Vintertid

I går regnet det så det sprutet i minusgradene. Da er det ikke lett å bli riktig klok på denne vinteren, men resultatet av regn og minusgrader, det er et ganske enestående syn. I dag er det i motsetning til gårsdagen stålende sol, og jeg ble nødt til å ta meg en liten tur ut for å lufte hund og mate to utekaninene. 

Kløver og Biffen er de to kaninene våre som bor utendørs. Det kommer også gjengen på fire som bor inne til å gjøre når våren og varmen er på plass. Det er så tydelig å se hvor godt kaninene trives ute, tross flere minusgrader og snø. Kaniner hører ikke hjemme i kalde Norge, så om vinteren skal ikke kaniner stå ute om de ikke har muligheten til å oppsøke varme et sted. Det betyr ikke at de ikke kan være ute i det hele tatt. Kløver som egentlig er omtrent like stor som Miffi som bor inne er nå dobbelt så stor på grunn av det tykke vinterpelsen. 

De to guttene er veldig mye ute, de hopper rundt, spiser høy på høystasjonen ute, og så går de på do ute – de er tross at ganske fine på det. Jeg ser de hver dag fra huset hoppende rundt i hagen sin, men de har også muligheten til å hoppe inn og legge seg flate på et ullpledd med varmelampe over seg. 

Det er kun på dager som i går, at de forblir inne i sitt isolerte hus og venter på bedre dager. 

Det var veldig spennende å bånde de to kaninene. Et rykte er jo nettopp av to guttekaniner ikke kan settes sammen fordi de vil sloss til den ene dør. Kaniner er ikke flokkdyr, men kolonidyr. Hvilket betyr at i naturen bor flere kaniner på det samme området, og er sosiale, men at de har hver sin hule de kan trekke inn i. De er rett og slett ikke skapt for å bo i ensomheten, for sammen leker de, og steller hverandre, som er tydelige tegn på hvor viktig den sosiale biten er for dem. 

Jeg kjenner at det var et veldig rett valg å skaffe en kaninvenn til Kløver fra dyrebeskyttelsen. 


– Speiltvillingene på Facebook – 

7 kommentarer
    1. Kjempe skjønne , er så masse kos med kaniner, husker dette var en av de største øyeblikkene når jeg var liten, når eg og min søster fikk vær sin når vi var små😄😄
      Så kan tenke meg jentene er like begeistret for deres 😊❤️

    2. Veldig koselig med kaniner! Har selg vokst opp med de, og de er bare herlige 🙂
      Har du noe “tak” på utegården? Vet ikke om jeg ser riktig, men da er det vel enkelt for andre dyr å komme seg inn i utegården dems?

    3. Ser ut som kaninene dine har det godt. Leter etter et nytt hjem til min kosekanin ( løvehode kanin). Har alle vaksiner, vandt med hunder ( hatt han som en innekanin). Han er en kastrert hannkanin på 1 år. Er du interessert?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg