Så vondt i magen..

Et lite barn kom ned på armen til pappen sin sent i går kveld. “Skal du spørre mamma? spurte han til det trøtte ansiktet dekt av en bustete sovefrisyre. “Mamma!” sa hun og han slapp henne ned så hun kunne løpe de små skrittene til de utstrakte armene av morens, ja nettopp min, kjærlighet. 

“Jeg er sulten” sa hun og krøp opp i fanget mitt. “Hun spiste ikke så godt til middagen” forklarte pappaen siden jeg var nødt til å reise med middagen på en papptallerken. “Uff, da. Skal vi finne en yoghurt da kanskje?” “Mhm. Jeg har så vondt i magen” sa hun og krympet seg over armene hun hadde foldet over den lille midjen. “Ja, man får vondt i magen når magen er sulten. Det er derfor det er lurt å spise middagen sin”. 

Der i sofaen helt alene ble vi sittene en liten stund, vi snakket uten avbrytelser, jeg strøk hennes kinn og hun mitt. Vi lo og tøyset. “Men nå må jeg finne yohurten til den lille sultne mage” Sa jeg og reiste meg. 

Jeg bestemte meg for at hun til og med skulle få lov til å få yoghurten rett av begeret, og ikke i en bolle med havregryn eller musli til. Det er tross alt litt ekstra kult, selv om det metter litt mindre. 

Jeg tok med favorittskje og favorittyoghurt tilbake til stuen, der hun satt klar og ventet. Jeg husket så klart å ikke ta av lokket, for det er tross alt høydepunktet med å få yoghurt fra begeret. 

“Men skal du ikke spise yoghurten din da?” spurte jeg etter en liten stund da jeg kikket bort på det urørte begeret. “Jeg klarer ikke åpne den, jeg har så vondt i magen”. “Det gjør ikke noe, jeg kan hjelpe deg. Vil du slikke lokket da?” Spurte jeg og rakte ut papiret med yoghurten festet til. “Nei takk” sa hun sørgmodig. 

Og så startet de gjennkjennlige krampelydene av mat som ikke vil ned i magen, men opp igjen. 

“Oisann. Du hadde så vondt i magen ja. Men jeg skal si deg du er tøff.. En gang til ja?? Det går fint, bare få det ut, mamma kan vaske gulvet etterpå…. ” 

Da var vi i gang, tenkte jeg og begynte å forberede meg mentalt på våkennatt med spybøtte og antibac. Pappaen som var krøpet tilbake til sengs var brått nede igjen og hjalp til med gulvvasken. 

Så forviste vi han til gjesterommet, og kapret dobbeltsengen selv. Hun og jeg med bøtte og håndkle, klare for nattens utfordringer. 

Men utfordringene ble det få av, jeg ble jaget ut av sengen halv ni i dag morges av to veldig energiske frøkner. Og da de to fikk velge dagens middag var det et tostemt kor som ropte: SHUSHI!!! 

– kanskje ikke akkurat hva jeg ville spist etter en runde med oppkast, men ok! Da blir det sushi! 

Hilsen fra oss i pyjamas dagen lang !


– Speiltvillingene på Facebook – 

6 kommentarer
    1. Bare husk at norovirus er nettopp ett virus. Antibac hjelper ingenting mot det. Klor derimot. Ellers god bedring 😊

    2. Usj, omgangssyke er noe herk…godt det ikke ble langvarig! Bare et lite tips: ser du nevner antibac. Mulig du vet det allerede, men antibac virker ikke mot omgangssyke virus. Det er kun grundig håndvask i minst 30 sek som tar vekk viruset og forebygger smitte. Også må jeg få si at du virker som en fantastisk mor 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg