48 timers regelen..

For et fenomenalt fenomen tvillinger er ! tenkte jeg da jeg ble liggende å døse i sengen tre kvarter etter at jentene sto opp denne morgen. De lekte mor og barn på rommet ved siden av, og jeg kom til å tenke at ingen leker like godt sammen med de, som det de gjør med hverandre. Tenk deg å ha en slik tilværelse, våkne opp for så å starte rett i lek med den beste bestevennen ved sin side hver eneste dag. 

Hvorfor stresse opp når vi uansett skulle holde oss hjemme, tenkte jeg og klemte meg fast til den varme tykke vinterdynen. 

Det er ikke før i kveld at det har gått 48 timer siden sist oppkast, og jeg er pokker så streng på den regelen til tross for at jeg er usikker på om det faktisk var omgangsyke virus som kom over min datter, da hun kun kastet opp to ganger rett etterhverandre for så å være helt fin i formen. Men er det en grunn til at omganssyken sprer seg i hele barnehagen og i hele klasserom på skolen så er det nettopp fordi 48 timers regelen ikke blir holdt. 

Faktisk blir jeg ganske sint når folk ikke overholder den regelen, for man sender rett og slett smitten videre i 48 timer etter endt symptomer. 

Og det har vi et steike bra eksempel på. Sist vinter hadde vi også runden med omgangsyken i hus. Begge jentene og pappaen ble dårlig, og da det var gått 36 timer fra sist oppkast var vi bedt i middag til min pappa. Jeg sa klart i fra at det ville være en dum ide for oss å komme siden det ikke ville gå 48 timer siden oppkast. 

“Det gjør ingenting, vi har et sterkt immunforsvar, jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har holdt hodene til deg og søstra di uten å bli dårlig”. Jaja, tenkte jeg, så lenge han tok den avgjørelsen selv så reiste vi på middagsbesøk. Dere kan jo bare gjette hvem så lå rett ut med unntak av hyppige dobesøk etter det. 

Man kan si det ble en rolig start på barnehageuken etter ferien, og det er jo ganske kos, selv om det ikke er lett å få gjort stort. 


– Speiltvillingene på Facebook – 

9 kommentarer
    1. Hei! Vil bare si at jeg er veldig fan av bloggen din og måten du skriver på! Alltid hyggelig å titte inn her 🙂
      Et lite tips som du kanskje vet fra før er at Norovirus (virus som gir omganssyke) ikke drepes av Antibac. Det er jo også et poeng i kampen mot smitte!

    2. Så glad du tar opp dette. At det smitter i forkant er det lite man kan gjøre med, men at foreldre ikke overholder 48t regelen er provoserende. Har selv et barn som må på sykehus ved omgangssyken, og faktisk kan havne i krise og dø (Worse case scenario), og da vil man jo gjerne unngå smitte… Har ikke takk på hvor mange ganger vi har holdt han hjemme fordi det har vært epedimier i bhg / skole

    3. Jeg har selv jobbet i barnehage i mange år, og dette er godt å lese. Omgangssyke er veldig ubehagelig, og desverre veldig smittsomt. 48 timers regelen, dvs 48 timer fra siste oppkast eller diaré, er for alles beste, da unngår man kanskje at enda flere blir smittet.

    4. Vi er ogdå der nå 🙁 skulle i bhg igjen i dag, men kastet plutselig opp i går kveld, så da ble detcto nye dager. Og jeg ble smittet i dag. Skjønner regelen godt og synes det er viktig å holde den selv om man noen ganger er fristet til å la være….

    5. Så bra du skriver dette! Har selv opplevd å bli syk 3 dager etter den ene dattera mi hadde det 🙈Fryktelig smittsomt, og selv om barnet bare kaster opp 1 gang kan det fortsatt være omgangssyken.

    6. Er så enig med deg! Er det noe som provoserer meg, så er det når folk bryter reglene og rett og slett driter i om det har gått 48 timer eller ei. Nettopp på grunn av at folk slurver rekker nesten hele barnehagen å ha hatt spysjuke før det gir seg. Er selv hjemme med en som hadde oppkast i går men som er helt fin i formen i dag. Her får ingen som har kastet opp gå noen steder før det har gått 48 timer. Asosiale dager ass 🙂 Litt digg, man bare MÅ finne hvilepulsen!:) Imens krysser vi andre alt som kan krysses i håp om å slippe unna selv;)

    7. Amen ! Jeg blir så irritert over de foreldrene – og de er det dessverre mange av! Har faktisk opplevd et nært vennepar sende ungen sin i barnhagen som lå rett ut hele mandagen og utover natten med opkast (men ikke tirsdagen) i barnehagen på onsdag for de ingen av de var intressert i å bruke flere sykedager på barnet så tidlig på året. Da kokte det Hos meg som har barn på samme sted! Skjønner at i noen tilfeller kan det være vanskelig (ikke i dette derimot!) for foreldrene/aleneforeldre osv men man må vise litt hensyn for både andre i ikke minst barnet selv. Mine egne barn er sjeldent seg selv rett etter en heftig omgangssyke, før det har gått et par dager med mat og drikke igjen. Det hører liksom til pakka med å få barn.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg