DIY dørskilt

Grunnet et uventet, men veldig koselig besøk i kveld, er dagens DIY innlegg litt forsinket. Men her er det altså. Og jeg ler av denne teksten, for den passer oss så godt. Kommer man på besøk her i hus så gjøres det lurt i å ringe en halvtime før man står på døren, slik at vi kan samle alle hybelkaninene der de hører hjemme.    Panikkrydding – oh yes! Flaks var det at besøket vårt i dag kom på en torsdagskveld, for det er vel den eneste tiden av uken hvor man kan komme inn i en gang som ikke flyter over av sko, sand og grus. Og det er bare fordi jeg har rydde og vaske hus dag på torsdager. 

Et hjemmelaget dørskilt kan være en veldig koselig gave å gi. Hadde jeg laget et til det venneparet som kom nå nettopp så måtte jeg i stedet skrevet: “Du er alltid velkommen, bollene står i ovnen!” Så det er jo forskjell på oss, og det gjelder å finne setningen som beskriver de du lager skiltet til. 

Et annet koselig motiv er jo silhuetter av familien i alle størrelser og med hunden om de har det. 

Du trenger: 

  • plank
  • beis / maling / olje – hva du måtte foretrekke eller har fra før av
  • kontaktpapir til å lage motiv om du ikke ønsker å tegne på frihånd. 
  • tau

utstyr brukt: 

  • sag
  • målestokk
  • drill 

Sag til planker som skal passe til skiltet ditt. Om du skal ha en planke eller 10 bestemmer du. Jeg har funnet en gammel planke på låven med en god del struktur, men nyinnkjøpte planker fungerer like utmerket. 

Så har jeg merket opp fire hull i hvert hjørne av plankene og borret hull. 

Når jeg har endret farge på pankene så har jeg virkelig brukt det jeg har funnet i skapet. Først gjorde jeg plankene lysere med en hvit beis, har man ikke det kan du jo vanne ut litt hvit hobbymaling.
Så har jeg funnet en brun hobbymaling som jeg har malt på sammen med lim av typen Varnish / glue (panduro)(Ja, jeg bruker dette limet til alt). Grunnen til at jeg har blandet inn lim er for å tynne ut malingen slik at den ikke blir like sentrert med virker mer som en olje. I tillegg så lager limet en beskyttende overflate slik at skiltet tåler litt fuktig vær når det skal henge ute. 

Så er det bare å la maling/lim tørke, mens du begynner å forberede skriften. 

Jeg har brukt utendørs vinyl som jeg har kuttet ut med hjelp av kuttemaskinen min, men om du ikke har det kan du lage en mal med kontaktpapir og male på bokstavene. Se hvordan her. 

Når alle bokstavene var på plass malte jeg over med et nytt lag Varnish / Glue for å beskytte plankene ytterigere. 

Og til slutt er var det bare å tre tauet igjennom hullene. Start i bunn, fortsett oppover og så ned på den andre siden. 


– Følg alle DIY julekalender innlegg på facebook siden til Speiltvillingene –

4 kommentarer
    1. Hei😊 Tenkte å sy tyllskjørtet som du har lagt ut oppskrift på. Men må jeg vaske acetatstoffet og tyllet?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg