Lytt til opplevelsen


– Jeg elsker bøker, men la meg lytte i steden for å lese! 

/ Annonse / 
 

Jeg havnet i en samtale med to andre mødre, om hvor viktig det er å få barn til å like bøker. De følte de hadde oppnådd dette med barna sine fordi de hadde brukt mye tid på å lese for dem. De brukte viktige argumenter som skolegang og pensumbøker, og at ved å gi barna gleden av å lese så ville de lettere gjøre det bra på skolen. Jeg er ikke uenig i det siste der, men jeg vet ikke om det er mulig å påtvinge/lære noen gleden ved å lese? 

Jeg vokste opp i en familie på fire; det var mamma, pappa, storesøsteren min og meg. Tre leseløver, også var det meg. Jeg som heller ville leke litt stille i sengen med bamsene i stedet for å bli lest for på sengekanten. Jeg som sto på hodet i sofaen da noen hadde høytlesning. Det var ikke det at jeg ikke lyttet, jeg hadde hørt hele historien og kunne gjenfortelle det som var sagt, men jeg hadde aldri evnen til å sitte helt stille mens jeg lyttet eller leste. 

Først da jeg var 11 år fikk jeg gleden av min første bok, Harry Potter og De vises stein. Det var også første gang jeg ble pressentert for lydbok. Det utrolige er at jeg lyttet så mange ganger til den boken, at jeg i dag kan gjennfortelle de første sidene ordrett fra hukommelsen. Det skal sies at jeg har lest alle bøkene om Harry Potter i bokformat også, men fram til jeg var over 20 år så var de 7 bøkene også blandt de eneste jeg hadde lest utenom pensumbøker. 

Det er mulig jeg overdriver om jeg sier jeg har lest tilsammen 15 bøker (med unntak av barnebøker) i mitt liv. Til sammenligning har min søster, mamma og pappa bokhyller fullstappet med leste bøker. Allikevel så kan jeg ha lange samtaler med dem om gode bøker, og uløste gåter. 

For ganske nøyaktig 2 år og to måneder siden lastet jeg ned appen Storytel, som er bøkenes Spotify. Det var på samme tidspunkt som jeg malte om kjøkkeninnredningen, og bøker ble for alvor en stor del av min hverdag. Siden da har jeg lastet ned i overkant av 100 bøker, til meg selv og barna.

Jeg er meg selv lik, og har fremdeles ikke tid til å sette meg ned å lese, men det betyr ikke at jeg ikke har gleden av bøker. Jeg lytter til bøker hver eneste dag, jeg hører på bok om morgen når jeg sminker meg, jeg hører på bok når jeg kjører bil, jeg hører på bok når jeg syr eller jobber med et DIYprosjekt, jeg hører på bok når jeg pusser opp, jeg hører på bok når jeg må rydde og vaske. Noen ganger finner jeg ut at jeg kan vaske bare fordi boka er litt for spennende.
I tillegg til det så lytter jentene ofte til lydbøker fra Storytel, som når vi har rolige stunder med tegning og perling, eller om de ikke får sove om kveldene. Da fungerer lydbok som det beste sovemiddel, de bare elsker å sovne til lyden av en bok. 

Jeg vet ikke hvor mange venninner jeg har fått til å laste ned appen Storytel, for jeg synes den er så fantastisk. Bøkene får rydding til å bli gøy, og lange bilturer til å virke korte, det er bare så genialt!
Med Storytel har du tilgang til tusenvis av lydbøker og e-bøker på norsk, svensk og engelsk. Jeg lytter til engelsk like mye som til norsk, og elsker det. Bøkene kan du lytte til direkte fra mobilen eller nettbrettet, og du kan enkelt veksle mellom å lytte og lese. Bøkene kan også lastes ned offline, slik at du ikke trenger nettdekning for å lytte. 

Prøv Storytel gratis i 30 dager HER. Du har alt å vinne. 
Tjenesten koster utover de 30 dagene 199,- i måneden, og gir ubegrenset tilgang til hele biblioteket og du kan lytte så mye du vil, når du vil!
Storytel har ingen bindingstid. 


– Speiltvillingene på Facebook – 

4 kommentarer
    1. Samme her!! Alt av husarbeid er null stress, på med lydbok og la meg være alene 🙂
      Jeg derimot har alltid vært lesehest, men så gikk tiden i fra meg og jeg hadde aldri tid til å lese noe annet enn pensum. Og nå, etter pensum, vel livet har ikke gitt meg flere timer. Jeg savnet å lese bøker, drømme meg bort i andres tanker – og det, det har Storytel gitt meg tilbake! Jeg er evig takknemlig for at storytel eksisterer <3 har sikkert hørt 100 bøker bare siste året 😀 alt fra nervepirrende krim til Bridget Jones. Gleder meg til å få barn og introdusere dem, både til lesing og lytting 🙂

    2. MalinS: Så sant så sant! Jeg elsker å falle inn i en god historie, da tenker man ikke over at husarbeides tas 😀

      Fantastisk å høre, jeg forstår godt hva du mener med at tiden ikke strekker til for å sette seg ned med en bok 🙂 Da er det helt fantastisk at man kan høre bok og gjøre ting samtidig.

      Det er jo så mange gode bøker til barn der også, og det er gull verdt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg