Brudepikene prøver første kjole


Altså wow! Tenk å komme hjem fra barnehagen med sand i fjeset, og rufsete hår, også bytter man ut olabuksa med en flott kjole og ender opp med å se ut som engler.. Jeg skulle ønske jeg hadde det like lett. 

Jeg har sloss mot en sort hund i den verste røyteperioden og metervis med hvite stoffer de to siste dagene, men den første brudepikekjolen er så godt som ferdig, og mangler bare glidelåsen i ryggen – som jeg ville vente med til jeg fikk prøvd den på jentene. Jeg er stort sett veldig kritiserende til mine egne produksjoner, om det er en tegning jeg har tegnet, eller et plagg jeg har sydd, men i dag så er jeg forbasket stolt, for denne kjolen ble råflott! 

Det tok meg en god del timer å få denne ferdig, så jeg kjenner at jeg trenger en liten pause nå før jeg begir meg ut på den neste. Det er alltid kjedelig å sy nummer to, men heldigvis går det litt raskere ettersom alle mønsterdelene ligger klare til å bli sydd i. Mønster og klippejobb tar ofte nesten lengre tid enn å sy. 

Kjolen er sydd i 5 ulike stoffer. Et blondestoff, et hovedstoff, et fôr og to forskjellige tyll. 

I bryststykket har jeg brukt tre av stoffene: fôr, hovedstoff og blondestoff som ligger oppå hovedstoffet og alene som de små og nydelige skulderfoldene. 

Skjørtet på kjolen har 4 lag. Først har jeg sydd et underskjørt (som også er festet i kjolen), det har jeg sydd av fôret, og så har jeg rynket en myk ganske grovvevet tyll som jeg har festet i to rader fra bunnen av skjørtet. Dette har jeg gjort for å lage ekstra volum til skjørtet. 

Over underskjørtet har jeg et litt videre skjørt av hovedstoffet, og over der ligger det to lag av en veldig finvevet tyll. Tyllen har jeg laget mye bredere enn hva skjørtene er, og så har jeg rynket de sammen ved livet før jeg har sydd alle delene sammen. 

Nå er det bare å få sydd på glidelåsen i ryggen, og finklippe tyllkanten i bunnen av kjolen, så kan jeg krysse av en halv strek på punktet for: sy brudepikekjoler! 

– Du kan se alle innleggene om bryllupsplanleggingen her! 


– Speiltvillingene på Facebook – 

54 kommentarer

Siste innlegg