre av sidene til begynne med: Press med strykejern en langside og begge kortsidene inn til vrangsiden 1 cm og sy en sm sm fester brettene. 

Nr du har gjort det plasserer du "legg til strikk" i mellom frontstykke og bakstykke p buksa. Rette mot rette, og klippekant mot klippekant. 

S syr du det hele fast, ved sy rundt hele livet p buksa. 

Lag en lpegang ved sy en rettsom som fester "legg til strikk" til buksa, men husk gi plass til tre inn en strikk. 

Tre s strikken, sy den fast p den ene siden, stram til, og sy den andre siden. S kan du klippe av for mye strikk som blir synlig. 

Du vil da ha et resultat som ser slik ut. En innstramming p siden av buksa. 

Brett buksebeinet to ganger inn: den frste bretten p ca 0,5 cm og den andre bretten 1,5 cm. Sy s en rettsm som fester oppbretten, og gir en lpegang som fr plass til en strikk, sy s du er nesten helt rundt, men la det st pent 2 cm til tre inn en strikk. Jeg har en strikk som er ca en cm bred. Skal du bruke en bredere stikk, kan det vre lurt legge p en cm i lengden nr du klipper ut buksa.
Tre s strikken, stram den til nsket strrelse og sy strikkeendene sammen. S drar du strikken ut i buksebeinet, og syr igjen det pene hullet du tredde strikken inn i. 

Jeg har valgt trykknapper til feste selene til buksen foran. Det er fordi trykknapper er enkelt. Du kan s klart lage knappehull i stedet. 

Siden jeg nsket ha knapper som matcher med julekjolen, har jeg sydd de fast p utsiden av trykknappene. 

Nr det kommer til selene, s er det greit tilpasse det nr du kler p barnet. Enden foran, bretter du inn og syr igjen for hnd. 

- Se ogs oppskrift p julekjolen 

- Flg alle DIY julekalender innlegg p facebook siden til Speiltvillingene -

15 kommentarer

S utrolig herlige bilder!! :)

Victoria Larsen: Tusen takk :D

Du er s fantastisk kreativ og inspirerende! N skal jeg legge bort vaskefilla og sy tyllskjrt til 12-ringen:)

S utrolig stilig bukse! Denne m jeg prve :) Jeg har sikkert oversett det, men er det smmon ink? Tenkte spesielt p smmon til beina der de skal legges opp flere cm.

Andrea: S bra :D Nei, det har jeg ikke skrevet. Jeg klipper alltid 0,5 cm utenfor mnsteret :)

I'm speechless! Du er helt r!!

Hadde eg hatt symaskin og kunnet sy hadde denne blitt en del av garderoben til gutten min med en gang! 😄😄

Cecilie: S koselig hre :D Tusen takk <3

For noen skjnne ramper. Her i huset gr ordet ramp ofte igjen he he. Full av liv de sm :)

Elisabeth Jrgensen

Elisabeth Jrgensen

Kjempefin bukse som ogs kan brukes av jenter!

Elisabeth Jrgensen: Det kan den :)

Jeg er litt nysgjerrig p overlock. Jeg er helt ny i syverden, men det er s mye jeg har lyst til lage. Det er nok aller mest tiden (og prioriteringer) som hindrer meg. Hvor mye vil du anbefale meg en overlockmaskin? Jeg har allerede en vanlig symaskin. Kan en overlockmaskin sy vanlig ogs?

Sara: Jeg vil ikke anbefale deg en overlock ved mindre du syr mye, eller har godt plass og noen tusenlapper du ikke vil savne. :) Du m ha en symaskin ved siden av en overlock, siden overlocken bare syr innveldige smmer :) S jeg har alltid begge to framme nr jeg syr, og bytter vekselvis p mellom symaskinene. Overlock gjr mye jobb raskere og enklere, men overlock er en unvdvendig gode, for du klarer deg helt fint med bare en symaskin :)

S nydelige bilder av jentene! Jeg venter tvillinger i mai og bruker arkivet ditt flittig om dagen! Hehe. Mye sette seg inn i, men som jeg gleder meg! :-)

Silje: Tusen takk :D h, s spennende! Gratulerer s mye. Du har mye glede deg til s det skal du fortsette med!