Kaketrening til bryllup

Denne dagen har jeg bakt ei aldri så liten sjokoladekake, en “bare fordi” kake på en helt vanlig tirsdag. Grunnen til det er fordi jeg må øve meg litt før jeg skal sette i gang med å lage en 3 (!!) etasjes bryllupskake. Det er heldigvis ikke vår egen kake. Det får være grenser for hva jeg skal ordne til bryllupet vårt. Jeg tror nemlig jeg får nok å stri med uten at jeg skal ha kaker å bake også. 

Siste helgen i april har jeg fått ærend av å lage en bryllupskake til ei venninnes venninne. Jeg tar det som en ære og bli spurt om noe slikt, men understreket med to streker under svaret at jeg er langt i fra en konditor. Det var egentlig akkurat det som var fint, ettersom jeg så klart ikke tar mer betalt enn det det koster for ingrediensene i kaken. Å gifte seg er dyrt, og en bryllupskake er intet unntak om man kjøper det fra et konditori. Helt forståelig, ettersom det er litt av et verk og flere timers arbeid bake de heftige kakene. 

I dag laget jeg en sjokoladekake, etter en oppskrift fra “Det søte liv” (link til oppskrift), selv om jeg til bryllupet skal lage en bløtekake. Jeg er litt dårlig på for mye krem selv, og det jeg trenger trening i er å legge på marsipanlokk og få det til å bli lekkert. Å få det på er en ting, og få det lekkert er en helt annen sak.. Siden jeg har lagt på marsipan så ser kaka mi ganske annerledes ut enn den på “Det søste liv”. 

Det er rett og slett grisevanskelig å få pasipanlokket helt jevnt på kaka, i dag laget jeg rett kant oppe rundt kaka for første gang i mitt liv, så jeg ser at det er godt jentene har bursdag om litt over en uke slik at jeg kan øve litt mer før jeg skal sette i gang med bryllupskaka. 

Det hadde ikke akkurat blitt noen pris for denne utførelsen av marsipanlokk, men selv om det ble noen bulker her og der så var i allefall smaken helt fantastisk. 

Nå får jeg reise på venninnebesøk så jeg kan få litt hjelp til å spise opp denne kaken! 


– Speiltvillingene på Facebook – 

10 kommentarer
    1. Anbefala å sjekke ut cupcake jemma på YouTube:) der e masse gode tips på å få perfekt lokk på kaka! Lykke til me bakinga 😄

    2. Hvis du vil ha et lite tips til å få på marsipan så er det lurt å sette kaka med smørkrem eller krem kaldt så den stivner først 🙂 jeg synes også marsipanen holder seg tørrere hvis man bruker smørkrem rundt selve kaka fremfor krem.. med krem så liksom svetter marsipanen.. mens med smørkrem holder den seg tørr 🙂 synes kaka di ble kjempe fin og den ser utrolig fristende ut 🙂

    3. Kanskje du er klar over dette, men det er et lite tips: bruk mer krem mellom kaken og marsipanen. Det blir mye lettere å få pene flater. Lykke til, du er talentfull!

    4. Den kaka var jo helt strøken! Er bare å bøye seg i støvet for alt du får til ! Kjempe flink er du😀👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg