Søvn avler søvn

Barn som våkner mye om natten, legger seg i nesten alle tilfeller for sent – dette hørte jeg søvnekspert Karin Naphaug fortelle i podkasten Foreldrerådet. 

Det er mye som kan fortelles om barn og søvn, men jeg tror alle foreldre kan kjenne seg igjen i søvnløse netter og store frustrasjoner når det kommer til barns legging og søvnrutiner. Hvem av oss har vel ikke googlet hvordan vi skal få barna våre i søvn opp igjennom oppveksten deres og lest om den ene og den andre metoden. 

Jeg husker godt vår første våkennatt, og vår første våkennatt skjedde da jentene var 3 måneder gamle, estimert 1 måned gamle beregnet fra termindato (født 8 uker for tidlig). Vi hadde såkalte “sovebarn” som kun var våkne for bleieskift og pupp før de på ny befant seg i en bekymringsløs søvn. De kunne sove hvor som helst og når som helst, om det var i vogna, i sengen, i armkroken eller på et teppe på gulvet. Denne dagen før våkennatten var vi på besøk i dyreparken Nordens Ark, og for første gang hadde jentene hatt en dag hvor de var våkne i flere timer i strekk selv om alt de så var taket i vognen der vi trillet rundt i dyreparken. Jeg husker jeg sa til pappaen deres: “I natt kommer jentene til å sove godt, så mye som de har vært våkne i dag!” Der tok jeg grundig feil og fra den dagen forsto jeg at uttrykket “søvn avler søvn” stemte godt med våre barn. 

 

Barna har snart rukket å fylle 4 år, og vi har som alle andre opplevd våkennetter og frustrerte leggesituasjoner.
Det er 12 kvelder siden den kvelden jeg følte meg som verdens verste mamma, da jeg for alvor tok et oppgjør med barna mine for at de skulle forstå at leggetid betyr å legge seg ned i sengene sine og slappe av til søvnen kommer, framfor å stå på hodet i sengen og tigge og be om drikke og toalettbesøk til den grusomme overtrøtten kommer over dem. 

– Oppgjøret om leggetid kan du lese om her. 

Vi hadde mye sykdom i januar og februar og det var da leggerutinene våre gikk rett vest. Vi tillot at jentene fikk sovne i vår seng, vi ga slækk på rutinene, for det er det er vel det vi gjør når barna våre blir syke. Problemet var rett og slett å komme tilbake til de gode rutinene igjen. Jentene forventet så klart den samme servicen da de var friske, og det førte bare til krangling om kveldene. 

Det er ganske ufattelig at en halvtime senere legging kan føre til katastrofenetter, men av god erfaring så ser vi at det er akkurat det som skjer. Den lille halvtimen med krangling om kvelden, fører ofte til lengre tid enn en halvtime fordi barna våre rekker å bli overtrøtte på den lille halvtimen over den faste leggetiden kl 19. Og da sovner de kanskje ikke før klokken har blitt 21, på en tid hvor både barn og foreldre er lei og slitne. Så kommer natten, og vi har aldri hatt så mange oppvåkninger noen gang som vi har hatt fra i 2017.

Som nevnt er det 12 netter siden vi satte foten ned og bestemt viste at natta faktisk betyr natta. Vi har nå hatt 12 netter hvor barna våre har lagt seg kl 19, og sovnet innen klokken har blitt 19:10. På de 12 nettene har ikke barna våknet en eneste gang i løpet av nattens timer, og hver morgen har de sovet en halvtime til en time lengre enn de har gjort hver morgen tidligere dette året. Jentene har med andre ord sovnet kl 19 og våknet igjen klokken 07:30 til 08:00. Jeg har faktisk flere ganger sjekket de om morgen for å se til at de lever. 

Så da jeg hørte første episode av Foreldrerådet denne uken, kunne jeg ikke annet enn å smile over at søvneksperten fortalte hva vi nettopp hadde erfart så utrolig godt. Søvn avler søvn, og hverdagen blir så mye mye hyggeligere med uthvilte barn (og foreldre). 

 

– Ingen barn er like, men at barna våre har sovnet tidligere om kveldene, har i alle fall ført til at de har sovet bedre om nettene og lengre om morgenene. 


– Speitvillingene på Facebook –  

 

6 kommentarer
    1. Har samme erfaring her ja, utsetter leggetiden litt og vips er det enda tidligere morgenen. Å utfordringene var de samme da sagsovingen sku reduseres og da den sku bort, kunne jo ikke forstå dette med legging og soving.. Men man lærer! 🙂 Så er det jo noe nytt til neste barn sikkert xD

    2. iswm.blogg.no: Tusen takk 🙂 Jeg vet ikke helt hva du mener med hva man har krav på og forvente seg? Det er vel ikke noe mer enn for de som er 10 eller 20 år eldre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg