Kjære Otilie

Min lille skatt, du har blitt fire år, så jeg synes jeg må få dele noen ord til deg. Du har kanskje ikke så mye tid til å lytte til disse ord i dag, men om noen år, så tror jeg du vil like å lese om hvordan du var da du var fire år stor. 

Jeg skrev til deg da du var 2, og fra nå av skal jeg skrive til deg for hvert år som du gror. Det er noe spesielt ved disse ord som skiller seg ut fra de mangfoldige av linjer jeg dag etter dag legger igjen. Disse linjer forteller om deg, hvem du er og hvem du har blitt på disse fire årene av en eventyrreise jeg har fått ha sammen med deg. 

Da du var to skrev jeg hvor rolig du var som person, så stille og forsiktig, alltid gjorde du som du skulle og konfliktsky var du også. Det jeg ikke visst da, var at du lå til lading, for nå er du huset sjef, og mer enn det. Jeg kan le så tårene triller, og krampen tar meg, for i ditt lille fjes kan du lage et helt spekter av nyanser. Du har et ansikt fylt av uttrykk, smilet ditt smitter lett, apligøyene og grimasene fikser du på din helt unike måte, og blir du sint, ja så synes det godt. 

Du styrer skuta, i allefall liker du å tro det. Du aper etter meg når du irettesetter hunden vår Tyra, eller søsteren din Olivia. Du kan bli så sint at det ryker ut av ørene dine, og da skal jeg si deg jeg lurer på hvordan du blir når tennårene tar deg igjen. Men for det meste så sprer du latter og glede, du elsker å fortelle, så det er sjeldent stille ved din side. 

En dag da du gjorde rent inne hos kaninene så sa du til meg: “Mamma, nå må du gå ut, for jeg jobber!” og det skal være sakt, du er både bestemt og veslevoksen i ditt språk, men du kommer også alltid løpene bort til meg om søsteren din trenger hjelp. Du viser stor omsorg til alle som er rundt deg, dyrene som er så heldige å bo med deg vet at er god, derfor kommer hund, katter og kaniner løpende bort til dine føtter når du viser deg. Da pleier du å se opp på meg og si: “Ser du mamma, de elsker meg”.

Jeg vil si at du er jålete som få, du vil helst bære kjoler på din kropp, og jo mer rosa og glitter det er jo nydligere er klærne. Håret har du sterke meninger om hvordan skal være, og aller helst med strikker og spenner i rosa og glitter skal det være. Ser du blomster på din sti, så kan du sette deg ned og plukke fra solen står opp til solen går ned, så alltid har jeg de fineste blomster eller blader stående på et bord. 

Fra før du fylte 3 år har du vært opptatt av bokstaver, du var ikke mer enn tre da du kunne si alfabetet på rams, og i dag blir du så stolt når du undertegner dine tegninger med ditt fantastiske navn. 

Jeg blir alltid så stolt når vi møter noen andre, for i din kropp føler du deg trygg. Du møte gjerne en fremmed med et stort smil, hilser og forteller de en historie som nylig har skjedd. Du skal vite det at din pappa og jeg får uendelig mye skryt for hvilke fine barn vi har, så rolige, så høffelige og glade. 

Når alt det om deg er sagt, så må jeg blande inn din søster. For du og hu er sammen om alt, ikke bare leker dere godt her hjemme, men når jeg henter dere i barnehagen så finner jeg dere alltid på samme sted. Så heldig du er, tenker jeg, som hver dag får dele latter og glede med en sjelevenn så unik at hun til og med ligner deg på en prikk. 

Otilie, vår skatt, vår fantastiske datter. For en glede det er å ha en så livlig og morsom jente i livene våre. 

Vi elsker deg


– Speiltvillingene på Facebook – 

5 kommentarer
    1. Nydelige ord til utrulig skjønne jenter. Ord som dem kan ha med seg på verden videre. Det og få høre hvem dem er og hvor mye dem betyr for familien og denne verden gjør at det blir tryggt og godt og vokse opp.
      Fortsett med det du gode mamma fra ei mamma til 2. 😊

    2. Herlighet! Sitter her helt rørt, med tårer i øyekrokene! For noen herlige jenter dere har og så heldige de er som har deg som mamma<3 har sagt det før og sier det igjen, det er alltid en glede å lese bloggen din:)
      Gratulerer så mye med 4 åringer i hus:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg