Hjemmesydde 50’tallskjoler

God kveld!
Jeg har hatt litt plunder med interett og data, så jeg bestemte meg for å gå “all in” bak symaskina. Om en uke fyller jeg år, og om 9 dager skal bursdagen feires. Jeg har valgt 50´talls tema, mest for gøy, men også for å få anledning til å gå med noe annet enn det “samme gamle” på fest. 

Jeg trodde hele tiden at jeg skulle kjøpe meg en fin kjole, men så bråbestemte jeg meg på tirsdagen for at jeg i stedet skulle sy den. Jeg kastet meg i bilen som jeg var og dro en tur på Stoff&Stil. Jeg hadde sett for meg at kjolen skulle være rød, og gikk for et rødt bomullsstoff med elastitet. 

Jeg sydde kjolen, og ble veldig usikker på om jeg ville ha stretch i kjolen. Så jeg gravde litt i stoffskapet og til min glede så fant jeg et gammelt bomullstoff som svigermor en gang kjøpte billig for å lage noen gardiner som aldri bli til. Da ble jeg bare nødt til å prøve å sy en kjole i fast stoff også. 

Så slik endte jeg plutselig med to kjoler, og nå aner jeg ikke hvem av de jeg skal ha på meg på bursdagen. Haha! For selv om de er like i fasongen så er de også veldig forskjellig, både fordi den blomstrete er i fast stoff, og den røde i stretch, men også fordi inntrykket av farge og mønster gjør de to kjolene så utrolig forskjellig. 

På en måte kjenner jeg det var godt å få litt damesøm i fingrene igjen, nå som det ikke er lenge til brudekjolen skal startes på. 

Jeg gleder meg til å ta noen bilder med disse på, men det får bli en dag jeg ikke har sitte to døgn i strekk bak symaskinene! 


– Speiltvillingene på Facebook – 

26 kommentarer
    1. Kristine: Tusen takk 😀 Problemet er bare at damemøster er sånn ca ti ganger verre å lage en barnemønster. Formingen over kurvene våre er så ulike, at jeg sikkert har tilpasset det grunnmønsteret jeg selv har kjøpt ti ganger 🙂

    2. Du er bare SÅ fantastisk flink!
      Når jeg spurte om du hadde prøvd wish.com, så er det fordi jeg tror det er mye likt e-bay. Men farlig, farlig, med så mye billig! Så langt har jeg bare bestilt to ting, og ikke fått dem ennå. Kanskje like bra at det tar noen uker, ellers hadde jeg vel blitt enda mer fristet til å kjøpe… 🙂

    3. Ååå, de var råstilige!!! 😍😍 likte nok best den blomstra, men hadde lett gått med begge to 😉
      Skjønner det su mener med damemønster, kurver også videre, men hadde lett kjøpt det mønsteret der altså!! 😀

    4. Begge var fine, men jeg ville gått for den rød. Rød negler og lepper, skjerf med polkadotter i halsen, høyt hår og kule solbriller… hi-hi…

    5. Så altfor lekre kjoler! Du er så flink! Håper det blir sånn at du designer og selger en damekolleksjon en dag 🙂 …Og flere barnekolleksjoner!

    6. Hei!!
      Du er en stor inspirasjon og jeg får så utrolig lyst til å sy litt klær selv, men har ikke hatt en brukbar symaskin på årevis. Har du noen tips til ulike symaskiner som passer til nybegynnere og samtidig mulig å sy klær med?

    7. Siri: Hei 🙂 Tusen takk. Det kan nok være bedre å spørre i en butikk som selger symaskiner. Jeg har kun sydd med bernina-symaskiner, så jeg har litt dårlig grunnlag for å anbefale noe. Jeg kan så klart anbefale min første symaskin. Bernina Bernette 46, som er en rimelig nybegynner symaskin som du kommer langt med 🙂

    8. Jeg ville gått for den røde, den var litt mer “wow”-faktor til en bursdag – i mitt hodet hvertfall. Den blomstrete var supernydelig den også, jeg ser mer for meg en sommerfest eller noe… Men du blir garantert fin uansett hvilken du velger 😀

    9. Heidi: Jeg får se jeg får se 😀 Kommer nok til å prøve de 100 ganger, og så finne ut fargene til resten av pynting og matche meg med det 😀 HAha

    10. Det brune beltet gjorde den blomstrete kjolen helt perfekt!
      Jeg har forresten et spørsmål til deg! Jeg fikk høre om Jillian Michaels 30 day shred, og da jeg søkte det opp dukket jammen bloggen din opp. Nå i ettertid, er det fortsatt noe du ville anbefalt, eller har du funnet nye og bedre øvelser?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg