Familieeventyret!

- yeblikket vil aldri kommer til glemme -

/ Reise i samarbeid med Visit Sweden /

Vi har kommet oss til dag nummer to av tre p vr reise med Visit Sweden, til vest-Sverige. (Les om den frste dagen her). Etter en fantastisk dag i fiskbckskil, vknet vi opp etter en god natts svn og spiste en av de bedre frokostene p hotellet. S gikk turen med nesen vendt hjemover til Nordens Ark. Dette var vrt tredje besk til dyreparken, men vrt frste besk p vinterstid.

Nordens Ark m bare oppleves, det er en dyrepark som er helt fantastisk flott, og den ligger bare en time unna grensen til Sverige, og to timer unna Oslo. Det er dyr fra store til sm, og fra ville til tamme, i alt 100 dyrearter, hvorav 50 er truede. Dyrene har fantastiske omrder og god plass, og siden dyreparken er s stor, virker det aldri for overfylt av mennesker selv p hysesongen. Det er flere fine spisesteder, veldig tilrettelagt for rullestorbrukere og oss med vogn, selv om det finnes noen litt bratte bakker ettersom dyreparken flger terrenget.

- Les mer om Nordens Ark, p hjemmesiden deres.

Dere vet alle hvor overgira vi som familie er til dyr. Vi bor og omgs ganske mange dyr, og vi er veldig opptatt av at dyr skal ha det godt. Jeg tror ikke jeg kunne levd et liv uten dyr i livet mitt, s da vi overraskende fikk vre med p mating av rd panda fikk jeg trer i yne og verdens strte smil. Jeg tror det eneste jeg fikk fram var "Det er helt fantastisk!"

Siden det var lrdag fikk pandaene litt lrdagsgodteri i form av pre i tillegg til bambus som de m spise 5 kg blader av hver dag. Jeg tror vi alle hadde lyst til ta med disse pelsballene hjem, de sjarmerte oss i senk!

Vi gikk litt videre, og guiden vr spurte jentene om hvilket dyr de s ville se, svaret var samstemt: TIGER! Da vi fikk vre med inn og mate disse ogs holdt jeg det nesten ikke ut, det var en s vanvittig stor gave til oss alle. S fantastisk se disse gigantiske kattedyrene p nrt hold. Jentene er s vandt med dyr fra sm kaninbabyer til 600 kg hest, at en tiger ikke var mer skummel enn et stort kosedyr.

Jeg har vrt i dyreparker i andre land enn norden, med klump i halsen og med kvalme i magen. Det skal nevnes at ikke alle dyr har det like godt, men det er ogs derfor dyreparkene her i norden er en glede beske. Noen vil antagelig fremdeles tenke: "Men ville dyr har det ikke godt uansett i en dyrepark!" Turen denne gangen fikk meg til forst hvor godt disse dyrene egentlig har det. I Nordens Ark har de i dag 4 tigere, en tiger er hentet fra det ville liv, en tiger er oppfostret i dyreparken og de to siste tigerne er hentet fra sirkus. Den tigeren som er fra det ville liv, kom inn fordi den nybakte moren hennes dde. Siden rasen er utrydningstruet s gjr de det de kan for redde de som er igjen, og fostrer opp nye slik at rasen ikke skal d ut.

Tigeren p bildene er en stor hann og far til den ene tigeren som er i parken. Han har det bedre i Nordens Ark hvor han kan lpe og klatre i en gedigen luftegrd, enn p en henger til og fra plasser for opptre p et sirkus.

Bare se p den strrelsen!

Da vi hadde takket og sagt farvel til guiden vr gikk vi rundt og utforsket parken p egenhnd. Selv om vi alle fire har vrt der 2 ganger fra fr av, s er det virkelig like spennende og gy. Snen begynte falle da vi gikk rundt, og alt ble bare helt magisk!

Da vi etter 5 timer i dyreparken satte oss i bilen, kjrte vi fremdels i retning hjem, men stoppet p Strmstad Spa for overnatting. Strmstad Spa vet  levere! Hotellet er helt fantastisk, og ble nyoppusset i 2016. Det er egentlig bare nyte god mat, hyggelig atmosfre, stilfullt innredet rom, nydelig utsikt og fantastiske spa og badeopplevelser. Hotellet ligger bare noen f minutter unna sentrum av Strmstad, en koselig by med flere butikker, brosteinsbelagte gater og naturskjn beliggenhet som man ogs kan ta seg en tur innom.

Da vi gikk trtte og fornyde til sengs denne lrdagskvelden, hadde vi en flelse av at hele dagen var uvirkelig, at det hele var en drm eller fantasi.
Vi syntes jentene fortjente hver sin bamse fra Nordens Ark og det ble s klart en tiger og en rd panda slik at de kan minnes tilbake til opplevelsen.

Har du fremdeles ikke sjekket ut pakketilbudene hos Visit Sweden, s br du virkelig gjre det n. Jeg kan ikke huske sist vi hadde en s minnerik tur!

Flg ogs Visit Sweden p Facebook - om du vil f nyheter om reiser og det som skjer i Sverige.