Folie på benkplatene

– Svar på spørsmålene angående kontaktplast 

Det kom inn en del spørsmål i går, om hvordan det er å legge kontaktplast, så i stedet for å svare en og en gjentatte ganger, så lager jeg et innlegg på de spørsmålene som har kommet. 

– Var det vanskelig å legge på folie? 

Å legge folie på kjøkkenbenken var lett som en lek, selv om jeg brukte litt tid på å være nøye for å et fint resultat. Siden benkplatene har litt struktur så virket det som om luftboblene slapp mye lettere ut enn på det lakkerte og glatte spisebordet. På spisebordet så fikk jeg litt hjelp av at Bjørn Tore holde kontaktplasten, mens jeg la det på med bankkortet mitt (man tager hvad man haver). Når man legger på folie så var tipset fra min samboer og gå fra midten og utover, slik at når jeg la kontakplasten på bordet så startet jeg på kortsiden og dro bankkortet fra midten og ut til den ene siden, før jeg dro den fra midten og ut til den andre siden., igjen og igjen helt til jeg nådde den andre kortsiden.  

– Hvordan gjorde du det i hjørnene? 

Jeg er ikke helt sikker på om det er ment hjørnene på bordet, eller vegghjørnene, så jeg skal prøve å forklare begge deler. 

Hjørnene på bordet: For å få så pene hjørner som mulig på bordet, så er det klipp og brett som gjelder. Jeg har festet den ene siden rundt kanten, og når jeg kom til hjørnet så klippet jeg en rett kant inn mot hjørnet, så brettet jeg den ene kanten rundt hjørnet før jeg la den andre kanten over innbretten. På runde bord så bruker man hårføner til å legge plasten rundt kanten.  

Vegghjørner: Når jeg har lagt kontaktplasten så har jeg vært nøye på at den havner prallelt og helt inntil veggen i bakkant. Langs kortsidene har jeg hatt folien en-to cm for lang, og når alt er festet, fjernet jeg det overflødige ved å kutte med en tapetkniv langs kanten av kortsidene. 
Når det var gjort, la jeg en fugekant, for første gang i mitt liv, rundt kantenene inn mot veggen. 

– Hvordan gjorde du det rundt vasken?

Rundt vasken var så klart det mest krevende, hadde jeg hatt mulighet til å fjerne vasken så hadde jeg gjort det. Men det var ikke mulig i vårt til tilfelle. Så jeg la rundt.

Da jeg kom til vasken så dyttet jeg kontaktplasten så tett inntil kanten på vasken som mulig. Så skar jeg med tapetkniven langs kortsiden av vasken. Så gikk jeg sakte men sikkert videre på samme måte, dytter folien helt inntil kanten av vasken og skar, litt etter litt. Jeg åpnet opp folien for å få den over krana og fortsatte. Det gikk helt fint, men det var så klart mer knotete enn på de slette benkplatene. 

Jeg har også fuget rundt kanten på vasken, noe som er helt nødvendig siden det vil komme en del vanngris som kan løsne på folien. 

Det beste er om du har muliget til å løfte opp vasken. 

– Hvordan gjorde du det i skjøtene der benkeplatene møtes i hjørnet?

Jeg valgte å følge den gamle skjøten på benkplatene, så jeg kuttet med tapetkniv langs den samme streken mellom kjøkkenplatene. Dermed ligger ikke kontaktplasten og overlapper hverandre, men de ligger helt inntil hverandre. 

Jeg håper det ble litt klarer for dere som lurte 🙂 


– Speiltvillingene på Facebook – 

9 kommentarer
    1. Hei hei 😄
      Har et lite spørsmål til deg ang hvilken maling du har brukt på gulvet på kjøkkenet ? Vet du har hund og andre dyr noe jeg har selv , både hund og katter men jeg vil gjerne male gulvene i leiligheten siden de er blitt forferdelig slitt men er usikker på hvilken maling som er grei å bruke når man har dyr og skal slippe stygge striper osv?
      Elsker bloggen din forresten og har fulgt deg i flere år nå 😄 Du har fått det fantastisk flott, kanskje jeg skal prøve meg med folie på kjøkkenbenken her og sånn som du har gjort, ble jo rett å slett lekkert!
      Klem fra meg😄❤️

    2. Michelle Bringeland: Hei 🙂 Jeg vil helle anbefale deg å høre med de som selger maling, de kan det bedre enn med, og så kommer det jo an på gulvet du skal male.

      Jeg har brukt 3 stjernes gulvaling, og det går fint med dyra 🙂

      Tusen takk, det var veldig hyggelig å høre <3

      Ha en fin helg!

    3. Monica: Veldig bra 😀 noen slitemerker har det blitt etter over ett års bruk, men det er nesten ikke synlig, og jeg har ingen behov for å bytte folie med det frøste 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg